راهنمای سفر به استانبول

یکی از بزرگترین و توریستی ترین شهرهای ترکیه و مرکز اقتصادی فرهنگی این کشور، استانبول است. استانبول در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره واقع شده است؛ درست در مرز اروپا و آسیا. در حقیقت استانبول در هر دو قاره قرار دارد. این شهر به علت مراکز خرید متنوع، جشنواره های جذاب و آثار تاریخی بیشمار مورد توجه توریست ها و گردشگران قرار گرفته است. البته موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع  این شهر نیز در جذب توریست دخیل بوده است.

راهنمای سفر به استانبول در سال ۹۸

همچنین به علت نزدیکی ایران و ترکیه و شباهت فرهنگ، استانبول و ترکیه از مقاصد گردشگری جذاب و محبوب برای ایرانیان هستند.  با وجود این افرادی که قصد سفر به ترکیه را دارند خواهان کسب اطلاعات بیشتری در مورد جاذبه های گردشگری و تاریخی این شهر، رستوران ها و غذاهای خوب در استانبول، هتل های خوب و ارزان استانبول و … هستند. بنابراین در این مقاله از تاریخ ما تصمیم گرفتیم همه اطلاعاتی که برای سفر به استانبول نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

راهنمای سفر به استانبول
راهنمای سفر به استانبول

اطلاعات ضروری که باید در مورد استانبول بدانید

اختلاف ساعت با تهران: استانبول در منطقه‌ی زمانی UTC/GMT +3 قرار دارد و یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی: ترکی استانبولی

واحد پول: لیر ترکیه (TL) = 2454 تومان

نوع برق شهری : ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دوشاخه نوع C، F)

کد کشور: ۹۰+

شماره‌های اضطراری: ۱۱۲

جهت رانندگی: راست

 فرودگاه‌های بین‌المللی

  • آدانا – فرودگاه آدانا
  • آنکارا – فرودگاه بین‌المللی اسن‌بوغا
  • فرودگاه آنتالیا
  • بودروم – فرودگاه میلاس-بودروم
  • بورسا – فرودگاه ینی‌شهر
  • فرودگاه دالامان
  • غازی عینتاب – فرودگاه اوگوزلی
  • استانبول – فرودگاه بین‌المللی آتاترک
  • استانبول – فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن
  • ازمیر – فرودگاه عدنان مندرس
  • قیصریه (شهر) – فرودگاه بین‌المللی ارکیلت
  • فرودگاه قونیه
  • ملطیه – فرودگاه ارهاچ
  • نوشهر (ترکیه) – فرودگاه نوشهر کاپادوکیه
  • فرودگاه چهارشنبه سامسون
  • فرودگاه ترابزون
  • فرودگاه زونگولداغ

وضعیت آب‌ و‌ هوایی استانبول

به علت موقعیت مکانی استانبول دارای آب و هوای متنوعی است و چندین خرد اقلیم در آن وجود دارد. آب و هوای مدیترانه ای، آب و هوای گرمسیری مرطوب و آب و هوای اقیانوسی در بخش‌های مختلف شهر دیده می‌شود. قرار گرفتن در کنار دو پهنه‌ی آبی متفاوت، یکی دیگر از دلایل تنوع اب و هوایی در استانبول است.راهنمای سفر به استانبول

بهترین زمان سفر به استانبول

می توان گفت که در همه ی سال آب و هوای استانبول مناسب است ولی بهترین زمان سفر به این شهر زیبا بهار و پاییز است. زیرا هم هوا دلچسب و مطبوع است و هم جشنواره های بسیاری را در این فصل ها مشاهده خواهید کرد که سفرتان را بیاد ماندنی تر خواهد ساخت.

آب و هوای استانبول در بهار

همان طور که اشاره کردیم بهترین زمان سفر به استانبول، فصل بهار است بنابراین سفر به استانبول در نوروز ۹۹ می تواند بهترین گزینه باشد. در بهار بارش های فصلی کمتر می شود و حراجی ها و برنامه های ویژه به مناسبت نوروز هم در استانبول برگزار می گردد.

آب و هوای استانبول در تابستان

در تابستان استانبول هم گرمتر می شود و هم به علت تعطیلی مدارس شلوغ تر است. بنابراین اگر سفری ارزان تر و بدور از شلوغی می خواهید، بهتر است سفر خود را به اواسط مهر موکول کنید.

آب و هوای استانبول در پاییز

بعد از فصل بهار، پاییز بهترین گزینه برای سفر به استانبول است زیرا هم از شلوغی تابستان کم می شود و هم قیمت تورهای استانبول مناسب تر می شود. اما بهتر است در نیمه ی اول پاییز به این شهر سفر کنید زیرا نیمه دوم بارندگی ها افزایش می یابند و گشت و گذار کمی سخت خواهد شد.

آب و هوای استانبول در زمستان

اگر که قصدتان از سفر به شهر استانبول گشت و گذار و تفریح در مناطق توریستی آن است سعی کنید برنامه سفرتان در فصل زمستان نباشد. زیرا اصلا شرایط مناسبی برای گشت و گذار در شهر فراهم نیست اما اگر برای خرید به استانبول می روید، این فصل می‌تواند مناسب باشد و حراجی زمستانه در کریسمس (دی ‌ماه) می‌تواند قابل توجه باشد.

هزینه های سفر به صورت کلی

در مورد هزینه های سفر به استانبول به صورت کلی باید این را بگوییم که هزینه های استانبول تقریبا دو برابر ایران است. البته امروز که این مقاله را می نویسم ۱۱ آذر ۹۸ قیمت لیر ۲۲۳۸ تومان است.

هزینه اقامت در استانبول

در سفر همیشه یکی از مهمترین هزینه ها، هزینه اقامت و هتل است. مخصوصا در شهرهای شلوغ و پر گردشگر مانند استانبول، اما هتل ها گاهی تخفیف هایی برای رقابت با بقیه هتل ها می گذارند، بنابراین سایت های رزرو هتل و گردشگری را قبل از سفر خود چک کنید که از تخفیف ها مطلع باشید. همچنین ما در مطلب راهنمای سفر به استانبول چند هتل را به شما معرفی می کنیم که شما بنابر بودجه خود آنها را مد نظرتان داشته باشید. همچنین حدود از قیمت رزرو هتل ها را هم نیز ذکر می کنیم.

نکاتی برای رزرو هتل در استانبول

برای انتخاب هتل در شهر استانبول باید توجه داشته باشید که اکثر هتل های این شهر در دو ناحیه بی اوغلو و فاتح قرار گرفته اند و دلیل آن وجود جاذبه ها و مراکز خریدی است که در آن محدود وجود دارد.

اگر تصمیم گرفتید که در منطقه بی اوغلو (تکسیم) هتل بگیرید، در نزدیکی خیابان استقلال، میدان تکسیم، برج گالاتا و اسکله کاباتاش خواهید بود. اگر در منطقه فاتح (سلطان احمد) هتل بگیرید در نزدیکی موزه ایاصوفیه، مسجد آبی، کاخ توپکاپی، مسجد احمد سلطان، آب انبار بازیلیکا سیسترن، بازار بزرگ و اسکله امینونو خواهید بود. در اینجا تعدادی از هتل های ارزان استانبول را معرفی خواهیم کرد.

هتل های ارزان استانبول کدامند؟

هتل اِوسِن (Evsen)

هتل اِوسِن استانبول از هتل های سه ستاره در استانبول محسوب می شود که بسیار ارزان و درعین تمیز است و خدمات فوق العاده خوبی دارد.از جمله امکانات این سیستم وای فای، رستوران، صبحانه کامل و بوفه می باشد. این هتل در چند قدمی سلطان‌احمد و جذابیت‌های تاریخی آن از جمله مسجد آبی، توپکاپی و مسجد ایا صوفیه قرار دارد و فاصله آن با ایستگاه سیرکجی تنها پنج دقیقه است.راهنمای سفر به استانبول

وب سایت:  www.hotelevsen.com

آدرس: Hoca Paşa Mahallesi, Hocapaşa Mah. İbnikemal Cad. No:9, 34110 Fatih/İstanbul, Turkey

هتل اوران (Oran)

اوران از هتل های ۴ ستاره و ارزان استانبول است که در مرکز شهر قدیمی و نزدیکی اماکن دیدنی مثل مسجد آبی، گرند بازار و همچنین رستوران های رنگارنگ منطقه لاللی قرار گرفته است. از امکانات این هتل در استانبول می توان به حمام ترکی، سونا، فیتنس، سالن زیبایی و مرکز ماساژ اشاره کرد و صبحانه هر روز به صورت بوفه در رستوران آن سرو می‌شود. همچنین در تمامی اتاق ها و سالن هتل دارای سیستم وای فای و تهویه هوا می باشد.

وب سایت: www.oranhotel.com

آدرس: Balabanağa Mahallesi, 34134 Fatih/Istanbul, Turkey

هتل های متوسط در استانبول

هتل الیت ورلد پرستیژ  (Elite World Prestige)

هتل های متوسط همیشه خدمات خوبی را ارائه می کنند و گرانی هتل های لوکس را ندارند و معمولا از بهترین دسته ها برای اقامت به شمار می روند.هتل الیت ورلد پرستیژ استانبول از هتل های ۴ ستاره استانبول است که در نزدیکی میدان تقسیم قرار دارد و از دسته هتل های متوسط به شمار می رود.  دکوراسیون هتل بسیار شیک بوده و همچنین امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع، مینی بار و اینترنت پرسرعت، حمام سنتی و یک استخر آب گرم را داراست.

وب سایت: www.eliteworldhotels.com.tr

آدرس: : Kocatepe Mahallesi, Şehit Muhtar Cad. No:40, 34437 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

هتل بست وسترن ارسین (Best Western Eresin Taxim)

هتل بست وسترن ارسین استانبول جزء هتل های ۴ ستاره استانبول بوده که در قلب مرکز تجاری، اداری و مراکز خرید استانبول واقع شده و تنها با سه دقیقه پیاده‌روی شما را به میدان تقسیم و شور و حال تمام‌نشدنی آن می‌رساند. هتل بست وسترن ارسین دارای یک استخر سر پوشیده، مرکز تناسب اندام و اینترنت رایگان است. اتاق‌های این هتل در استانبول مجهز به میز کار، تلویزیون، رادیو و بالش‌های مخصوصِ ضد آلرژی و ارتوپدیک هستند.

وب سایت:www.eresin.com.tr

آدرس:  Kocatepe Mah., Topçu Cd. No:16, 34437 Taksim – Beyoğlu/Beyoğlu/İstanbul, Turkey

معرفی  هتل های لوکس در استانبول

هتل پرا پالاس

این هتل ها همانطور که از نامشان بر می آید خدمات و امکانات فوق العاده ای دارند و هزینه های اقامت در آنها هم بسیار بالاست ولی مسلما اقامت در آنها برای شما خاطراتی خوش به ارمغان خواهد آورد. اتاق‌های بزرگ و دلباز هتل ۵ ستاره پرا پالاس استانبول با مبلمانی کلاسیک و چیدمانی منحصر به فرد که ترکیبی از سبک اروپایی و عثمانی است، منظره خیره‌ کننده‌ای از شهر و حتی گُلدن هورن یا شاخ طلایی را به نمایش می‌گذارد. رستوران این هتل شامل انواع منوهای ایتالیایی، فرانسوی و ترکی می باشد. از امکانات هتل بهتر است چیزی نگوییم چون هر چیزی که شما فکر کنید در این هتل وجود دارد. از هتل پرا پالاس تا متروی تونل استیشن فقط پنج دقیقه فاصله دارید و موزه پرا، برج گالاتا و خیابان استقلال در دو کیلومتری شما هستند.راهنمای سفر به استانبول

شماره تلفن: ۰۰۹۰۲۱۲۳۷۷۴۰۰۰

وب سایت: www.perapalace.com

آدرس: Meşrutiyet Caddesi No:52, 34430 Tepebaşı Beyoğlu/İstanbul, Turkey

هتل دیوان استانبول

هتل دیوان استانبول (Divan Istanbul) در منطقه شیشلی قرار دارد که محله‌ تجمع هتل‌های ۵  ستاره استانبول به حساب ‌می‌آید. این هتل به خاطر داشتن امکاناتی مانند اتاق کنفرانس، اینترنت پر سرعت و دسترسی راحت به فکس گزینه مناسبی برای سفرهای کاری شما محسوب می‌شود و اتاق‌های آن مجهز به سیستم تهویه مطبوع، تلویزیون ال‌ای‌دی، مینی بار و چای/قهوه ساز هستند. ضمنا مسافران آن می‌توانند پس از گذراندن یک روز کاری و یا گشت و گذار و خرید در سالن ورزش، استخر سر پوشیده، مرکز اسپا و حمام ترکی خستگیشان را در کنند. هتل دیوان استانبول تا متروی شیشلی ۱۲ دقیقه فاصله دارد و کاخ دولما باغچه و پل بسفر در پنج کیلومتری آن هستند.

تلفن: ۰۰۹۰۲۱۲۳۱۵۵۵۰۰

وب سایت : www.divan.com.tr

آدرس:  Asker Ocağı Cad. No:1 Taksim, Sisli, 34367 Istanbul, Turkey

 چگونه در هزینه های سفر به استانبول صرفه جویی کنیم؟

اگر بدانید که بیشترین هزینه‌های سفر مربوط به کدام بخش است، به سادگی با مدیریت آن‌ها می‌توانید سفری ارزان‌تر را تجربه کنید.

کاهش هزینه اقامت

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، هزینه ی اقامت معمولا مهمترین هزینه در مسافرت است و تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده سفر شما خواهد داشت. بنابراین پیشنهاد ما این است که در فصل های شلوغ به استانبول سفر نکتید.اگر در ماه‌های آوریل، مه و اکتبر سفر کنید، می‌توانید هتل‌های ارزان‌تر پیدا کنید.

یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ی اقامت این است که هتل را بسیار زودتر رزرو کنید. برای رزرو کردن هتل، سایت‌های رزرو آنلاین را به دقت بررسی کنید. این سایت‌ها گاهی تخفیف‌های خوبی برای بازدیدکنندگان خود در نظر می‌گیرند. اگر قرار است برای مدت طولانی مثلا یک ماه در استانبول اقامت کنید، کرایه‌ی آپارتمان به صرفه‌تر است.

موقعیت مکانی هتل هم بر قیمت آن تاثیرگذار است. اگر برای حمل و نقل در شهر مشکلی ندارید و زمان کافی هم در اختیار دارید، می‌توانید هتل‌های دورتر و ارزان تر را انتخاب کنید.

کاهش هزینه‌ی خورد و خوراک

رستوران‌های توریستی که خارجی‌ها در آن رفت و آمد می‌کنند، بسیار گران‌تر از رستوران‌های کوچک و محلی هستند. غذاهای محلی و لذیذ ترکی را در همین رستوران‌های محلی هم می‌توانید با بهترین کیفیت نوش جان کنید.

در استانبول چی بخوریم؟!

به دلیل نزدیک بودن ذائقه ی ما با مردم ترکیه، مسلما پیدا کردن غذایی که به مذاقتان خوش بیاید، سخت نیست. در استانبول تنوع غذایی بسیار زیاد است و در اینجا ما چند غذای معروف استانبولی را معرفی خواهیم کرد.

بورک (Borek)

برای صبحانه ترکیه ای ها معمولا بورک میل می کنند. شما هم در سفر به شهر استانبول می توانید در وعده صبحانه خود بورک میل کنید.. بورک در واقع شامل پنیر و سبزیجات میان لایه‌های نازک خمیر است که اصطلاحا به آن یوفکا می‌گویند. ترکیب لایه‌های خمیر و پنیر و سبزیجات که تحت حرارت نیز قرار گرفته است.

 اسکندر کباب (Iskender Kebap)

از محبوب ترین و مشهورترین غذاهای ترکی است که در آن ورقه های نازکی از گوشت که طعم دار شده اند کباب می شود.راهنمای سفر به استانبول

لهمجون (Lahmacun)

پیتزای ترکیه کمی با تمام پیتزاهایی که تا به حال خورده اید فرق دارد، لهمجون یا همان پیتزای ترکی  از گوشت قیمه شده، پیاز، و فلفل قرمز  تهیه می شود، برای بهبود عطر و طعم آن معمولاً کمی جعفری و آب‌لیمو هم به آن اضافه می‌کنند. پیتزای ترکی را حتما با لیوان دوغ میل کنید.

  سیب‌زمینی شکم پر (Kumpir)

اورتاکوی شناخته‌شده‌ترین مکان برای خوردن کُمپیر یا همان سیب‌زمینی شکم پر پخته‌شده‌ی خودمان است.   مواد رنگارنگ تشکیل‌دهنده کمپیر، مانند پنیر کاشار، سوسیس، غلات، سالاد مایونز، نخود و لوبیا، و چندین و چند خوراکی دیگر، ترکیب‌ها و طعم‌های مختلفی را در مقابلتان قرار می‌دهد.

 رستوران های خوب در استانبول که به شما پیشنهاد می کنیم

رستوران یاکا بالک (Yaka Balik Restaurant)

یکی از مشهورترین رستوران های استانبول در منطقه امین اولو قرار گرفته است. این رستوران یاکا بالک نام دارد و دارای منوی غذایی مطابق با ذائقه ایرانیان است.

شماره تلفن: ۰۰۹۰۲۱۲۵۲۷۳۸۸۹

وب سایت: www.yakabalik.com

آدرس: ترکیه – استانبول Rüstem Paşa، Galata Köprüsü، Fatih/İstanbul، Turkey

رستوران پندلی (Pandeli Restaurant)

از رستوران های قدیمی شهر استانبول که سال تاسیس آن ۱۹۰۱ میلادی است رستوران پندلی می باشد. این رستوران در نزدیکی بازار مصری ها و پل گالاتا قرار گرفته است. این رستوران به خاطر قدمتش و طعم و کیفیت خوب و قیمت مناسب غذاهاش مشتری های بسیار زیادی دارد از مشتریان صاحب نام میشه به بازیگران هالیوودی قدیمی و جدید مانند ادری هپورن ، رابرت دنیرو، برت لنکستر ، دنیل د لوییس وگروه عظیم دیگر تا شخصیتهای سیاسی قدیم و جدید مانند رییس جمهور ترکیه ملکه ثریا و غیره نام برد که میتوان عکسها و نظراتشونو در رستوران مشاهده کرد.

وب سایت: www.pandeli.com.tr

آدرس: ترکیه – استانبول Demirtaş، Tesviyeci Sk. No:۷، ۳۴۱۳۴ Fatih/İstanbul، Turkey

 رستوران خراسانی (Khorasani Grill Restaurant)

همانطور که از اسم این رستوران پیداست، یکی از رستوران های کاملا ایرانی با منویی ایرانی در شهر استانبول است که در منطقه دیوان یولو قرار گرفته است. کسانی که به جزء غذاهای ایرانی هیچ غذایی را دوست ندارند میل کنند رستوران خراسانی بهترین گزینه است.

شماره تلفن: ۰۰۹۰۲۱۲۵۱۹۵۹۵۹

آدرس: ترکیه – استانبول Alemdar Mh.، Ticarethane Sk. No:۱۰، ۳۴۱۱۰ Fatih/İstanbul، Turkey

فصل حراج لباس در استانبول

در ابتدا بهتر است بدانید که تاریخ‌های ثابتی برای حراجی های استانبول وجود ندارد و این موضوع ممکن است شوک کوچکی به شما وارد کند. با این حال، هیچ تاریخ رسمی (کنترل شده توسط دولت) برای حراجی های فصلی وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، درست مثل قوانین ترافیک متغیر بوده و عوض می‌شوند. اساسا، فروش‌ها، تقریبا در تمام طول سال وجود دارند! و برند های معروف لباس زنانه و مردانه ترکیه در رقابت شدید برای جذب مشتریان و خریداران هستند.

در روز های خاص نظیر عید نوروز، روز مادر، روز ولنتاین و روزهای مذهبی دیگر تخفیف‌های خاص نیز خورده می شود. البته این بدین معنا نیست که شما نمی توانید زمان سفر خود را با فصول حراجی ها هماهنگ کنید. در طول سفر به استانبول در زمان مناسب به احتمال ۹۹ درصد به فصل حراجی ها خواهید خورد.

فصل آف و حراج تابستانه استانبول

فروش تابستانی عمدتا زمانی شروع می‌شود که دمای هوا بار دیگر شروع به افزایش می‌کند. این فروش می‌تواند هر تاریخی بین ابتدای ژوئن (۱۲ خرداد الی ۱۰ تیر) تا هفته اول ماه جولای ( اوایل تیر ماه) باشد. توصیه ما در خصوص بهترین زمان خرید سفر این است که در هفته اول جولای به خرید بروید تا با بهترین حراج تابستانه روبه رو شوید و بهترین خرید را داشته باشید. پس از آن، در اواسط ماه سپتامبر (اوایل شهریور) فروش حراج تابستانه به اوج خود خواهد رسید.

فصل آف و حراج زمستانه استانبول

حراج زمستانه در اواسط دسامبر( ۱۱ آذر تا ۱۱ دی ) یا آغاز ژانویه (۱۲ دی تا ۱۲ بهمن)، با تخفیف‌های ۳۰ درصدی شروع می‌شود و به ۵۰ درصد می رسد. البته این درصد برای همه برند ها و مارک ها یکسان نیست، برخی مارک‌ها تنها به این نرخ‌ها بسنده می‌کنند و تخفیف‌های بیشتری ارائه نمی‌دهند. از سوی دیگر برخی مارک‌ها، دارای موج دوم تخفیف‌ها هستند که عمدتا بیش از ۴۵ یا ۵۰ درصد تخفیف است حتی برای خلاص شدن از آخرین اقلام خود، در ماه آوریل ( ۲۳ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت) به بالاترین حد تخفیف ۷۰٪ خود می‌رسند.

ارزانترین زمان سفر به استانبول

در طول ماه‌های دسامبر تا فوریه (آذر – بهمن) ارزان‌ترین زمان برای سفر به استانبول است و به‌راحتی می‌توانید تور استانبول ارزان پیدا کنید؛ ولی باید در نظر داشت که اگر در این فاصله زمانی (بین ماه‌های دسامبر تا فوریه) به استانبول سفر می‌کنید، باید انتظار شرایط بارانی، برفی و گاهی یخبندان را داشته باشید.

۱۲ نکته مهم در سفر به استانبول که باید بدانید.

  1. ترکیه کشوری مسلمان است پس در بازدید از مراکز مذهبی باید پوشش مناسب داشته بشید.
  2. همیشه حواستان به جیب و کیف پولتان باشد.
  3. در مکان های عمومی سیگار نکشید.
  4. در شهرهای توریستی ترکیه نظیر استانبول، آنکارا و سایر شهرها سرویس‌ها بهداشتی مجهز عمومی تعبیه‌ شده است. به‌جز آن در مساجد و مراکز خرید نیز این امکان برای استفاده از سرویس بهداشتی فراهم‌شده است.راهنمای سفر به استانبول
  5. در مکان های عمومی با صدای بلند حرف نزنید.
  6. به دیگران سریع اعتماد نکنید.
  7. در سراسر ترکیه دستگاه های ATM وجود دارد بنابراین نیازی نیست پول نقد زیادی همراهتان داشته باشید.
  8. سعی کنید اپلیکیشن Trafi را بر روی موبایل هوشمند خودتان نصب کنید تا از ساعات حرکت اتوبوس ها و همینطور مسیر حرکت آن ها در تمام ایستگاه های با خبر شوید. البته این اپلیکیشن برای شهرهای زیادی کاربرد داره که یکی از اون‌ها استانبول هست و واقعا کار راه انداز هست.
  9. سعی کنید شبیه توریست ها دیده نشوید و معمولی به نظر بیابید تا از خطر سرقت و گران فروشی در امان باشید.
  10. حتما شماره و آدرس سفارت و کنسولگری ایران و شماره های ضروری هر کشوری را همراه خودتان داشته باشید.
  11. از مسائل سیاسی حرف نزنید.
  12. به آثار تاریخی دست نزنید، معمولا این کار غیر مجاز است.

راهنمای سفر به استانبول pdf

منبع فاینداتور کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها