روستای درک

معرفی 

یکی از جاذبه های دیدنی که هرساله پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از داخل و خارج کشور است، روستای درک چابهار است. این روستا با طبیعت اعجاب انگیزش چشمان هر بیننده‌ای را به خود مبهوت کرده است. اگر تا به حال چابهار سفر نکرده و از این روستا دیدن نکرده‌اید پس با مجله گردشگری تاریخ ما در این مقاله همراه باشید تا در کنار یکدیگر سفری به این روستا داشته باشیم.

ساحل درک زرآباد چابهار ، پاک ترین ساحل کشور که یکی از شگفت انگیزترین و همچنین بکرترین مناطق گردشگری جنوب ایران نیز میباشد.روستای درک زرآباد Village Darak که در استان سیستان و بلوچستان و در سواحل مکران قرار دارد و از توابع شهرستان کنارک میباشد ، در فاصله حدوداً ۱۷۰ کیلومتری غرب منطقه آزاد چابهار و ۱۲۰ کیلومتری مرکز شهرستان کنارک واقع شده است.

عکس درک (کنارک)، روستایی از توابع بخش زرآباد شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان ایران است. Tarikhema.org
درک (کنارک)، روستایی از توابع بخش زرآباد شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان ایران است.

روستای دَرَک در بخش زرآباد شهرستان کنارک، با داشتن یکی از بکرترین و زیباترین سواحل ایران و حتی جهان، علاوه بر چهار نمونه ساحل یاد شده، از جنگل های حرا و خور باستانی گالک به طول ۶ کیلومتر و وسعت ۵۲ هکتار برخوردار است.

روستای درک تاکنون برای گردشگران داخلی و خارجی ناشناخته مانده بود. با توجه به اینکه سال ۱۳۹۶ ، استان سیستان وبلوچستان مقصد گردشگری ایرانیان معرفی شد، فرصت مناسبی برای معرفی بهتر مناطق مختلف گردشگری، تاریخی و دیدنی سیستان و بلوچستان و سواحل مکران ایجاد شد.

یشترین دلیل شهرت درک اول به خاطر نام آن است که ایهام برانگیز است و در سالهای اخیر بین گردشگران مشهور شده که آرزو میکنند برای هم که زودتر به درک بروند.
یشترین دلیل شهرت درک اول به خاطر نام آن است که ایهام برانگیز است و در سالهای اخیر بین گردشگران مشهور شده که آرزو میکنند برای هم که زودتر به درک بروند.

اما در ناشناخته بودن این روستا تا حدی می توان مطمئن بود که اهالی چابهار در جواب آدرس روستای «درک» کمی تأمل می‌کنند. بسیاری از آنها تاکنون حتی نام این روستای دیدنی را نشنیده‌اند. راننده‌های محلی، آدرس دقیقی از «درک» ندارند و برایشان تنها به جاده زدن، راه رسیدن و پیداکردن درک، افسانه‌ای است. روی نقشه‌ها باید به دقت دنبال این روستا گشت و شهرهای ساحلی دریای عمان در غرب چابهار را یک به یک دید تا نام «درک» پیدا شود؛

محصولات کشاورزی درک

درک یا درگ، گویا در زبان محلی به معنی سکونت در کنار دره است. رفتن به درک برای عاشقان طبیعت می‌تواند آرزوی یک سفر هیجان‌انگیز باشد. در نزدیکی روستای زرآباد، پلاکاردهای موقت، مسافران کنجکاو را به سمت درک هدایت می‌کند. جاده رسیدن به درک را باید جاذبه‌ دیگری دانست. جاده پرتلاطمی که از میان کوه‌های فرسایش یافته زیبا با نماهای بکر می‌گذرد و در مقصد، گردشگران را هیجان‌زده می‌کند. از سربالایی فرعی ساحل درک تنها رمل‌های شنی، نخل ها و دریا پیداست. منظره‌ای بکر که می‌توان ساعت‌ها در آن توقف کرد یا حتی کمپ زد. در حاشیه ساحل، دکه ای موقت، اسباب راحتی گردشگران را فراهم کرده و حضور ماشین‌ها و افراد نشان می‌دهد که سفر به درک افسانه‌ای، خواهان زیادی داشته است.

عکس طبیعت زیبای روستای درک Tarikhema.org
طبیعت زیبای روستای درک

.این روستا هوای بهاری دارد و وزش بادهای موسمی از اقیانوس سبب شده تا حتی در فصول گرم نیز نسبت به مناطق دیگر هوای خنک تری داشته باشد.

مردمان درک به گویش شیرین بلوچی صحبت می کنند و این روستا با تلاش مردم و مسوولان میراث فرهنگی هنوز بکری، پاکی و زیبایی خود را حفظ کرده است. متاسفانه برای پیدا کردن درک بر روی نقشه، باید نام آن را با واژه انگلیسی Darak یا ساحل درک Darak Beach جستجو کنید و هنوز این مکان زیبا با نام فارسی خود بر روی نقشه ثبت نشده است.

یکی از عجایب روستای درک وجود چاه های با آب شیرین و زلال در این روستا است که وجود این چاه های آب شیرین در نزدیکی دریا ، شما را به تعجب وا میدارد.

عکس ساحل دیدنی روستای درک Tarikhema.org
ساحل دیدنی روستای درک

در روستای درک انواع درختان گرمسیری را شما میتوانید مشاهده کنید که همه این درختان از آب شیرین همین چاه های شگفت انگیز ، آبیاری میشوند واقعا جالب است که در چند متری دریا انواع درختان گرمسیری به ثمر نشسته اند و شما میتوانید با حفر چاه دو متری ، آب شیرین و زلال داشته باشید. آبی که ساکنان محلی انواع هندوانه ، ذرت ، نخیلات و غیره را با آن کشت و برداشت می کنند.

در روستای درک ، جلوه های زیبای طبیعت چشم هر گردشگری را به خود خیره میسازد به طوریکه با تماشای این همه زیبایی خلقت در این روستای شگفت انگیز، می توانید ساعت های متمادی از دیدن آن لذت ببرید و از تماشای ساحل ماسه ای عاری از سنگ که در کنار کوه ، جنگل و نخلستان قرار گرفته ، خاطرات فراموش نشدنی را برای خود و همسفرانتان رقم بزنید.

دلیل اصلی و جاذبه مهم این روستا تلاقی کویر و دریاست که در طلوع و غروب مناظری وصف ناشدنی را شکل میدهند.
دلیل اصلی و جاذبه مهم این روستا تلاقی کویر و دریاست که در طلوع و غروب مناظری وصف ناشدنی را شکل میدهند.

تفریحات در روستای درک

شما  میتوانید از دیگر امکانات تفریحی و گردشگری این منطقه نیز استفاده کنید که تمامی این امکانات برای ثبت خاطراتی زیبا در ذهن گردشگران و مسافران این منطقه بکر فراهم آمده است. از جمله امکانات تفریحی می توان به موج سواری، قایق سواری، شنا و ورزش های آبی ساحلی در این منطقه اشاره نمود که هر کدام لذت ویژه ای را برای شما به ارمغان می آورد.

رمل های شنی، ساحل گسترده و طولانی، ترکیبی عالی برای آفرود بازهاست. جایی که می توان با ماشین های مخصوص آفرود از فراز و فرود بر روی رمل ها و تپه های شنی لذت بسیار برد و در گستره ساحل آن تا مدت ها رانندگی کرد. آفرود شاخه ای از رانندگی خارج از جاده است که در مسیرهای دشواری مانند گل، کویر، کوهستان ها و … انجام می پذیرد و در آن بیشتر از خودروهای شاسی بلند و مجهز استفاده می شود.

گردشگران در روستای درک
گردشگران در روستای درک

همچنین شما میتوانید از خاصیت درمانی شن های کنار ساحل درک و تپه های ماسه ای و رمل های سفید برای درمان دردهای عضلانی و استخوانی استفاده کنید و برای این کار پیشنهاد میکنیم که صبح زود و زمانی که آفتاب می تابد، به ساحل رفته و بدن خود را روی شن های این ساحل قرار دهید و یا اینکه خود را در چاله های شنی قرار دهید تا دردهای عضلانی و استخوانی شما بهبود یابد.

نمی توان این همه رنج راه و سفر به درک را تحمل کرد؛ اما برای چند ساعت از زیبایی های این روستای فریبا و ساحل خیال انگیز آن بهره نبرد. در سفر به درک حتما برای دقایقی هم که شده در کنار ساحل و زیر سایه نخل ها پیک نیک کنید و در آرامش و هارمونی بی نظیر طبیعت غرق شوید. علاوه بر این می توانید در ساحل ۶ کیلومتری درک،‌ در کنار جنگل ها و نخلستان های سر به فلک کشیده، ساحل شنی، مرجانی و ماسه ای قدم بزنید و در آرامش این ساحل فریبنده و افسانه ای‌ غرق شوید.

مگر می شود به درک رفت و عکسی نگرفت؟! با این هنر است که می توان گوشه ای از زیبایی های بی حد و حصر و توصیف های کارت پستالی این ساحل را معنا و حق مطلب را ادا کند.

پسر روستایی درک با لباس سنتی
پسر روستایی درک با لباس سنتی

چه فصلی را برای رفتن به روستای درک انتخاب کنیم

بهار و تابستان:‌ از اوایل بهار تا اواسط این فصل می توان به درک سفر کرد و این موقع از سال یکی از بهترین زمان ها برای زدن به جاده و به سمت درک است؛ اما هوا که رو به گرمی می رود به ویژه در فصل تابستان بر گرمای هوا افزوده و از لذت سفر به این منطقه کم می شود.

دختر روستایی درک با لباس سنتی
دختر روستایی درک با لباس سنتی

پاییز و زمستان: پاییز هنوز هوا در سیستان و بلوچستان اندکی گرم است؛ اما بادهای موسمی مونسون آب و هوای چابهار و سواحل دریای عمان را تا اندازه زیادی مطبوع می کند و مسافران بسیاری را در این زمان به سوی خود می خواند. زمستان نیز یکی از بهترین وقت ها برای سفر به روستا و ساحل درک است.

روستای درک کجاست

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان کنارک، بخش زرآباد،‌ آبادی درک

فاصله تهران تا روستای درک : ۱۷۵۵ کیلومتر ، حدود ۱۷ ساعت

ویدئوی روستای درک

سایر منابع

روستای درک زرآباد | محل تلاقی دریا با کویر – کارناوال

منبع فاراگشت اقامت 24 به پین
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
رزرو هتل خارجی
امتیاز :
     

این همه جای زیبا در ایران ما است و مردم ما برای سفر به استانبول و ترکیه و دبی سفر میکنند. ای کاش این مناطق رو خارج میساختن مردم برن ببین.