چشمه کانی گراوان سردشت

چشمه کانی گراوان سردشت، استان آذربایجان غربی

معرفی 

چشمه کانی گراوان ، یکی از جاذبه های دیدنی با طبیعت بکر و اعجاب انگیز که با یک نگاه دیگر نمی‌توانید چشم از بردارید. اگر دنبال مکانی برای رهایی از خستگی و آرامش جسم و روح هستید به استان آذربایجان غربی سفر کنید و به سراغ این چشمه زیبا بروید. اگر تمایل دارید که در باره‌ی این چشمه بیشتر بدانید، ما را در این مقاله همراهی کنید.

چشمه کانی گراوان، چشمه آب‌معدنی است که در شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این چشمه در ۲ کیلومتری شهرستان ربط و ۱۲ کیلومتری شمال شرقی سردشت قرار دارد.

چشمه کانی گراوان سردشت
چشمه کانی گراوان سردشت

سردشت نگینی در دل استان آذربایجان غربی است که مرکز آن شهرستان سردشت است و در جنوب غربی این استان در امتداد جنوبی ارومیه قرار دارد. سردشت در پای کوه گرده سور بر روی دشتی در ارتفاع ۵.۲ کیلومترمربع و با ارتفاع ۱۴۸۰ متر از سطح دریا قرار دارد. جاذبه‌های طبیعی این شهرستان زیبا کم نیست، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی سردشت، چشمه کانی گراوان در ۲ کیلومتری شهرستان ربط است.

عکس کشف آجرهای لعابدارِ ۲۸۰۰ ساله در سردشت %da%86%d8%b4%d9%85%d9%87-%da%a9%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%b4%d8%aa Tarikhema.org
کشف آجرهای لعابدارِ ۲۸۰۰ ساله در سردشت

شهر آفتاب ( ربط)

شهری کرد نشین با پیشینه بزرگ تاریخی. از شهرستان  های استان آذربایجان غربی که در بخش مرکزی سردشت و در بستر دشت زاب و  در دامنه های کوه ترخان(Tarxan) قرار گرفته است. در پیشینه تاریخی آن آمده است که ربط همان موساسیر یا شهر آفتاب از مراکز حکومتی دولت ماناها بوده است. ربط، دولت مانایی  را به تمدن آشور و اورارتو متصل می کرده و روزگارهای پرماجرایی راپشت سر گذاشته است. امروز مردمانی کرد زبان و فرهنگ دوست در این شهر زندگی می کنند و با مهمان نوازی و خون گرمی خود پاسدار فرهنگ غنی و خاک سرزمین خود هستند.

ربط شهری است در بخش مرکزی شهرستان سردشت استان آذربایجان غربی ایران
ربط شهری است در بخش مرکزی شهرستان سردشت استان آذربایجان غربی ایران

کانی به معنی چشمه و گراوان به معنی آب سنگین و سخت است که این سختی به املاح آهکی اشاره دارد و در کل این چشمه معدنی و گازدار است و حتی در امور پوست درمانی مورد استفاده قرار میگیرد.

آب چشمه پس از جریان در سطح زمین از خود موادی برجای میگذارد و به دنبال آن روز به روز بر حجم توده ی مخروطی شکل و زیبای آن افزوده میشود. آب از نظر معالجه امراض جلدی شهرت داشته و خواص درمانی و بیوفیزیولوژیکی دارد. آب چشمه سرد و به علت شوری اش غیر قابل شرب است.

رفتن به چشمه کانی گراوان از آن دسته سفرهایی است که نه تنها مقصد زیباست بلکه مسیر نیز خود بخشی از سفر است. مسیری که به چشمه کانی گراوان می رسد, از میان درختان و تپه های سرسبز می گذرد. چشم انداز زیبای بهاری کانی گروان و رودخانه پر آب هرمز در این فصل, استفاده از آبی که دارای املاح معدنی است, صدای دلنشین جوشش آب چشمه, دشت های مجاور و جنگل های زیبای منطقه همه و همه دلیل هایی هستند که باید این جاذبه بی نظیر را دید.

عکس طبیعت و چشم انداز رویایی چشمه کانی گراوان %da%86%d8%b4%d9%85%d9%87-%da%a9%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%b4%d8%aa Tarikhema.org
طبیعت و چشم انداز رویایی چشمه کانی گراوان

دورنمای این سازه طبیعی را که جلوه ای خاص به دشت های اطراف خود بخشیده است حتما ببینید. تضاد رنگ سنگ های سخت چشمه با دشت های سبز اطراف باعث شاخص تر شدن آن شده است. این سازه آهکی که در طول زمان تغییر شکل داده است, با انباشه شدن املاح روی هم به وجود آمده است. فرم آن مخروطی شکل می باشد و ۲۰ متر ارتفاع دارد.

چشمه گراوان علاوه بر این ویژگیهای منحصر به فرد در طبیعتی زیبا و کنار رودخانه هرمزآباد واقع است، آن سوتر توده ای زیبا از جنگلهای بلوط و چشمه ی پر آب کانی کُردان نیز در نزدیکی آن قرار دارند وهر ساله گردشگران زیادی را از اقصی نقاط کشور به خود جلب می کند، بعضی برای گردش و تماشای زیبایی آن می آیند و عده ای هم، برای معالجه بیماریهای پوستی.

اگر به بالاترین قسمت این چشمه برسید صدای جوشیدن آب را به‌وضوح احساس می‌کنید. رودخانه کوچک زاب از کنار این چشمه می‌گذرد که در فصل بهار یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های منطقه است. آب این چشمه به رودخانه زاب می‌ریزد.

عکس  چشمه کانی گراوان %da%86%d8%b4%d9%85%d9%87-%da%a9%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%b4%d8%aa Tarikhema.org
چشمه کانی گراوان

علت نام‌گذاری این چشمه مشخص نیست، بسیاری از افراد محلی نام آن را اصطلاحی در زبان کردی تفسیر می‌کنند، در زبان کردی «گراوان» به معنی آبی سخت و سنگین است و شاید به دلیل وجود املاح زیاد در آب این چشمه آن را چشمه گراوان می‌نامند.

در پیرامون این چشمه، دشت های سرسبز و زیبایی است که می توانید برای استراحت چادری بر پا کنید و با آرامش از طبیعت اطراف خود لذت ببرید. و باچشیدن یک فنجان چای خوش عطر و خوش طعم، لذت نشستن در  این خطه سرشار از آرامش الهی را چندین برابر کنید.

برای اقامت اگر می خواهید در شهر سردشت باشید از هتل مروارید سردشت یا خانه معلم سردشت استفاده کنید. اگر تمایل به تجربه زندگی در خانه بومی و سنتی دارید, می توانید از«اقامتگاه بوم گردی کرد بوم کاشانه» در روستای لیلانه که در ۱۵ کیلومتری سردشت قرار گرفته, استفاده کنید. این اقامتگاه با غذاهای سنتی و محلی از گردشگران پذیرایی می کند.

در نزدیکی این چشمه رودخانه زاب و آبشار مشهور شلماش نیز قرار دارند. با اقامت چند روزه در سردشت می توانید طی چند روز از جاذبه های طبیعی این شهر دیدن کنید.

چه فصلی را برای سفر به چشمه کانی گراوان انتخاب کنیم

 

پرآب شدن رود هرمز آباد و سرسبزی پیرامون چشمه گراوان در فصل بهار، گردشگران بسیاری را به این محل جذب می کند و شاید بتوان گفت که بهترین زمان برای بازدید از این مکان تفریحی و طبیعی بهار و تابستان باشد. البته در سرمای زمستان و یخ زدن آب و سفید پوش شدن تپه آهکی، گردشگران و طبیعت دوستان با منظره ای بینظیر و تماشایی روبه رو می شوند.

عکس  چشمه کانی گراوان %da%86%d8%b4%d9%85%d9%87-%da%a9%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%b4%d8%aa Tarikhema.org
چشمه کانی گراوان از نمایی دیگر

 

مسیر دسترسی به چشمه کانی گراوان

برای رفتن به چشمه گراوان باید در مسیر جاده سردشت به مهاباد حرکت کنید. این چشمه از نظر زمانی ۳۰ تا ۳۵ دقیقه با شهر سردشت فاصله دارد. پس از عبور از شهر راور، با گذراندن یک جاده یک کیلومتری خاکی که با پیچ‌ های متعدد و از میان گندم‌ زارهای دیم و جنگل‌ های بلوط عبور می‌ کند، به این چشمه میرسید. چشمه روی کوهی سنگی به رنگ کرم و قرمز واقع شده است.

عکس حیوانات بر فراز چشمه کانی گراوان سردشت %da%86%d8%b4%d9%85%d9%87-%da%a9%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%b4%d8%aa Tarikhema.org
حیوانات بر فراز چشمه کانی گراوان سردشت

منابع

۱ – چشمه کانی گراوان، بهشتی در دل سردشت – کجارو

۲ – چشمه کانی گراوان – تریپ یار

۳ – چشمه ای که در دل سردشت می جوشد | کانی گراوان – کارناوال

۴ – کانی گراوان – چشمه ای درمانی در آذربایجان غربی – دستریپشن

۵ – چشمه کانی گراوان – سی ایران

 

 

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمد محمدیان
امتیاز :
     

اطلاع رسانی و معرفی این مکان توریستی و جالب ، جای تشکر و قدردانی است ،
همه جای ایران سرای من است .