اساس مهرپرستى و ریشه هاى تاریخى آن

با اساس مهرپرستى و ريشه هاى تاريخى آن بیشتر اشنا شوید

 

اساس مهرپرستى یا میترائیسم ؛


((… اساس مهرپرستى یا میترائیسم بر این اعتقاد است که مهر خداى بزرگ است و خدایان دیگر کوچکتر از او. متیرائیسم براساس پرستش آتش و پرستش قواى طبیعت ، مثل باد و طوفان ، خرمى و بهار، آسمان و کوه و جنگل و شب و… پرداختن به سحر و جادو است که لازمه پرستش قواى طبیعت و اعتقاد به ارواح خبیث و طیب که دست اندرکار جهان اند، است …))


جادو اساس میترائیسم ؛
((یکى از اصول میترائیسمى … سحر و جادو است . میترائیسم براساس ‍ پرستش آتش و مهر است . و ((مهر)) یعنى خدائى که در خورشید جاى دارد، نه خود خورشید؛ و اصالت را از آن جادوگر مى داند.
یعنى ممکن نیست در جامعه اى جادوگرى باشد، اما جادوگر نباشد.


آن که ذوق و استعداد و هوش بیشترى داشته باشد، با مطالعه و علم نمى تواند (تنها به این دلایل ) بر جاى جادوگر تکیه بزند، که جادوگرى و مذاهب قدیم به صورت سازمان رسمى ارثى اداره مى شدند و جادوگران متولى امور دینى بودند و رابطه هاى انسان و خدا… ارزش مقام هر جادوگر به تقوى و علم نبود، بلکه در خون و ذاتش بود که ارث مى برد و براى فرزندش به میراث مى گذاشت ، و براى دیگران (هر چه باهوش تر و بهتر) ممکن نبود که به چنان مقامى برسند…))


روحانیون مهرپرستى ؛ ریشه هاى تاریخى آئین


((در میترائیسم ، اصالت از ان مغان و روحانیان وابسته به مذهب مهرپرستى بود…
که براى انجام اعمال مذهبى ، نیروى بسیار زیادى داشتند، و مردم بى اعتقاد به انها و فضیلتشان (!) نیز ناگزیر از تقلید و متابعتشان بودند، چرا که کار دینشان منحصرا به دست ((مغان )) بوده و مغان چون دین را در انحصار داشتند، مى توانستند به اقتضاى مصالحشان آن را تعبیر و تفسیر کنند.

مثلا یکى از وسائل درآمدشان ، قربانى بود (همچنان که در مذهب ودا بود و بودا لغوش کرد) که فراوان بود و از بزرگترین راههاى امرار معاششان … قربانى براى مردم نبود؛ براى خود خدا بود و اجرا کننده مراسم قربانى و حامل قربانى به بارگاه خداوندى جز مغ نمى توانست کسى دیگر باشد… در ((مهرپرستى )) نیز مغان یا کارتان ها بزرگترین نیروى حاکم بر قبایل آریائى بودند…))

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
زیتون

اخلاق عنصر اصلی مهرپرستی است چیزی شبیه بودایی…..اونوقت اومدی میگی جادوگری …..برمکیان بودایی احتمالا از زیر بوته تو بلخ تربیت شدن …..