معرفی آبشار قره سو

آبشار قره سو

آبشار قره سو در جنوب غربی شهر کلات در روستایی به همین نام واقع شده است. شهر کلات در ۱۶۰کیلومتری مشهد پایتخت استان خراسان رضوی و در قسمت شمالی آن قرار گرفته است. قره سو یک کلمه ترکی به معنای آب سیاه است و دلیل این نام گذاری این است که در مسیر این رودخانه سنگ های سیاه رنگی وجود دارند که آب روی آنها جاری است. پس هنگام عبور از کنار این رودخانه به نظر می رسد که آب آن سیاه رنگ است.

مسیر عبور از آبشار قره سو

مسیر زیبا و هیجان انگیزی که در پیش روی مسافران قرار میگیرد، دارای هشت آبشار می باشد. دو طرف این مسیر را صخره های سنگی و ۹۰درجه فرا گرفته که شبیه به دیوار می باشد و عرض این مسیر تنها چند متر است. این مکان با دارا بودن دره های تنگ و آبشارهایش دارای آب و هوای ییلاقی است و طبیعتی بسیار بینظیر دارد.

آبشار قره سو

آبشارهای ابتدایی ارتفاع کمتری دارند. در این مسیر برای میسر بودن عبور از آبشارها نردبان های فلزی تعبیه شده است. هنگام بالا رفتن از این نردبان ها حتما گردشگران خیس خواهند شد و در فصل بهار شدت آب آبشار طوری است که نردبان ها درون آب قرار می گیرند. آبشار آخر دارای ارتفاع بیشتری حدودا بیست متر می باشد و نردبان آن بسیار بلند است. بعد از گذشتن از یک مسیر پرتلاطم و درون آب هنگامی که حدودا دو ساعت طی می شود، در انتها به یک دشت بسیار وسیع که جنگل ارس با درختچه های متعدد است می رسید و سراسر وجود پر از حس سکوت می شود و رودخانه ای آرام در جریان است.

معرفی آبشار لاتون

برای رسیدن به آبشار قره سو قبل از تونل ورودی شهر کلات باید از مسیر سمت چپ، حدود ۴کیلومتر طی کرد تا به روستای قره سو رسید. بعد از آن حدود بیست دقیقه پیاده روی در مسیر رودخانه وجود دارد تا به ابتدای مسیر این هشت آبشار زیبا رسید.

مختصری از تاریخ قره سو

در زمان های گذشته آب روستای کلات مناسب نبوده و از همین رو نادرشاه افشار با استفاده از توان مهندسی که در آن زمان در اختیار داشته بر آن شده که آب شیرین و گوارایی را که در حدود ۱۰ کیلومتر عمارت خورشی یا کاخ کلات قرار داشته نیز به سمت این روستا هدایت کند. در این شبکه آبرسانی با توجه به رعایت اصول مهندسی و در نظر داشتن شیب و فشار آب، کانالی در مسیر آب حفر و از تنپوشه های (لوله و اتصالات) سفالی که قطر آن ‌ها در حدود ۴۰ الی ۵۰ سانتیمتر است استفاده شده و با خاک نرم پوشانده نیز پوشانده است.

آبشار قره سو

در محل‌ های که احتمال آسیب رسیدن به تنپوشه ‌های سفالی توسط سیلاب بود را با سنگ و ساروج مهار شده و بدین ترتیب آب به داخل دژ کلات می رسید و هنوز آثار لوله کشی آن در کاخ خورشید نمایان است و انسان را به شگفتی وا می دارد.

منبع برترین ها
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها