مکان های دیدنی سنندج

اگر اهل سفر کردن باشید معمولاً هدف خاصی از سفرهایتان دارید. بعضی افراد مناطق تاریخی را ترجیح می دهند و بعضی به دنبال آب و هوای خوب و طبیعت بکر هستند. بعضی افراد غارها و چشمه های منحصر به فرد و دریاچه های پر آب را دوست دارند و بعضی هم به دنبال آنند که همه ی این ها را همزمان به دست بیاورند.

مکان های دیدنی سنندج

سنندج به هر حال یک مقصد خوب برای شماست! شهر کردنشین سنندج، به دلیل وجود دو ویژگی مهم، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری جذاب برای مسافران غرب کشور محسوب می شود. اولین ویژگی قدمت بالای این شهر است که باعث شده است آثار ارزشمند تاریخی در آن به وجود آیند و دومین ویژگی آب و هوای عالی به دلیل قرار گرفتن در دامنه ی کوه های رشته کوه زاگرس است. در ادامه به تعدادی از مکان های دیدنی سنندج اشاره می کنیم که در بازدید از این شهر نباید آن ها را از دست بدهید.

  • عمارت آصف وزیری یا خانه ی کرد

عمارت آصف وزیری یا همان خانه‌ی کرد یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر سنندج است که ویژگی منحصر به فردی دارد. امروزه این خانه را به نام موزه ی مردم ‌شناسی مناطق کردنشین یا خانه ی کرد ایران می شناسند. در واقع این بنا به مرور زمان تبدیل شده است به نمادی از هویت فرهنگی کردهای ایران. عمارت آصف وزیری حالا گنجینه ی مردم ‌شناسی این قوم و از با ارزش‌ترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان است. آصف وزیری کیست؟ گفته می‌شود او بانی ساخت این خانه در دوران صفوی بوده است که به نام آصف اعظم بیشتر شهره است.مکان های دیدنی سنندج

اما ویژگی منحصر به فردی که گفتیم این بنا دارد چیست؟ عمارت آصف در واقع در چهار دوره‌ی مختلف شکل گرفته است!

دوره‌ی اول: در زمان صفویان، بخش شمالی از جمله تالار تشریفات، اتاق‌ها و راهروهای طرفین و قسمتی از فضاهای بخش شرقی ساخته شده اند و بنا به همان شکل سال ها مورد استفاده بوده است.

دوره‌ی دوم، تقریباً در زمان آغاز سلطنت قاجار، ضلع‌ های شرقی و غربی حیاط بیرونی و حمام عمارت ساخته شد تا بنا کاربردی تر شود.

دوره‌ی سوم ساخت این عمارت بین سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ هجری شمسی بوده است. در این زمان، فضاهای اندرونی و سردر ورودی نیم هشتی احداث شد و بخش غربی تالار تشریفات مورد بازسازی قرار گرفت تا بتوان همچنان به استفاده از آن ادامه داد.

دوره‌ی چهارم معاصر است و به سال‌ های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ باز می گردد که در آن، کلیه ی قسمت‌های عمارت مرمت شده است.

در سنندج کجا برویم؟

  • بازار سنندج

بازار سنندج از بناهای قدیمی سنندج است که حال و هوای سنتی خوبی دارد. این بنا در مرکز شهر قرار گرفته است و قدمتش تقریباً به پنجاه سال پس از هزارمین سال شمسی باز می گردد. این دوره مصادف با حکومت صفویه است. بازار یه دستور سلیمان خان اردلان تاسیس شده است و در گذشته این بازار محل اصلی کسب و کار صنعت گران سنندج بوده.

  • منطقه ی طبیعی آبیدر

اگر می خواهید به بلندای کوه ها بروید و دشتی را به تماشا بنشینید که شهر سنندج از دل آن رشد کرده است، آّبیدر انتخابی لذت بخش است. آبیدر علاوه بر آن که جاذبه ای توریستی و گردشگری به شمار می آید، محل تفریح و تفرج خود مردم محلی سنندج هم هست. این منطقه در دامنه ی کوه آبیدر در غرب سنندج قرار دارد. درخت ها و آلاچیق های آن بسیار زیبا هستند و فضا کاملاً مناسب یک پیک نیک عالی است. جوشش چشمه های فراوان این منطقه را زیباتر کرده است و درخت های سر به فلک کشیده و گاه کوتاه قامت، آبیدر را آراسته اند. اگر می خواهید از طبیعت بی نظیر منطقه ی سنندج لذت ببرید، آبیدر بهترین مکان است.

مکان های دیدنی سنندج

  • مسجد جامع سنندج (دارالاحسان)

مسجد جامع سنندج بین مردمان این شهر به دارالاحسان شهرت دارد
مسجد جامع سنندج در بافت قدیمی این شهر، در خیابان امام خمینی قرار دارد. بر اساس کتیبه‌های موجود این مسجد در سال ۱۲۲۷ هجری قمری ساخته شده و بانی آن فردی به نام امان‌الله خان اردلان، والی کردستان بود. مسجد دارالاحسان دارای دو ایوان شرقی و جنوبی، گل دسته‌هایی در بالای ایوان شرقی، صحن مرکزی، ۱۲ حجره در اطراف و شبستان ستون‌دار با ۲۴ ستون سنگی است. بخشی از این مسجد به حجره‌های طلاب علوم دینی اختصاص داده شده است و به همین دلیل می‌توان آن را مسجد-مدرسه خواند.

از ظرافت و زیبایی معماری به کار رفته در این مسجد می‌توان به کاشی‌کاری هفت رنگ مینایی، ازاره‌های مرمرین، آجرکاری لعاب دار و معقلی، حوض سنگی، فواره‌های زیبا و ستون‌هایی با تزئینات طنابی اشاره کرد. دو سوم قرآن کریم، اطراف شبستان و سرستون‌های دارالاحسان را زینت داده است. همچنین کتیبه‌های مسجد نیز روی سنگ مرمر  نگاشته شده که خود از زیبایی‌های منحصر به فرد این مکان محسوب می‌شود که اطراف آن را با تصویر گل و گیاه حجاری کرده‌اند. مسجد جامع سنندج به شماره ۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها