چطور و چه موقع به برج میلاد برویم؟

چطور و چه موقع برج میلاد برویم؟

چطور بریم برج میلاد؟

برج میلاد به ارتفاع ۴۳۵ متر و ۱۳ هزار متر زیربنا در شمال غربی تهران واقع گردیده است. از لحاظ بلندی، برج میلاد در رده ی سوم بلندترین برج های خاورمیانه و ششمین برج بلند مخابراتی جهان قرار دارد. با مجله گردشگری و توریسم تاریخ ما همراه باشید تا به سوال چطور بریم برج میلاد پاسخ دهیم.

 

معرفی برج میلاد

در شمال غربی شهر تهران، سازه ای قرار گرفته که ششمین برج بلند مخابراتی دنیا و نوزدهمین سازه غیرمتکی جهان می باشد.

برج میلاد تهران، سازه ای چند منظوره است که علاوه بر کاربرد مخابراتی، جنبه تفریحی _ گردشگری، خدماتی، تجاری و فرهنگی _ هنری نیز دارد.

از جمله بخش های برج میلاد می توان به: گنبد آسمان، سکوی دید باز، دلفیناریوم، پل معلق، موزه شهرداری، سکو دید بسته، موزه سکه، موزه مشاهیر، رستوران گردان و … اشاره کرد.

برج میلاد وزنی بالغ بر ۱۵۰ هزار تن دارد و در این سازه ۱۷ هزار متر مربع شیشه استفاده شده است.

 

تاریخچه برج میلاد

برج میلاد که در حال حاضر به عنوان خاص ترین نماد شهر تهران محسوب می شود، دارای ارتفاع ۴۳۵ متر می باشد.

در سال ۱۳۷۶ کلنگ ساخت این برج خورده شد و پروسه ساخت و افتتاح آن ۱۱ سال به طول انجامید.

این برج که در ابتدا نام آن برج یادمان انتخاب شده بود وسپس به برج میلاد تغییر نام داد، بیشتر مراحل ساخت خود را در زمان شهرداری دکتر قالیباف طی کرد و وی نقش موثری در تکمیل ساخت این برج داشت.

یکی از اقدامات دکتر قالیباف، نصب روز شمار دیجیتالی برای افتتاح برج بود؛ بدین ترتیب او توانست در حدود ۶۰ درصد پروژه را طی ۳۰ ماه به اتمام برساند و بدین ترتیب برج میلاد در مهر ماه سال ۱۳۸۷ بهره برداری شد.

هم اکنون این برج یکی به از بزرگ‌ترین مقاصد گردشگری شهر تهران تبدیل شده است.

 

آدرس برج میلاد

برج میلاد با وسعت ۱۳ هزار متر مربع بر بلندای تپه ای بلندپایه در منطقه ۲ تهران واقع شده است که از شمال به شهرک غرب و از جنوب به گیشا (کوی نصر) محدود می شود.

این برج در بین بزرگراه های همت، چمران، حکیم و شیخ فضل الله نوری قرار دارد.

در تهران برای گردش و تفریح کجا بریم؟

راه های دسترسی برج میلاد

چطور بریم برج میلاد ؟ راه های دسترسی به این برج ۳ مسیر است: ۱. بزرگراه همت شرق، عبور از پل کابلی اختصاصی برج میلاد ۲. خروجی اختصاصی برج میلاد در بزرگراه شهید حکیم ۳. بزرگراه شیخ فضل الله نوری، ورودی بزرگراه همت، ورود به کنار گذر مسیر اختصاصی برج میلاد

اگر قصد دارید برای رفتن به برج میلاد از حمل و نقل عمومی استفاده کنید، می توانید از مترو، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. خط ۷ مترو تهران از برج میلاد می گذرد که هنوز افتتاح نشده است.

اگر با تاکسی یا اتوبوس قصد رفتن دارید، باید از طریق پایانه های اتوبوسرانی و تاکسیرانی میدان های اصلی شهر مانند: پایانه های صادقیه، آزادی، تجریش یا … اقدام کنید.

برج میلاد در شب چطور بریم برج میلاد

قسمت های مختلف برج

چطور بریم برج میلاد ؟ برج میلاد دارای ۱۶۹۳ پله است. برج از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

۱. ساختمان پای برج

که شامل یک طبقه لابی و ۶ طبقه تجاری است. این قسمت دارای وسعت ۱۷ هزار متر مربع می باشد. دو طبقه زیرین این بخش مربوط به تاسیسات برج، طبقه همکف به عنوان لابی و پذیرش بازدید کنندگان، ۶ طبقه تجاری که مرکز خرید برج میلاد است و نیز رستوران، نمایشگاه و کافه تریا در این قسمت برج قرار دارند.

۲. بدنه ی اصلی برج

که به آن شفت نیز می گویند، مخصوص عبور آسانسورهای پرسرعت برج و نیز عبور تاسیسات مربوطه می‌باشد. در این برج ۶ آسانسور وجود دارد که ساختمان لابی و ساختمان راس را به هم مربوط می‌سازد.

علاوه بر آن در این قسمت از برج دوربین های کنترل ترافیک و سنسورهای تشخیص میزان آلودگی هوا نیز نصب شده و قرار دارند.

۳. ساختمان بالای برج (رأس برج)

که در بین سایر برج های مخابراتی جهان، به عنوان بزرگترین سازه رأس شناخته می شود. رأس برج میلاد دارای ۱۲ طبقه و در مساحت ۱۲ هزار متر مربع می باشد.

طبقه اول رأس برج، به عنوان مکان امن در مواقع بحرانی و آتش سوزی است. در طبقه دوم نیز تاسیسات برقی و مکانیکی قرار دارد. رستوران ها و موزه های برج نیز از طبقه سوم به بعد می باشند.

ساختمان رأس برج از طبقه سوم به بالا، بخش های گوناگونی را شامل می شود که به شرح زیر است:

سکوی دید بسته

در طبقه سوم برج میلاد سکوی دید بسته قرار دارد که امکان دیدن مناظر مختلف شهر را به بازدیدکنندگان می‌دهد. وسعت این قسمت، ۸۸۰ متر مربع است.

موزه شهرداری

همچنین در طبقه سوم برج، موزه شهرداری قرار گرفته است که در آن هدایای اهدایی از طرف شهرداری شهر های گوناگون به شهرداری شهر تهران، قرار گرفته است.

موزه سکه برج میلاد

اگر به دیدن سکه های قدیمی مربوط به دوران های مختلف تاریخی علاقه مندید، می‌توانید از موزه سکه برج میلاد که در طبقه چهارم قسمت رأس این برج واقع شده است، دیدن فرمایید.

۱۶۰ سکه مختلف از عصر هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، زندیه و قاجاریه در این موزه قرار گرفته است. این سکه ها توسط یک کلکسیونر که به سکه‌ علاقه‌مند بوده است، جمع آوری شده و اکنون در این موزه قابل بازدید برای عموم مردم قرار گرفته است.

کافه تریا برج میلاد

همچنین در طبقه چهارم این برج کافه تریای برج میلاد که از نظر ارتفاع، مرتفع ترین کافه تریای ایران است، قرار دارد.

کافه در ارتفاع ۲۶۴ متری با وسعت ۶۸۰ متر مربع می باشد.

موزه مشاهیر برج میلاد

این موزه که در تراز ۲۷۱ متری برج میلاد و در طبقه پنجم قسمت رأس برج واقع شده است، مجموعه ای از مجسمه های مشاهیر ایران زمین می باشد که با دستان هنرمند استاد علیرضا خاقانی و از جنس سیلیکون ساخته شده اند.

این مکان به عنوان اولین موزه ای است که در آن مشاهیر قرار گرفته و شما اجازه دارید با آن ها عکس بگیرید و زمان مفرحی را سپری کنید.

در موزه مشاهیر برج میلاد، تندیس مشاهیر بزرگ ایران از جمله: پروین اعتصامی، جلال آل احمد، پروفسور حسابی، سیمین دانشور، شهریار، کمال الملک، ستارخان، جهان پهلوان تختی، شهید مصطفی چمران و … قرار دارد.

بازدید از این موزه جالب و دیدنی، به بازدیدکنندگان برج پیشنهاد می شود.

رستوران گردان برج میلاد

در طبقه ششم ساختمان رأس برج میلاد، رستوران گردان این برج قرار دارد که بزرگترین رستوران گردان جهان می باشد.

این رستوران با ظرفیت بالغ بر ۴۰۰ نفر، شامل دو قسمت ثابت و گردان می باشد که قسمت گردان آن با چرخش به دور قسمت ثابت، دید ۳۶۰ درجه برای مشتریان فراهم می کند. قسمت گردان هر یک ساعت، یک دور به دور قسمت ثابت می چرخد.

رستوران گردان برج میلاد تهران
سکوی دیدباز برج میلاد

این قسمت از برج با مساحت ۳۰۰۰ مترمربع، در طبقه هفتم برج واقع شده و امکان دیدن مناظر مختلف شهر را به بازدید کنندگان می دهد. همچنین بازدید کنندگان می توانند با استفاده از دوربین هایی که در این سکو طراحی شده است، مناطق دیدنی و مهم شهر را بهتر ببینند.

برج میلاد در سکوی دید باز خود برای امنیت جانی بازدید کنندگان، فلس های فلزی در دور تا دور آن تعبیه کرده است.

همچنین در قسمت داخلی این طبقه، هنرمندان در حوزه هایی چون نقاشی، قلمه زنی و … مشغول آفرینش هنرهای زیبای خود هستند و آن را برای بازدید و فروش علاقه مندان قرار می دهند.

طبقات هشتم، نهم، دهم و یازدهم برج

طبقات هشتم و نهم برج مربوط به تجهیزات مخابراتی است.

طبقه دهم مختص رستورانی خاص و ویژه با ظرفیت ۱۰۰ نفر ویژه مهمانی های رسمی با امکانات ویژه و پیشرفته و معماری چوبی به مساحت ۱۱۰۰ متر می باشد.

طبقه یازدهم نیز مربوط به تاسیسات برج است.

گنبد آسمان برج میلاد

یکی از مهیج ترین بخش های برج میلاد، گنبد آسمان می باشد که در ارتفاع ۳۰۱ متری و در آخرین طبقه قسمت رأس برج (طبقه دوازدهم) واقع شده است. گنبد آسمان دارای ۱۳ متر ارتفاع بوده و دارای نمای خاص و جلوه ای ویژه می باشد. نمای خارجی این گنبد به صورت تمام شیشه بوده و فضای دلبازی را ایجاد کرده است. بازدید از گنبد آسمان برای عموم مردم آزاد است.

ستون وسط این گنبد دارای نقش و نگارهایی است که بیانگر تاریخ کهن سرزمین ایران هستند و مجموعه ای کامل از نماد های ایران باستان می باشند. این نقوش از دوران ایران باستان تا دوران اسلامی را به تصویر می کشد.

ایده اولیه برای طراحی این قسمت، بر پایه عناصر چهارگانه طبیعت یعنی آب، آتش، باد و خاک بوده است و در آن از مفاهیم ارزشمندی چون صلح، عدالت، عشق و مبارزه استفاده شده است.

گنبد آسمان محل محافل شب شعر نیز می باشد. رضا یحیایی کار ساخت این گنبد را  برعهده داشته است.

دکل آنتن برج میلاد

در بالاترین قسمت سازه رأس، دکل آنتن مخابراتی برج قرار دارد که از جنس فولاد بوده و ۱۲۰ متر ارتفاع دارد.

این قسمت در پایین خود به صورت یک ۱۶ ضلعی به قطر ۶ متر و در بالاترین قسمت خود یک مربع به قطر ۶۰ سانتیمتر می باشد. وزنی در حدود ۳۵۰ تن دارد و ۳۶۰ هزار قطعه فولادی و پیچ و مهره تشکیل شده است.

تفریحات لاکچری در تهران

تفریحات برج میلاد

از جمله تفریحات جذاب قسمت خارجی پای برج می توان به مجموعه دلفیناریوم که اولین پارک غیر ساحلی خاورمیانه است، اشاره کرد؛ همچنین لیزریوم، زمین پینت بال، پل معلق، زیپ لاین، سینما ۶ بعدی و گیم ۷ بعدی، سالن همایش های بین المللی برج میلاد که محل کنسرت ها نیز می باشد، رستوران سنتی و کافی شاپ و فست فود، اتاق فرار و کاربازیا از تفریحات هیجان انگیز و مکان های دوست داشتنی برج می باشند.

پای برج میلاد تهران
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مهري

سلام میخوام از دانشگاه شهید بهشتی با اتوبوس برم برج میلاد
میشه لطفا راهنمایی کنید