مسجد آبی معروف در ایران!

بدون شک یکی از بی نظیرترین آثار باستانی در ایران، مساجد می باشند. شکوه سحرانگیز گنبدهای بلند، طاق های متقارن، کاشی های گرانبها همواره مورد تحسین بازدیدکنندگان بوده است.. با تاریخ ما همراه شوید تا  مسجد آبی معروف در ایران! را بدانید.

 

در شهر آذری زبان تبریز،  در استان آذربایجان، مسجد ابی تبریز و یا مسجد کبود تبریز قرار دارد. این مسجد که در ۱۴۶۵ به دستور شاه جهان، حاکم سلسله کارا کویونلو ساخته شد که تبریز را پایتخت خود قرار داد و یکی از معروف ترین بناهای دوران خودش به شمار می رفت.

چیزی که توجه گردشگران را به خود جذب می کند، دیوار ورودی مسجد می باشد که کاشی های ابی رنگ خود را بر اثر گذشت زمان از دست داده است، کاشی هایی که نام خود را از آن گرفته است! در واقع این یک زخمی ست که بر اثر زلزله سال ۱۷۷۹ بر چهره مسجد کبود پدیدار شد. با وجود بازسازی هایی که از ۱۹۷۳ انجام شده، ولی همچنان کاشی ها ناقص می باشند.

با وجود کاشی های از بین رفته، این مسجد دارای شاهکارهای بی نطیر دیگری هم هست مثل خوشنویسی های داخل مسجد.. نوشته های متنوع کوفی  و طرح های هندسی دیدنی توسط نعمت الله بن البواب ،یک خطاط معروف،  بر روی دیوارها نقش بسته است. در سمت غربی، گردون مهر یا چرخ میترا دیده می شود که از دیواره های ورودی بالا و پایین می رود. در بخش جنوبی مسجد ابی، مقبره شاه جهان قرار دارد و طاقهای آجری قرمز رنگ آن ، یادآور بازار تاریخی تبریز می باشد.

جدای از معماری و تاریخ منحصر به فرد مسجد کبود ایران، موقعیت پنجره ها رو به نور خورشید، به عکاسان اجازه می دهد تا با نور و سایه بازی کنند. یکی از اولویت های شما برای سفر به تبریز باید این مسجد خیره کننده باشد..

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها