جاهای بکر ایران

 اگر اهل ایران‌گردی باشید می‌دانید دیدنی‌های ایران بی‌انتها هستند و هرچه بگردید باز مناطق بکرتری هستند که به آن‌ها سر نزده‌اید. بعضی افراد اصولاً بازدید از محل‌ها و طبیعت‌های بکر را به دلیل آرامش و زیبایی دست نخورده‌ی آن‌ها ترجیح می‌دهند. اگر به دنبال مناطق بکر ایران هستید، در ادامه چند مورد از زیباترین‌های این مناطق را خواهید یافت.

جاهای بکر ایران

  • تیرکان: آبشاری دست‌نخورده در دل جنگل‌ها

به اینجا هفت آبشار هم گفته می‌شود. محلی کاملاً بکر و تا حدی مخوف که در آن آرامش بی حد و حصر جنگل، سبزی خزه‌ها و صدای آبشار روح را نوازش می‌دهند. ارتفاع آبشار کم است و برکه‌ی زیر آن کاملاً مناسب آب‌تنی می‌باشد. می‌توانید با خیال راحت لباس‌ها را بکنید و از آب‌تنی در هوای عالی این‌جا لذت ببرید، چون این‌جا کاملاً در انحصار شماست. برای رسیدن به تیرکان باید حدود ۲ ساعت پیاده‌روی جنگلی آسان کنید. در این مدت می‌توانید از کالبکوشت و جنگل درازکلا لذت ببرید. درخت‌های جنگل عمدتاً توسکا، ازگل و شیردار‌ هستند. سن جنگل بسیار است و درختان سرنگون شده را می‌توانید در استخر آبشار تیرکان ببینید. این محل جلوه‌گاه آرامش طبیعت است.

  • ساحل رود ارس

شاید فکر کنید شهرت این رود باعث شده است دیگر بکر نباشد، اما دشت‌های کنار رودخانه عمدتاً دست‌نخورده هستند و انسانی در آن‌ها دیده نمی‌شود. آب و هوای مناسب و پوشش گیاهی متنوع شامل نی‌زار، بوته‌زار، درختچه‌های گز و انار، افرا، نسترن، بید، زرشک، گردو و گیاهان دارویی ساحل ارس را دارای یکی از گوناگون‌ترین پوشش‌ها کرده‌ است. در دشت‌های آن حیواناتی چون آهو، مارال، قوچ، میش و بزهای رها می‌تازند. کبک، عقاب طلایی، اردک، حواصیل، قرقاول و طرلان را در هم در این منطقه می‌توان دید. تماشا طلوع و غروب خورشید در این منطقه بسیار لذت‌بخش است.جاهای بکر ایران

  • قائنات: سرزمین طلای سرخ

این جا یکی از شهرهای تقریباً بدون گردشگر ایران است که هنوز زیبایی‌های آن هنوز برای عموم مردم ناشناخته مانده. سابقه‌ی سکونت بشر در غار خونیک قائن به ۲۰ هزار سال پیش از میلاد می‌رسد که اعجاب آور است. مزارع وسیع و سبز و بنفش زعفران سرخ بسیار تماشایی هستند. کویر دست نخورده‌ی تماشایی با آسمانی صاف مناسب آفرود، اطراف این شهر را از بکرترین دیدنی‌های کویری ایران کرده است.

  • دریاچه سبلان – طبیعت بکر ایران

دریاچه سبلان بر بلندای کوه مرتفع سبلان قرار گرفته است. این دریاچه در دهانه قله سبلان با عمق حدود ۴۰ متر شکل گرفته. زیبایی خیره‌کننده این دریاچه آتش‌فشانی در بالای کوه مکانی دیدنی را خلق کرده است. آب دریاچه سبلان در تمام طول سال به‌جز فصل تابستان منجمد و یخ‌زده است. در افسانه‌ها گفته‌شده است که آرامگاه زرتشت در کنار این دریاچه قرار دارد. دریاچه سبلان با آن‌طور که اهالی محلی می‌گویند ساوالان از نظر طبیعی زیبا و منحصربه‌فرد است.

  • آبشار شِوی

آبشار شِوی یا تله زنگ، یکی از بزرگترین و زیباترین آبشارهای ایران است که در منطقه سردشت از توابع دزفول واقع در استان خوزستان قرار گرفته است و دارای طبیعتی سرسبز و به غایت زیبا است. بهترین زمان بازدید از آبشار شِوی در اوایل فصل بهار و خصوصا ماه فروردین است که هوا در آن نسبتا خنک و دارای طراوت بهاری است. شِوی در زبان لری بختیاری به معنای لطافت است.جاهای بکر ایران

برای رسیدن به این منطقه باید از دزفول به سمت منطقه شهیون حرکت کنید و از آنجا روستای بیشه بزان و بازارگاه و پیرچل را پشت سر بگذارید. پس از آن با یکی دو ساعت کوهنوردی در مسیری بسیار خوش منظره، به آبشار بزرگ شِوی خواهید رسید.

دریاچه چمستان در ۸ کیلومتری نور در مسیر جاده نور به چمستان قرار دارد و فاصله آن از جاده اصلی نور به چمستان حدود ۳ کیلومتر است.این دریاچه که در دل جنگل واقع شده است و به عنوان گردشگاه، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • دریاچه چمستان-الیمالات

وقتی برای اولین‌بار بعد از طی‌کردن و دور زدن در جاده‌ای پر درخت به دریاچه می‌‌رسید و وارد محوطه‌اش می‌شوید، شکوه طبیعت آن شما را می‌گیرد و باورتان نمی‌شود که با چنین منظره‌ای روبه‌رو هستید.

این دریاچه آنقدر زیباست که گویی ‌جنگل‌ را در آغوش گرفته است. در آنجا همه چیز برای چند ساعت تفریح و البته آرامش مهیاست.

اتومبیل را که پارک کردید با شوق مسیری پنج دقیقه‌ای را پیاده‌روی ‌کنید و بعد از طی این مسافت از بلندی به سمت پایین که دریاچه آنجاست هدایت می‌شوید. پلی زیبا شما را به آنجا وصل می‌کند. نمای زیر پل سدی است که بعضی وقت‌ها پر آب است. پس از پشت‌سر گذاشتن چند پله به سنگ‌های زیبای کنار رودخانه نزدیک می‌شوید.

می‌توانید روی سنگ‌های کنار رودخانه بنشینید و ساعت‌ها به جنگلی که دریاچه را بغل کرده است نگاه کنید و از انعکاس آن همه درخت در آب، آن را سبز ببینید. بعد از آن وقتی به خود می‌آیید که زمان‌‌خیلی زیادی گذشته و به غروب آفتاب نزدیک می‌شوید و این توقف زمان برایتان از آن لحظه‌هایی است که بسیار کم در زندگی پیش می‌آید.

قایق‌ها برای رفتن به دریاچه منتظر شما هستند؛ قایق‌های پدالی و موتوری‌ که برای مسافران پهلو گرفته‌اند و با هر بادی که می‌وزد کمی در جایشان تکان‌تکان می‌خورند و موج کوچکی را در اطرافشان ایجاد می‌کنند.

دریاچه الیمالات در مسیر جاده ارتباطی نور به چمستان قرار دارد و در قسمت جنوبی دوراهی روستای کارگرکلا جای گرفته است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها