آثار تاریخی تبریز

آثار تاریخی تبریز

آثار تاریخی تبریز

تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی که در شمال غرب ایران و هم مرز با ارمنستان و آذربایجان می باشد. زبان مردم تبریز ترکی لهجه آذربایجانی است.

تبریز شهری تاریخی به شمار می رود که اتفاقات سیاسی بسیاری در آن رخ داده است و آثار تاریخی بسیار زیادی دارد و به خاطر آب و هوای خوبش، گردشگران را به خود جذب می کند. از آثار مهم تاریخی تبریز و آذربایجان شرقی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

آثار تاریخی و دیدنی تبریز و آذربایجان شرقی

کندوان

روستایی در چند کیلومتری شهر تبریز که به خاطر معماری خاص و بینظیرش در میان همگان مشهور است؛ در این روستا، خانه ها همانند کندوی عسل در کنار یکدیگر ساخته شده اند.

از نکته‌های جالب توجه در مورد این معجزه طبیعی این است که روستای کندوان در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌ سهند و سایر کوه‌های آتشفشانی منطقه طی هزاران سال در یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان به وجود آمده است؛ مواد مذاب و گدازه‌های حاصل از فعالیت کوه‌های آتشفشانی به بیرون پرتاب شده و در طول سال‌ها روی هم انباشته شده‌اند.

همچنین این توده‌ها بر اثر عوامل طبیعی مانند باد و باران دچار تغییر شکل و تبدیل آن‌ها به کران‌هایی شده‌ است که امروزه در منطقه قرار دارند. هر چند کران‌هایی ناحیه ورودی روستا به دلیل عوامل جوی دچار آسیب شده‌اند، ولی کران‌های ناحیه شرقی و انتهایی روستا به دلیل وجود تپه‌های مرتفع نسبتا سالم‌تر باقی مانده‌اند.

 

قبرستان پینه شلوار

قبرستانی سنگی که قدمت آن به پیش از اسلام بر می گردد و یکی از قدیمی ترین گورستان های تبریز به شما می رود. گورستان معروف پینه شالوار در محدوده جنوب شرقی تبریز و در شرق روستایی با همان نام قرار گرفته است.

قبرستان شاد آباد مشایخ یا پینه شلوار از قبرستانهای قدیمی و تاریخی شهر تبریز است که قدمت آن به پیش از اسلام می‌رسد. این نواحی به دلیل مجاورت در دامنه‌های کوه سهند دارای آب و هوای خنکی در تابستان است.

سهند دارای قله‌های آتشفشانی است و اطراف آن معادنی از سنگ‌هایی وجود دارد که از گذشته تاکنون در ساخت و سازهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 

پارک کنتال

منطقه ای گردشگری و طبیعی که در نزدیکی تبریز واقع شده است و در آن آسیاب های سنگی قدیمی دیده می شود؛ این مکان در اوایل بهار رویش گل های لاله را به خود می بیند. این پارک ملی کنتال که از مناطق مهم طبیعی استان آذربایجان شرقی است، با وسعت ۷۰۰۰ هکتار در شمال استان آذربایجان شرقی و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان واقع شده است.

این منطقه با ویژگیهای خاص طبیعی از جمله پوشش گیاهی منحصر به فرد و وجود حیات وحش با گونه ‌های متنوع جانوری و همچنین واقع شدن در کنار رودخانه ارس و منطقه گسترده کیامکی از اهمیت ویژه برخوردار است. پارک ملی کنتال بخش شمال شرقی پناهگاه حیات وحش کیامکی محسوب میگردد که در سال ۱۳۹۰ به پارک ملی ارتقا یافته است.

جلوه های کم نظیر ژئوپارکی و بقایای سنگهای آسیابهای آبی قدیمی بر قابلیتهای گردشگری کمتال افزوده است. در اوایل بهار نیز رویش لاله های رنگارنگ در دامنه های کنتال و قلعه علی بیگ به صورت زیبایی خودنمایی می کنند.

پارک ملی کنتال با توجه به پتانسیل‌ های بی نظیر به عنوان بالاترین سطح پارک ملی محیط زیست استان آذربایجان شرقی ثبت شده است.

 

ائل گلی تبریز

یکی از جذاب ترین مکان های گردشگری شهر تبریز که ساخت آن به دوران صفویه بر می گردد و با محیطی زیبا و چشم نواز، گردشگران زیادی را جذب می کند. ایل‌گلی (شاه‌گلی) یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های شهر تبریز است که در جنوب شرق آن و در ۷ کیلومتری مرکزشهر واقع شده ‌است.

این مکان در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دورهٔ صفویان گسترش یافته‌است. با احداث هتل ۵ ستاره و بین‌المللی ایل‌گلی، این گردشگاه جنبهٔ جهانی پیدا کرده‌است. عمق دریاچهٔ ایل‌گلی ۱۲ متر بوده و در محوطهٔ آن قایقرانی انجام می‌شود. همچنین شهربازی (لوناپارک) و نیز مسافرخانه‌های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارد.
پارک ائل گلی در انتهای جاده ائل گلی تبریز واقع شده است.

پارک ائل گلی تبریز
پارک ائل گلی تبریز

کلیسای کاتولیک ها

شهر تبریز بخاطر همجواری با کشورهای ارمنی، همواره مکان تردد ارامنه بوده و به همین دلیل، این کلیسا که متعلق به سال ۱۲۹۱ شمسی است در شهر تبریز ساخته شده است. نام دیگر این کلیسا، عذرای توانا است.

 

خانه مشروطه

این خانه یکی از محله های قدیمی شهر تبریز و در مجاورت بازار تبریز قرار دارد که ملک شخصی یکی از بزرگان زمان قاجاریه بوده است. تاریخ بنای آن به سال ۱۲۴۵ خورشیدی می‌رسد.

این خانه متعلق به حاج میرزا مهدی کوزه‌کنانی معروف به ابوالمله؛ از بازرگانان خوش‌نام شهر تبریز و یکی از حامیان بزرگ نهضت آزادیخواهی مردم آذربایجان بوده است، در دوران خودمختاری آذربایجان در سال‌های ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۵ نیز محل تجمع سران فرقه دموکرات آذربایجان بوده است.

 

بازار تبریز

بازارهای تبریز جزو قدیمی ترین بازار های ایران به شمار می روند که علاوه بر قدمت آنها، مکان مناسبی برای خرید هستند. همچنین بازار تبریز یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قارهٔ آسیا به‌شمار می‌رود. این بازار با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است.

بازار تبریز در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی به‌ عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است. این بازار از بازارچه‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسرای متعددی تشکیل یافته‌ است . پیش‌تر به‌ جهت قرارگرفتن شهر تبریز بر سر چهارراه جادهٔ ابریشم و گذر روزانهٔ هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده‌ است.
دو ورودی اصلی بازار در خیابان های دارایی و جمهوری واقع شده است.

 

کویر قوم تپه

مکانی عجیب که در میان مناطق سرسبز تبریز قرار دارد و به دلیل تجمع خاک ها، این کویر شنی به وجود آمده است. این تپه‌ها از منظر گردشگری، آموزشی و آشنایی مردم با محیط‌های صحرایی و کویری دارای اهمیت هستند، چرا که با ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لازم در محدوده تپه‌های ماسه‌ای قوم تپه می‌توان از آن به عنوان محلی برای گذران اوقات فراغت مردم بهره برده و به نوعی بحث ژئوتوریسم را در این منطقه رواج داد.

یا با اعزام تورهای دانش‌آموزی به این منطقه، اطلاعات مفیدی در رابطه با کویر و چگونگی پیدایش تپه‌های ماسه‌ای در اختیارشان قرار داد. بهرین زمان برای رفتن به کویر قوم تپه تبریز در فصل بهار و تابستان میباشد.

 

جنگل ارسباران

جنگلی بکر و سرسبز که انواع گونه های جانوری و گیاهی را در خود جای داده و یکی از پرطرفدار ترین مکان های گردشگری تبریز به شمار می رود که آثار تاریخی بسیار زیادی در آن وجود دارد. ارسباران در حال حاضر به‌عنوان پارک ملی شناخته می‌شود و تنوع جانوری زیادی نیز در آن وجود دارد.

اما باید توجه داشت که این منطقه به‌دلیل شکنندگی و چشم‌انداز‌های بکر در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲ به‌عنوان ‌منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت‌شده، تحت حفاظت و نظارت اعلام شد. ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار و ۲۲ گونه ماهی در این منطقه زندگی می‌کنند که از پستانداران جنگل ارسباران می‌توان به کَل، بز، گراز، خرس قهوه‌ای، وشق (سیاه‌گوش) و پلنگ اشاره کرد.

چندی پیش سازمان یونسکو این منطقه را به‌عنوان زیست‌کره معرفی کرد. این زیست‌کره علاوه بر این که تحت تاثیر اقلیم مدیترانه‌ای قرار دارد، در شعاع اقلیم‌های خزری و قفقازی نیز واقع شده است و چون ارتفاع زیادی دارد، آب و هوای متفاوتی در آن حاکم است.

 

تصویر جنگل های ارسباران تبریز
جنگل های ارسباران تبریز

خانه علی موسیو

خانه علی موسیو دومین شهردار تبریز که به یک موزه تبدیل شده است و در آن اطلاعات تاریخی بسیار زیادی به چشم می خورد. علی مسیو از شخصیت های برجسته انقلاب مشروطه در آذربایجان است که رهبری فکری این جریان را برعهده داشت.

خانه تاریخی علی مسیو که معماری آن مربوط به دوره قاجار است، در تاریخ ١٢ مرداد سال ١٣٨٢ به ثبت ملی رسید و حدود ١٠ سال پس از آن، یعنی در سال ١٣٩١ توسط شهرداری تبریز خریداری شد و با نام مرکز غیبی تبریز یا خانه موزه علی مسیو با به‌ نمایش‌ گذاشتن آثار باقی‌ مانده از دوران مشروطه همچون سلاح، عکس و اسناد تاریخی پذیرای بازدید‌کنندگان گشت.

قلعه حیرت انگیز جمهور دژ یا بابک ، مسجد کبود تبریز ارگ تاریخی تبریز نیز از دیگر آثار تاریخی تبریز هستند که با کلیک بر روی لینک می توانید اطلاعات بیشتری در مورد آنها کسب کنید.

منبع ویکیپدیا تبریز سرچ تریپ یار
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
کوروش

چقد خوبه که ادم قبل اینکه مطلبی بنویسه لاقل اگر مطالعه هم نمیکنه یه سری به منابع نامحدود اینترنتی بزنه !!! اولا اینایی ک شمردید گوشه ی از اثار تاریخی استان اذربایجان شرقی نه تبریز خالی دوما این استان فقط با ارمنستان و اذربایجان شوروی هم مرزه سوما زبان این منطقه اذری نیست بلکه ترکی لهجه اذربایجانی هستش چهارم اینکه شما اثار بزرگی همچون قلعه حیرت انگیز جمهور دژ یا بابک رو فراموش کردید یا مسجد کبود تبریز ارگ تاریخی تبریز روستای بی نظیر کندوان و دهها مورد دیگه من حضور ذهن ندارم ولی شما که قراره معرفی کنی باید… مطالعه بیشتر »

سهیلی‌فرد

سلام دوست عزیز
ممنون بابت اطلاعات مفیدی که دادین و در مورد آثار تاریخی تبریز و آذربایجان شرقی چندین مقاله در سایت هست که سعی کردیم در هر مقاله تعدادی از جاذبه ها رو بگنجونیم. مسلما آثار تاریخی و دیدنی تبریز در یک مقاله گنجانده نمی شدند!
و روستای کندوان اگر دقت می کردید اولین مکانی بود که در لیست ما قرار گرفته بود!