مساجد تاریخی شهر تبریز

یکی از شهرهای شمال غربی ایران، شهر تبریز است که اکثریت مردمان این شهر به زبان ترکی سخن می‌گویند. این شهر مساجد تاریخی زیادی دارد که مکانی مناسب برای گردشگرانی که به آثار تاریخی تبریز علاقه‌مند هستند می‌باشد. با ما همراه باشید تا مساجد تاریخی شهر تبریز را معرفی کنیم.

مساجد تاریخی شهر تبریز

مسجد کبود

این مسجد با نام فیروزه ی اسلام یا مسجد جهانشاه شناخته می‌شود و یکی از مسجدهای تاریخی شهر تبریز است که قدمت بسیار طولانی دارد بطوریکه قدمت مسجد کبود مربوط به دوران قراقویونلوها است که در قرن نهم حکومت می‌کردند و به دستور سلطان جهانشاه ساخته شده است. سبک معماری این مسجد، سبک آذری است که الان بر اساس گذشت زمان و زلزله مورد تخریب قرار گرفته است. سردر اصلی این مسجد کتیبه‌ای وجود دارد که نویسنده خوش خط آن کتیبه نعمت الله نواب است. علت نام‌گذاری مسجد به فیروزه اسلام و مسجد کبود این است که این مسجد با کاشی‌های به رنگ فیروزه‌ای یعنی رنگ آسمان و دریا و رنگ لاجوردی، تزیین شده است.

مساجد تاریخی شهر تبریز
مساجد تاریخی شهر تبریز

مسجد جامع تبریز

قدمت این مسجد به دوره سلجوقیان برمی‌گردد. این مسجد به عنوان جامع کبیری هم  در کتاب‌های تاریخی  به کار برده شده است، قسمت‌های قدیمی این مسجد شبستان  و اتاق‌ها و گنبدهای آن است که این گنبدها بر روی ستون‌های هشت گوش قرار گرفته است.

مسجد مقبره

علت نام گذاری ان به دلیل قرار گرفتن مقبره میرزا مهدی قاضی طباطبایی است که استاد مرمت کار ماهری بود. قدمت این بنا به دوره صفویه باز می‌گردد و در این دوره به آن مشجد شاه می‌گفتند. این بنا نه ستون دارد که از سنگ ساخته شده است.

مسجد دال ذال

علت نام‌گذاری مسجد به دال ذال به دلیل قرارگیری دو امام زاده در نزدیکی مسجد است. بنای مسجد دال ذال به این صورت است که از نه گنبد ضربی و چهار ستون سنگی ساخته شده، بطوریکه گنبد وسطی بلندتر و بزرگتر از گنبدهای دیگر ساخته شده است.

مساجد تاریخی شهر تبریز
مساجد تاریخی شهر تبریز

مسجد کاظمیه تبریز

این بنا درمحله چهار منار، درانتهای بازار مسجد جامع واقع گردیده و شامل مدرسه و مسجد است که در سال ۱۲۷۱ ه- . ق ازطرف سلیمان خان بن شمخان افشار-حاکم وقت صایین قلعه(شاهین دژ)- و با نظارت حاج ملاعلی مرندی، به نام سیدکاظم رشتی- شاگرد و جانشین معروف شیخ احسائی : پیشوای شیخیه- ساخته شد . بخش عمده ذبنای اصلی مسجد، در دوره های بعد خراب شد؛ به طوری که اکنون (به سال ۱۳۵۰ شمسی) تنها سردر مسجد و مدرسه با دو سنگ نوشته مرمرین بسیار جالب بر جای مانده است.

مسجد ملا باشی

این مسجد درخیابان ثقه اسلام درسمت جنوبی صحن مقبره ملاباشی (آرامگاه میرزا عبدالکریم- فرزند میرزا ابوالقاسم مجتهد ایروانی- ملقب به ملا باشی، متوفای ۱۲۹۴ ه-. ق) واقع شده است . این مسجد، چهار ستون سنگی و نه گنبد ضربی آجری بلند دارد . بنای این مسجد و منضمات آن، در حدود سال ۱۲۸۰ه-. ق به پایان رسیده است.

مسجد میرزا مهدی قاری تبریز

این بنا درجانب جنوبی بازار قدیم نجاران واقع است و ۲۴ ستون سنگی و ۳۵ گنبد ضربی آجری دارد . طول مسجد ازشمال به جنوب کشیده شده است و ستون ها در چهار ردیف قرار گرفته اند . سقف مسجد نسبتا بلند و فضای آن روشن و دلگشا ست . نادرمیرزا، مؤلف دوره قاجار می نویسد : “این مسجد را به نام میرزا مهدی مجتهد که پسر ملامحمد قاری و حافظ بود، بنا نهاده اند.”

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها