غار پیش از تاریخ پبده

غار پبده که قدمت تاریخی پانزده هزار ساله دارد؛ در کوه های انبار سفید در رشته کوه زاگرس و واقع در شمال استان خوزستان واقع شده است. این غار هم مرز با استان چهار محال و بختیاری بوده و در ۲۲ کیلومتری شهر لالی و در جاده ی آبشارهای کسد و آرپناه قرار گرفته است.

غار پیش از تاریخ پبده

گفته می شود طول این غار به بیش از ۱۱۴ متر می رسد و قدیمی ترین زیستگاه بشر نام گرفته است. علت نام گذاری این غار به “پبده” طایفه ای بوده که در قدیم الایام در این منطقه زندگی می کردند و پبده نام داشتند. در ادامه ی این مطلب، بیشتر با این غار تاریخی آشنا خواهید شد.

تاریخچه غار پبده

غار پبده از مهمترین غار های ایران به شمار می رود که در سال ۱۹۴۹ میلادی برابر با ۱۳۳۴ شمسی توسط پروفسور گیرشمن برای اولین بار در ایران کشف شد. پروفسور گیرشمن از باستان شناسان مشهور فرانسه است. ایشان بقایایی از انسان عهد هزاره ۱۵ پیش از میلاد را در این غار یافت.

پروفسور گریشمن بر این باور بود که بقایای مردمانی که در این غار می زیسته اند؛ بیانگر آن است که آن ها اجداد بختیاری های امروز بوده اند. از نشانه های زندگی این مردمان؛ اسکلت های روی هم انباشته، ظرف سفالی ناقص و ابزار های ابتدایی شکار یافت شده است.

پیشنهاد مطالعه :آثار تاریخی خوزستان

به احتمال قوی، قومی که در نزدیکی غار پبده لالی و در اشگفت های اطراف آن سکونت گزیده اند، از اقوام آریایی ایرانی الاصل بوده که در زمان های گذشته به صورت پراکنده و عشیره ای در این سرزمین پهناور می زیستند.

 

غار پیش از تاریخ پبده

از این آثار در کوه های بختیاری بسیار است مثل «هفت دختران» در زردکوه یا «غارعروس» در دامنه کوه منار که متأسفانه تاکنون کشف آنها به علت صعب العبور بودن راه ها و نبودن امکانات میسر نشده و تا به حال به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است.

این غار در منطقه خوش آب و هوای لالی در دل کوه “انبار سفید” از کوه های کوهپایه ای زاگرس در شمال استان خوزستان و هم مرز با چهارمحال و بختیاری است که سرزمینی سرشار از چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آبشارها به شمار می‌آید.

شواهد و مدارک پیشینه تاریخی و کهن منطقه لالی تنها در غار پبده خلاصه نمی شود چرا که این منطقه منحصر به فرد، محل واقع شدن تپه‌های باستانی سومری‌ها، پل‌های قدیمی اوسور و تراز، عمارت تاریخی بنه‌وار، قلعه‌های مش مرداسی و چکانی، امامزاده و زیارتگاه‌های باباحسن، بابا روزبهان، حاجی محمد و حاجی علی، آبشار آرپناه و آسیاب‌های قدیمی مربوط به دوره ساسانی، گرمابه بابا احمد، چشمه‌های آب گرم و معدنی و ده‌ها محوطه باستانی و گردشگری دیگر نیز هست.

ویژگی های غار پبده

غار پبده با دارا بودن ورودی و خروجی مجزا، احتمال تجمع گاز ندارد. در انتهای این غار یک حفره آبی و سه حفره ی کوچک دیگر وجود دارد که در آن ها عبور انسان به صورت ایستاده امکان ندارد. دو دهانه ی این غار یکی به ارتفاع سه متر و دیگری یک متر است و کمترین عرض در این غار ۶ متر می باشد.

داخل این غار بسیار گسترده بوده و از جوانب مختلف باستان شناسی، تاریخی، فرهنگی، گردشگری و طبیعی برای گردشگران و باستان شناسان قابل بررسی و بسیار با ارزش است.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
هانیه
امتیاز :
     

سلام و عرض ادب بابت مطالبی که در اختیار علاقه مندان میگذارید بسیار سپاس گذارم بنده خود از طایفه پبدنی هستم و لازم بذکر است افراد این طایفه بزرگ در استان های خوزستان و چهارمحال بختیاری و اصفهان ساکن هستند و در مورد منطقه تاریخی پبده کتابی به نام از پوده تا پبده توسط جناب آقای حسین عبدالهی پبدنی نوشته شده و در اختیار عموم قرار گرفته است امید است که در حفظ اماکن تاریخی خود بکوشیم.