جاهای دیدنی اردبیل و سرعین

جاهای دیدنی اردبیل و سرعین

اردبیل شهری با قدمت چندین هزار ساله، سرزمین دشت‌های سرسبز، دریاچه‌ها، قله‌های مرتفع و آب گرم‌های بسیار است. سرعین در ۲۳ کیلومتری اردبیل نیز علاوه بر آب گرم‌هایی که دلیل شهرتش هستند، دیدنی‌های بسیاری دارد. در ادامه به تعدادی از دیدنی‌های دو شهر اردبیل و سرعین اشاره می‌کنیم.

  • بقعه‌ی شیخ صفی اردبیل

نام سلسله‌ی صفویه از نام او گرفته شده است. این‌ محل دراردبیل، در ظاهر شبیه به خانه‌ای قدیمی و بزرگ است اما درون آن زیبایی یک کاخ عظیم را دارد. عالی‌‌ترین نوع کاشی‌کاری، معرق، مقرنس، گچ‌‌بری، کتیبه‌‌های زیبا و نفیس و خط خطاطان بزرگ دوره‌ی صفوی همچون میرعماد، منبت‌های ارزنده، نقره‌کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی‌های زیبا و تنگ‌‌بری‌ها این بنا را مزین کرده‌اند. از دیدن این‌ همه زیبایی که در یک جا جمع شده‌اند به وجد خواهید آمد.جاهای دیدنی اردبیل و سرعین

  • قله‌ی سر به فلک کشیده‌ی سبلان

آتشفشانی خاموش و در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل که هم کوهنوردان و هم گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. این قله دارای دریاچه‌ای است که در بیشتر ایام سال یخ زده می‌ماند و این سطح کاملاً یخ‌زده بر زیبایی محل می‌افزاید.

  • سرعین: سرزمین چشمه‌های آب گرم

شهرت آب گرم‌های سرعین جهانی است. توریست‌ها از سراسر جهان برای اثرات آرامش‌بخش و درمانی این چشمه‌ها به سرعین می‌آیند. ده‌ها چشمه‌ی آب گرم معدنی که هر یک خواص خود را دارد که اصولاً از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرند. چشمه‌های آب معدنی معروفی از قبیل گاومیش گلی، بش باجیلار، پهینلو، قهوه سویی و … در این شهر واقع شده‌اند.

  • پیست اسکی آلوارس سرعین

این پیست نیز از جاذبه های گردشگری سرعین محسوب می‌شود که در فاصله‌ی ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس و ۲۳ کیلومتری سرعین واقع شده. ارتفاع ۳۲۰۰ متری این منطقه از سطح دریا باعث شده است تا اغلب ماه‌ها پیست پر برف باشد و هم برای حرفه‌ای‌ها و هم مبتدی‌ها محل مناسبی است.

  • دره گلستان یا قزل گل لر سرعین

یکی از زیباترین و باصفاترین دره‌های سرعین، دره گلستان یا قزل گل لر(آبگیرهای طلایی) است. دره گلستان که به آن دره آلوارس هم می‌گویند از دره‌های شرقی سبلان است. به واسطه وجود چشمه‌های پرآب و یخچال‌های طبیعی، در این منطقه چمنزارها و گلزارهای زیادی به وجود آمده و به همین خاطر اسمش را گذاشته‌اند دره گلستان. حال چرا به آن دره آبگیرهای طلائی میگویند؟ به خاطر وسعت آبگیرهایش. این دره علاوه بر زیبایی و سرسبزی اش، زیستگاه کبک و قوچ و بز نیز هست. فاصله دره گلستان تا سرعین ۱۹ کیلومتر است.

  • پل معلق مشگین‌شهر

پل معلق مشگین‌شهر که با طول ۳۶۵متر بلندترین پل پیاده‌روی در خاورمیانه است، یکی، دو سالی است که افتتاح شده. این پل در پارک جنگلی خیاو است و پارک در کنار رودخانه خیاوچای قراردارد و تابلوهای راهنما شما را به سمت پل معلق هدایت خواهند کرد. وقتی روی پل بروید، رود خیاوچای را زیر پای‌تان و قله سبلان را در دور دست خواهید دید. وقتی روی این پل طولانی قدم می‌گذارید، ۸۰متر بالاتر از سطح رودخانه هستید.

  • دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل که در غرب اردبیل قرار دارد، زمانی نه‌چندان دور به‌ خاطر شوری آب و خاصیت درمانی گِل‌اش شهره بود، حالا با اضافه شدن آب به آن و گسترده شدن مساحتش به محلی کاملاً تفریحی تبدیل شده. می‌توانید در آن قایق‌سواری کنید، در رستوران‌های اطراف و حتی روی دریاچه غذا بخورید و از بزرگ‌ترین شهربازی شهر لذت ببرید.جاهای دیدنی اردبیل و سرعین

  • گردنه حیران اردبیل

جاده آستارا – اردبیل، رویای زیبای ایران است و باید آن را از بهترین جاهای دیدنی اردبیل به حساب آورد. عاشقان سفر و جاده‌گردها حتما هر ساله این مقصد را به عنوان یک سفر زیبا برای خود انتخاب می‌کنند. یکی از تماشایی‌ترین جلوه‌های این جاده گردنه حیران است که با زیبایی‌های جادویی‌اش در خاطر همه می‌ماند. گردنه‌ای با تصاویر حیرت‌انگیز و به‌یادماندنی. این گردنه نگین انگشتر مسیرهای جاده‌ای در ایران است. گردنه‌ی زیبای حیران که یک منطقه‌ی مرزی است جایی است که می‌توانید هم زیبایی‌های ایران را ببینید و هم جنگل‌های کشور آذربایجان را. در این مسیر می‌توانید از امکانات تفریحی خوبی مثل تله‌کابین استفاده کنید.

  • تپه باستانی آناهیتا سرعین

در قسمت غربی شهر سرعین واقع شده است و پس از کاوش‌های انجام شده در این منطقه، اشیاء و سفالینه‌هایی کشف شده که قدمت آنها به اواخر هزاره دوم و اول قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

جاهای دیدنی اردبیل و سرعین

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها