مکان های مذهبی شیراز

مکان های مذهبی شیراز

شاهچراغ

در شیراز جاذبه های گردشگری بسیار زیادی وجود دارد که شاهچراغ، والا ترین آنها می باشد که بنا بر اعتقاد برخی از مردم، احمد بن موسی کاظم بزرگ ترین فرزند امام موسی کاظم و همچنین برادر امام هشتم، امام رضا علیه السلام می باشد.

این آرامگاه در کنار میدانی به نام میدان احمدی در شیراز واقع شده است که ساخت آن به سده ششم هجری قمری بر می ‌گردد و کاشی کاری های آن هر گردشگری را به خود جذب می کند.مکان های مذهبی شیراز

مشخصات ساختمان شاهچراغ

درون حرم را با به کار بردن آئینه‌های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آئینه کاری کرده و انواع خط‌های زیبای فارسی و عربی، تزیین‌کننده نمای اطراف آینه‌ها و کاشی‌ها است.

بنای حرم، مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی گسترده در پشت ایوان است که در چهار جانب حرم، چهار شاه‌نشین قرار گرفته و مسجدی نیز در پشت حرم (سمت غرب) ساخته شده‌است. ضریح آن در شاه نشین زیر گنبد قرار دارد و از نقره ساخته شده‌است.

حیاط شاه چراغ دارای دو در اصلی ورودی است که در سمت جنوب و شمال حرم از زیر دو سر در بزرگ کاشی کاری شده گذشته و وارد حیاط وسیع حرم می‌شویم. در میان حیاط، حوض بزرگ فواره داری ساخته شده و در اطراف حوض درختکاری شده‌است. حرم شاهچراغ در سمت غرب حیاط و حرم سید میر محمد- برادر شاه چراغ – در سمت شمال شرقی حیاط قرار دارد.

غیر از دو در اصلی، دو در فرعی دیگر نیز وجود دارد که یکی به بازار حاجی و دیگر به مسجد جامع عتیق می‌رود درگاه مانندی نیز از ضلع شمال حیاط وارد بازار شاه چراغ می‌شود.

در دور تا دور حیاط، اتاق‌هایی دو طبقه ساخته شده که در پیشانی و جرزهای جلو آن‌ها کاشی کاری شده‌است. ستون‌های آهنی ایوان حرم به وسیله چوب‌های نفیس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن نیز چوب منبت کاری شده به کار رفته‌است. امکانات وسیعی مثل پاسگاه انتظامی، دفتر پست و مخابرات، کتابخانه و موزه در این حیاط وسیع برای رفاه مردم ایجاد شده‌است

 آستان مقدس حضرت سید علاالدین حسین

این آرامگاه برادر شاهچراغ می باشد که در اوایل قرن سوم برای  دیدار با امام رضا علیه السلام از شیراز راهی توس بود که در شیراز شهید شد و در همان جا نیز به خاک سپرده شد.

این آرامگاه در زمان صفویه ساخته شده که کاشی کاری، تزیینات و گنبد سازی آن بسیار زیبا و چشم نواز می باشند.

 آرامگاه علی بن حمزه

این آرامگاه متعلق به شاه میر علی بن حمزه بن موسی کاظم می باشد که در دوره دیلمیان احداث شده و در دوره تیموریان قسمت های از بین رفته آن مرمت شده‌ اند.

این آرامگاه در خیابان حافظ شیراز می باشد.

مسجد جامع عتیق شیراز

این مسجد که در نزدیکی حرم مطهر شاهچراغ قرار دارد یکی از مساجد قدیمی شهر شیراز می باشد که به مسجد جمعه یا مسجد آدینه نیز مشهور است.

این مسجد دو ایوان دارد و ساختمان آن جزء اولین ساختمان های تاریخی در شهر شیراز می باشد همچنین این مسجد دارای ۶ درب ورود و خروج  است.مکان های مذهبی شیراز

مسجد وکیل

این مسجد در نزدیکی باغ موزه پارس و سمت غربی بازار وکیل واقع گردیده که جزء زیباترین مساجد است که در دوران زندیه در شیراز ساخته شده که از نظر معماری بسیار چشم نواز و زیبا می باشد.

مساحت این مسجد حدود ۵ هزار متر مربع می باشد که در شمال این بنا طاق بلندی ساخته شده که به طاق مروارید نیز معروف است و بر روی آن با قلم درشت یکی از سوره های قرآن کریم را حکاکی کرده اند.

طراحی های این بنا و همچنین کاشی کاری های ان  برای گردشگران بسیار جذاب می باشند.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها