چشمه دیمه کجاست؟

معرفی

یکی از جاذبه های دیدنی که طبیعت بکر و فوق العلاده ای دارد چشمه دیمه در روستایی به نام دیمه است. این چشمه با زیبایی اعجاب انگیزش مسافران و گردشگران بسیاری را به سوی خود مجذوب کرده است. اگر قصد سفر دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به این چشمه زیبا در شهرستان کوهرنگ سری بزنید و از این همه نعمات خداوندی بهره ببرید.

استان چهارمحال بختیاری معروف به بام ایران، یک استان کوهستانی در جنوب غربی کشور است که به دلیل وجود رشته کوه‌های زاگرس، یکی از مهم‌ترین مکان‌های طبیعت گردی در ایران به شمار می‌رود. ناگفته پیدا است که این استان سرشار از جاذبه‌های طبیعی است. گوشه و کنار استان چهارمحال بختیاری، هر شهر و شهرستان آن جاذبه‌های منحصر به فرد خود را دارد. یکی از شهرستان‌های زیبای این استان که به واسطه‌ای جاذبه‌های طبیعی فراوان آن برای تمام مردم ایران شناخته شده، شهرستان کوهرنگ است. شهرستان کوهرنگ به دلیل وجود پیست اسکی، آبشار زیبا و دشت لاله های واژگون در اطراف آن بسیار معروف است. خوشبختانه جاذبه‌های طبیعی در این شهرستان کم نیست. در این مقاله به معرفی یکی از مکان‌های زیبا در شهرستان کوهرنگ پرداخته‌ایم و آن چشمه دیمه واقعه در شهرستان کوهرنگ است.  روستای دیمه، چشمه دیمه را به کیکاووس از قهرمان شاهنامه نسبت می‌دهند.

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده آب این چشمه از لحاظ املاح و مواد معدنی، بسیار غنی بوده و از گواراترین آب‌های جهان است و خواص درمانی از قبیل جلوگیری از پوسیدگی دندان به خاطر وجود کلسیم و درمان سنگ کلیه دارد.
بر اساس بررسی‌های به عمل آمده آب این چشمه از لحاظ املاح و مواد معدنی، بسیار غنی بوده و از گواراترین آب‌های جهان است و خواص درمانی از قبیل جلوگیری از پوسیدگی دندان به خاطر وجود کلسیم و درمان سنگ کلیه دارد.

چشمه دیمه در گذشته یکی از سرچشمه‌های زاینده به شمار می‌رفته و امروزه نیز اطراف آن به یک محل گردشگری فوق‌العاده زیبا، تبدیل شده است. اگر شما یکی از طرفداران طبیعت گردی هستید دیدن این منطقه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این منطقه دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است که سرسبزی موجود در آن همچنین وجود چادرهای عشایر در نزدیکی چشمه می‌تواند برای شما یک سفر رویایی و لذت بخشی را به همراه داشته باشد.این چشمه یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه زاینده رود و در ۱۰ کیلومتری چلگرد است.

آبی که از چشمه دیمه جاری می شود را می توان یکی از مفید ترین و پر خاصیت ترین آب های جهان دانست که سرشار است از مواد معدنی است. گفته می شود که می توان برای مصارف درمانی از جمله پیشگیری از پوسیدگی دندان ها و درمان سنگ کلیه به خاطر وجود املاحی مانند کلسیم اشاره کرد. همین ویژگی ها سبب شده است تا آب این چشمه به کارخانه آب معدنی کوهرنگ روانه گردد تا هم مورد استفاده داخلی قرار گیرد و هم به خارج از ایران صادر شود.

چشم انداز فوق العاده از چشمه دیمه
چشم انداز فوق العاده از چشمه دیمه

برف‌هایی که بر روی کوه‌های زردکوه بختیاری انباشته می‌شود بعد از نفوذ به دل کوه و گذر از سنگ‌های موجود در قلب کوه توسط چشمه دیمه به صورت آب تصفیه شده با عوامل طبیعی به بیرون هدایت می‌شود. آب این چشمه بسیار گوارا، دارای املاح معدنی فراوان و سبک و سرد است.روستای دیمه در دهستان شوراب تنگزی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۹ نفر بوده ‌است.

عمق این چشمه در مکان‌های مختلف متفاوت است و عمیق‌ترین نقطه‌ای آن عمقی به اندازه دو متر دارد. وجود این چشمه در منطقه باعث شده است، طبیعت اطراف بسیار سرسبز و مراتع بسیار حاصلخیز باشند. در اطراف این چشمه می‌توان، درختان کهن بلوط و دیگر درختان موجود در مناطق سردسیری مانند درخت‌هایی از خانواده‌ای افرا را مشاهده نمود. وجود آب، مراتع و پوشش گیاهی مختلف در این منطقه باعث شده است گونه‌های جانوری بسیاری مانند کفتار، گرگ، شغال و روباه و گونه‌های مختلف پرندگان از جمله کبک در این منطقه زندگی کنند.

آب گوارا و طبیعت زیبای چشمه دیمه
آب گوارا و طبیعت زیبای چشمه دیمه

خوشبختانه تمام طول مسیر برای رسیدن به این منطقه گردشگری آسفالت است و برای رفاه گردشگران، واحدهای اقامتی، مکان‌های پذیرایی و سرویس بهداشتی قرار داده شده است؛ بنابراین در کنار طبیعت گردی و استفاده از آرامش موجود در طبیعت زیبای کوهستانی، لذت بردن از وجود آب در منطقه، از امکانات رفاهی منطقه نیز می‌توانید استفاده کنید.این چشمه ۸۴اُمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۵ آبان ۱۳۸۸ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

تفریحات منطقه

لذت بردن در دل طبیعت و سپری کردن اوقاتی خوش زیر سایه درختان همراه با دوستان و نزدیکان می تواند انگیزه کافی را برای برپایی یک پیکنیک حسابی به هر کسی بدهد، تصمیمی که قطعا از امتحان کردن آن پشیمان نخواهید شد.  البته برای راحتی بیشتر نشمین گاه ها و آلاچیق هایی در محوطه ساخته شده اند که می توانید برای نشستن از آن ها استفاده کنید. اگر کمی خوش شانس باشید می توانید چارهای عشایر را هم ببینید و از نزدیک با شیوه زندگی کوچ نشینی آشنا شوید. از دیگر امکانات رفاهی منطقه چشمه دیمه می توان به فروشگاه، واحدهای اقامتی و سرویس بهداشتی اشاره کرد که شما را از دردسرهای اقامت در طبیعت راحت می کند. در حومه چشمه دیمه، چشمه های دیگری نیز وجود دارد که سراسر اطرافشان زندگی جاری شده و سایه درختان فضایی مطبوع را شکل داده اند. از مهم ترین غذاهایی که مردم منطقه طبخ می کنند می توان به کباب بختیاری، آش کاردی (کاردین) و آش دوغ است. از جمله مهم ترین سوغاتی های منطقه نیز می توان به سبزیجات کوهی و فرآورده های لبنی اشاره کرد.

فضای کلی چشمه دیمه
فضای کلی چشمه دیمه

جاذبه های گردشگری اطراف چشمه دیمه

یکی از پرطرفدارترین مناطق طبیعی اطراف این چشمه دشت بی نظیر لاله‌های واژگون است.دشتی به وسعت ۳۶۰۰ هکتار که به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده و سازمان محیط زیست ایران از آن حفاظت می کند. رویشگاه اصلی این گیاه نادر، دامنه کوه‌ های آب‌ کاسه خوربه، گرگانک و مناطق بنواسنکی و مله زرد ه‌است. لاله‌های  واژگون، که در زبان محلی گل گریان و اشک مریم نامیده می ‌شوند، در اواخر فروردین ماه به گل می ‌نشینند و تا اواخر اردیبهشت گل‌های خود را حفظ می ‌کنند. البته حظور بیش از حد گردشگران موجب به وجود آمدن خطراتی برای آن ها شده است. آبشار شیخ علی‌خان نیز یکی از پر آب‌ترین رودخانه و آبشارهای اطراف این منطقه است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

آب شفاف چشمه دیمه
آب شفاف چشمه دیمه

زمان مناسب برای سفر به چشمه دیمه 

این منطقه یک منطقه‌ی کاملاً کوهستانی است؛ بنابراین طبیعت فوق‌العاده زیبایی دارید. طبیعت موجود در منطقه در تمام طول سال زیبا و بسیار دیدنی است، با این وجود به دلیل سرمای شدید منطقه در فصل‌های پاییز و زمستان، پیشنهاد می‌کنیم برای سفر به این منطقه اواخر بهار و اوایل تابستان برنامه ریزی نمایید؛ زیرا در این زمان هوای منطقه بسیار خنک و دلچسب خواهد بود. اگر در اردیبهشت ماه به این منطقه سفر کنید می‌توانید شاهد لاله های تازه شکفته شده نیز باشد.

چشمه دیمه
چشمه دیمه

مسیر دسترسی به چشمه دیمه

برای بازدید از این چشمه ی زیبا به سوی شهر کرد به جاده بزنید. از آنجا به فارسان و سپس به کوهرنگ بروید و سراغ روستای دیمه را بگیرید. راه تا نزدیک چشمه آسفالت است.

ویدئوی معرفی چشمه دیمه

 

منابع

  • چشمه دیمه کجاست؟ – ستاره
  • دیمه (چشمه) – ویکی پدیا
  • چشمه دیمه مکانی زیبا برای تفریح – بیتوته
  • چشمه دیمه، سرچشمه قدیمی زاینده رود – الی گشت
  • چشمه دیمه | سخاوت طبیعت کوهرنگ – کارناوال
  • سفر به چشمه دیمه کوهرنگ – رهی نو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها