همه چیز درباره قدیمی ترین بنا در سرپل ذهاب

همه چیز درباره قدیمی ترین بنا در سرپل ذهاب

سر پل ذهاب یکی از شهر های کوچک استان کرمانشاه می باشد که دارای آثار باستانی زیبایی می باشد که هر ساله باعث جذب تعداد زیادی از مسافران و بازدید کنندگان اثار باستانی از این مناطق می شود. در این مقاله سعی به معرفی قدیمی ترین بنا در سرپل ذهاب یعنی آنوبانی نی کنیم.

انوبانی نی قدیمی ترین بنا در سر پل ذهاب

اثر برجسته ۴۸۰۰ ساله نقش بسته بر روی کوهی در غرب کرمانشاه که نشان دهنده الهه عشق و نشاط و پادشاه لولوبیان و چند اسیر جنگی می باشد.

لولوبی ها قوم قدیمی زاگرس نشین بودند که قبل از مهاجرت آریایی ها در این منطقه می زیستند.

این نقش برجسته یکی از قدیمی ترین اثار موجود می باشد که نشانگر تمدن چند هزار ساله کرمانشاه می باشد جالب است بدانید این اثر حدود ۲۰۰۰ سال قدیمی تر از کتیبه کوروش می باشد. البته بعد از گذشت این همه سال به دلیل فرسایش های مختلف مشاهده کامل اثر به سختی امکان پذیر می باشد.

در عین حال اسیب هایی که به این بنا در اثر جنگ تحمیلی وارد شده است به مراتب بیشتر از اسیب های طبیعی می باشد. به علت شباهت زیاد این اثر با کتیبه کوروش خیلی ها بر این عقیده اند که کوروش با الهام گرفتن از این اثر کتیبه را بر دل کوه به جا گذاشته است.

آثار باستانی کرمانشاه

مشخصات انوبانی نی

این اثر در ارتفاع نسبتا زیادی از سطح زمین «حدودا ۱۶ متر» ودر منطقه ای دور از معرض قرار دارد. همین عامل احتمالا مهم‌ترین علت برای سالم ماندن آن در طول هزاران سال می‌باشد اما جنگ تحمیلی در سال های جدید شاید بیشترین آسیب را در طول تاریخ به این اثر زده باشد به گونه ای که ۳۰ درصد این اثر بر اثر ترکش‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مصدوم هست.

این نقش برجسته تصویری از آنوبانی‌نی‌، الهه نی‌نی و ۹ اسیر هست. قشری که نقش بر آن حجاری شده به دو قسمت تقسیم شده در قسمت بالا و سوی چپ آنوبانی‌نی که پای چپ خودرا روی سینه اسیری نهاده، قرار دارد. او در دست چپ که روی سینه نهاده کمان و نیزه‌ای ودر دست راست تبری دارد.قدیمی ترین بنا در سرپل ذهاب

نیم‌تنه شاه لخت هست و دامنی از کمر تا زانو وی را می‌پوشاند. کمربندی با تزئین مخصوصاً، این دامن را نگه ‌می‌دارد. آنوبانی‌نی کفش‌های بندی بپا دارد. در زیر پای چپ او اسیری قرار دارد که یک حلقه بینی و دست راست وی را به هم گره زده هست.

شست چپ پای الهه نی‌نی از میان این حلقه رد شده‌هست. الهه با پیراهنی مطبق «طبقه‌طبقه» که شانه راست وی را نمی‌پوشاند در مقابل پادشاه ایستاده‌ و با دست راست حلقه‌ای را رو به شاه گرفته هست.

در دست چپ نیز نیزه‌ای فلزی دارد. این نیزه از بینی دو اسیر پشت سر او قبل هست. تمامی اسیران نقش آنانوبانی‌نی عریان میباشند و تنها یکی ازآن‌ها کلاه بر سر دارد. آرایش موی این اسیر با بقیه اسیران متمایز هست.

در زیر پای الهه و دو اسیر پشت سر وی کتیبه ای به زبان اکدی بدین نکته نوشته شده هست: « آنوبانی نی پادشاه لولو بوم عکس خویش و عکس نی نی را بر کوه بادیر نقش کرد. آن کس که این لوح را محو کند به نفرین و نفرین آنو، آنونوم، بل، بلیت، رامان، ایشتار، سین و شمش گرفتار باد و نسل او بر باد رواد».

به علت شباهت چندان، عده زیادی عقیده دارند که داریوش کتیبه بیستون رابا الهام از آنوبانی‌نی بر دل کوه بیستون حک کرد. هردو نقش دریک شاهراه ارتباطی باستانی قراردارند.

منبع تالاب
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها