روستای تاریخی کنگ

معرفی

اینبار کوله بار سفر می‌بندیم و برای آرامش جسم و روح و برای گذراندن ایام فراغت به یک روستای بسیار زیبا با طبیعتی حیرت انگیز می‌رویم تا خستگی از تن به در کنیم و به همراه خانوده از این جاذبه دیدنی لذت ببریم. روستایی زیبا که چشمان شما مجذوب کوه‌های سر به فلک کشیده اش و باغ های گیلاسش می‌شود.چنان مبهوت زیبایی های این روستا می‌شوید که نمی‌توانید چشم از آن بردارید. کنگ، روستایی از توابع بخش طرقبه شهرستان طرقبه شاندیز در استان خراسان رضوی ایران است.

روستای کنگ در فاصله ۱۹ کیلومتری غرب شهرستان طرقبه و حدود سی کیلومتری شهر مشهد مقدس قرار گرفته و در محور دره‌ رودخانه کنگ به عنوان آخرین روستا میباشد که از طریق یک جاده‌ آسفالت به روستای نغندر و شهر طرقبه میرسد و از آنجا به شهر مشهد مرتبط می‌شود. این روستای تاریخی از سطح دریا ۱۷۰۰ متر ارتفاع دارد و به دلیل وجود کوه‌های مرتفع، درختان فراوان و نوزیدن بادهای خشک از آب و هوای معتدل برخوردار است.همانند بسیاری از روستاهای کشور، مصالح مورد استفاده در خانه های این روستا، سنگ، خشت و چوب می باشد که بر روی آن لایه ای زخیم از کاهگل کشیده شده است.

کنگ، روستایی از توابع بخش طرقبه شهرستان طرقبه شاندیز در استان خراسان رضوی ایران است.
کنگ، روستایی از توابع بخش طرقبه شهرستان طرقبه شاندیز در استان خراسان رضوی ایران است.

دره هایی سرسبز، باغ های گیلاس فراوان، کوچه باغ هایی با صفا و کوه هایی سر به فلک کشیده، زیبایی های این روستا را دوچندان کرده است. قله بینالود، با ارتفاع ۳۲۱۱ متر، معروف ترین کوه استان خراسان است که روستای کنگ در دامنه های این کوه قرار گرفته است. شغل رایج مردمان روستا، باغداری و دامداری است و در کنار آن فرش بافی و کشاورزی نیز رونق دارد.

روستای کنگ قدمت زیادی دارد. قدمتی فراتر از اسلام و مربوط به دوران باستان. در واقع قبل از اسلام، این روستا محلی برای توقف کاروانیان و استراحت آنان در مسیر طوس به نیشابور بوده. این روستای باستانی در گذشته هایی دور به قدری شهرت داشته است که نام آن در کتب تاریخی بسیاری، از جمله مهم ترین کتب دینی آئین زرتشت مثل اوستا و  بند هشن، متون دوره ساسانی و همچنین شاهنامه فردوسی به چشم می خورد. نام این روستا، همچنین در سفرنامه های مشهور چارلز ادوارد نیز برده شده است.

کنگ در لغت دو معنا دارد، در لغت‌نامه به معنای پرنده‌ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و در دگر معنا به دژ مستحکم تعبیر شده‌است. طبق اسناد تاریخی قدمت این روستا به حدود بیش از 1000سال پیش برمیگردد.
کنگ در لغت دو معنا دارد، در لغت‌نامه به معنای پرنده‌ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و در دگر معنا به دژ مستحکم تعبیر شده‌است. طبق اسناد تاریخی قدمت این روستا به حدود بیش از ۱۰۰۰سال پیش برمیگردد.

کنگ در لغت به دو معنا تعبیر می گردد:

کلمه کنگ از یک طرف به پرنده ای قوی پنجه اشاره دارد که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و از سوی دیگر به معنای دژی مستحکم در نظر گرفته می شود. در لغت‌نامه‌ دهخدا معنای مختلفی برای کلمه کنگ آورده شده است که از جمله می توان به بال پرندگان، شاخه‌ درختان و دست انسان اشاره نمود. معنایی که اکثر اهالی روستای کنگ آن را قبول دارند، دژ مستحکم است که می تواند به دلیل موقعیت استراتژیک تپه های این منطقه یا وجود دژ باستانی روستا به نام قلعه حصار باشد.

در گردشگری روستایی، محصولات بومی هر منطقه به عنوان سوغات آن منطقه شناخته می شود. از محصولات لبنی بگیرید تا صنایع دستی. از زعفران بگیرید تا محصولات باغ های روستا، همه می توانند به عنوان سوغات روستای کنگ شناخته شوند. اما در اینجا سوغات دیگری هم وجود دارد. سوغاتی که شاید از کمتر جایی بتوان تهیه کرد. گیاهان دارویی بسیاری در کوه ها و تپه های اطراف روستا رشد می کنند که اگر کمی با این نوع از گیاهان آشنایی داشته باشید می توانید از آن ها استفاده کنید.

در ارتفاعات این منطقه گیاهان دارویی نظیر پر سیاووشان، خاکشیر، گل گاوزبان، گیاهان بالشتکی گل سفید و صورتی که به زبان محلی به آن ها «خارکوله» و نوعی گیاه شبیه به گل گلایل که در زبان محلی به آن ها «سرشک» می‌گویند یافت می‌شود. اگر از علاقه مندان به طبیعت گردی و عکاسی از طبیعت باشید هم، این روستا پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. کوه پیمایی و کو نوردی در دامنه های کوه بینالود و عکاسی از بافت قدیمی و مناظر طبیعی زیبای روستا، خاطراتی به یادماندنی برایتان رقم خواهد زد.

روستای کنگ طرقبه
روستای کنگ طرقبه

دیدنی ها و جاذبه های کنگ:

معماری پلکانی روستا

یکی از جاذبه های این روستا معماری و سبک ساخت خانه ها در این روستا، دقیقا همانند معماری روستای ماسوله گیلان، به شکل پلکانی است. پشت بام هر خانه، حیاط خانه دیگریست.

روستای کنگ طرقبه
روستای کنگ طرقبه

قدم زدن در روستای کنگ

قدم زدن درکوچه باغ های باصفای روستا، که از میان باغ های گیلاس آن می گذرد، طراوت و شادابی شما را دوچندان خواهد کرد.

پیرزن با لباس محلی در روستای کنگ
پیرزن با لباس محلی در روستای کنگ

مسجد و تکیه روستا

مسجد و تکیه روستا با قدمتی ۱۵۰ ساله از جمله جاذبه‌های تاریخی روستای کنگ است. این روستا دو تکیه داشته که یکی از آنها در آتش‌سوزی سال‌های اخیر از بین رفته و تکیه باقیمانده از دیگر بناهای قدیمی روستاست که قبری قدیمی به نام خانم آمنه در آن به چشم می‌خورد.

رنگین کمان شکل گرفته در روستای کنگ
رنگین کمان شکل گرفته در روستای کنگ

رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه عباسی

از دیگر جاذبه های تاریخی این روستا می توان به رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه عباسی در انتهای دره کنگ و بر روی دامنه ای مشرف به رودخانه کنگ اشاره کرد. رباط شاه عباسی در زیرزمین کنده شده و سقف آن ، هم تراز با شیب دامنه کوه است و بنا به گفته مردم روستا، روزگاری راه قدیم نیشابور به مشهد از کنار این رباط عبور می کرده است.

قلعه حصار

قلعه حصار (مربوط به دوران ساسانی) و و قلعه تیغ میان از دیگر آثار تاریخی برجسته روستا می باشند.

قلعه حصار کنگ
قلعه حصار کنگ

قبرستان کنگ

یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای تاریخی کنگ، قبرستان این روستا میباشد که مکانی بسیار جالب و دیدنی است.قبرستان کنگ روی تپه بنا شده است و سنگ قبرهای با ارزشی دارد. روی هر قبر، دو سنگ قبر قلوه‌ای ‌شکل قرار داده شده است. تاریخ حک شده بر روی قبرها بیشتر به هجری قمری است و علامت مخصوصی برای هر فرد فوت ‌شده به اشکال گوناگون از جمله شانه و صورت و … حکاکی شده است.

آرامگاه‌های موجود در روستای کنگ
آرامگاه‌های موجود در روستای کنگ

رودخانه های کنگ

در دل این منطقه تاریخی، رودخانه پرآب کنگ در کنار درختان میوه ، چشم انداز بی نظیری را ایجاد کرده و ارتفاعات، باغ سرسبز و حاشیه رودخانه یکی از مهمترین ظرفیت های این منطقه محسوب می شود و این منطقه به درختان میوه اش معروف است.

رودخانه زیبای روستای کنگ
رودخانه زیبای روستای کنگ

آبشار کنگ

آبشار کنگ یکی از جاذبه های طبیعی این روستاست که در مسیر رودخانه کنگ واقع شده است. این آبشار در ۵ کیلومتری جنوب غربی روستای کنگ و در میان دره ای سرسبز قرار دارد و در مسیر رسیدن به آن آبشارهای کوچک دیگری نیز به چشم می خورند.

آبشار زیبای روستا
آبشار زیبای روستا

مزار شیخ عبدالله

یکی از رسوم و عقاید ساکنان کنگ روشن کردن شمع در زیر درختی در کنار چشمه است که به روایات اهالی محل دفن امامزاده‌ای است که حاجت مردم را روا می‌دارد و مردم هم نذر و نیاز خو را در پای این درخت انجام می‌دهند.

از مکان‌های مهم مذهبی این روستا مزار شیخ عبدالله‌است که یکی از عرفای این دیار بوده و در سال ۱۲۶۶ ه.ق متولد و به تحصیل علم و دانش در مشهد، قم و عتبات عالیات پرداخت و در کنگ چشم از دنیا فروبست

زمان مناسب برای رفتن به روستای کنگ 

روستای کنگ به سبب ییلاقی بودن در بهار و تابستان طرفداران زیادی دارد اما در هر فصلی می تواند با جلوه ای تازه به استقبال شما بیاید:

بهار: اولین فصل سال، موسم شکوفه باران است و جلوه ای خاص در روستا مشاهده می گردد.

تابستان: میوه ها بر روی درختان جلوه گری می کنند و تصویری تازه را به نمایش می گذارند.

پاییز: پاییز کنگ هم به سبب رنگارنگی برگ ها و طبیعت مسحور کننده اش معروف است.

زمستان: هوا سرد می شود اما لباس سپید برفی روستا نیز ارزش دیدن دارد.

فضای رویایی روستا در شب
فضای رویایی روستا در شب

مسیر دسترسی به روستای کنگ

اگر به زیارت امام رضا (ع) در شهر مقدس مشهد رفتید، پیشنهاد می کنیم سری هم به طرقبه و روستای کنگ بزنید. بدون شک پشیمان نخواهید شد. کافیست به شهر طرقبه بروید و از طریق کمربندی آن وارد جاده روستای نغندر شوید. از این روستا نیز عبور کنید تا به آخرین روستای این جاده، یعنی روستای پلکانی کنگ برسید.

آسمان پر ستاره روستای کنگ
آسمان پر ستاره روستای کنگ

 

ویدئوی معرفی روستای کنگ طرقبه

منابع

  • روستای کنگ | با قدمت ۳۰۰۰ ساله و پیش از اسلام در خراسان – به پین
  • کنگ (روستا) – ویکی پدیا
  • روستای کنگ، ماسوله ای هزارساله – الی گشت
  • روستای کنگ طرقبه | دهکده ای ایرانی یادگاری از قبل اسلام – کارناوال
  • معرفی روستای کنگ مشهد، دیدنی های طرقبه – اقامت
  • روستای کنگ؛ روستایی با قدمتی هزار ساله – کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها