سرآب نیلوفر

مقصد گردشگری متفاوت در کرمانشاه

کشور عزیزمان ایران دارای جاذبه های طبیعی و دیدنی بسیاری می‌باشد. اینبار کوله بار سفر می‌بندیم و به کرمانشاه سفر می‌کنیم. سرآب نیلوفر  یکی از جاذبه‌های دیدنی و خارق‌العاده می‌باشد که هرساله پذیرای گردشگران و طبیعت گردانان بسیاری می‌باشد. اگر قصد سفر دارید و نمی‌دانید که از کدام یک از جاذبه های طبیعی کشورمان دیدن کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراب نیلوفر کرمانشاه سفر کنید. در این مقاله با مجله گردشگری تاریخ ما همراه باشید تا درباره‌ی سراب نیلوفر بیشتر بدانیم.

سرآب نیلوفر کجاست؟

استان کرمانشاه یکی از زیباترین استان های ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری است که در این میان سراب نیلوفر با ویژگی‌های خاصی که دارد به عنوان پهنه آبی منحصر به فرد و مبهوت کننده استان همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران و جهان است. سراب نیلوفر در ۱۴ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه، در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه کماجار در ارتفاع ۲۵ متری از سطح دریا و در مساحتی در حدود ۱۳۳۱هکتار واقع شده است. این سراب به صورت استخر وسیعی است که مملو از گل‌های نیلوفر است که غنچه‌ها و برگ‌های آن سر از آب برآورده و سطح وسیعی از سر آب را پوشانده است.

عکس سرآب نیلوفر (معمولا به غلط سراب نیلوفر نوشته می‌شود) دریاچهٔ کوچکی است که در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه قرار گرفته‌است. Tarikhema.org
سرآب نیلوفر (معمولا به غلط سراب نیلوفر نوشته می‌شود) دریاچهٔ کوچکی است که در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه قرار گرفته‌است.

زیباترین گل‌های نیلوفر

نیلوفر یکی از زیباترین گل هایی است که به دلیل تقدسی که دارد دارای جایگاه ویژه ای در بین سایر گل هاست.  زیباترین مجموعه این گل را در سراب نیلوفر کرمانشاه می‌توان نظاره گر بود. نیلوفر مظهر صلح و صفا و هدیه ای شاهانه جهت پیشکشی برای شرفیاب شدن است. طبق افسانه‌های قدیمی‌ کرمانشاه گنجینه ای از خسرو پرویز شاه ساسانی در اعماق این سراب وجود دارد. عمق بعضی از جاهای این سراب به بیش از ۳۲ متر ثبت شده و دارای غارهای زیر زمینی هم هست. سراب زیبای نیلوفر دارای چند چشمه جوشان است که آب این سراب را تامین می‌کند. آب سراب نیلوفر آنچنان زلال است که ساقه گل‌های نیلوفر از زیر آن به وضوح نمایان است و با وزش نسیم و حرکت آب، این گل‌ها به رقص در آمده و اوج آرامش را به انسان می‌بخشند.

این دریاچه تا اواسط دههٔ هشتاد مملو از گل‌های نیلوفر آبی بود و در فصول گرم سال غنچه‌ها و برگ‌های آن سر از آب برآورده و قسمت زیادی از آن را می‌پوشاند.
این دریاچه تا اواسط دههٔ هشتاد مملو از گل‌های نیلوفر آبی بود و در فصول گرم سال غنچه‌ها و برگ‌های آن سر از آب برآورده و قسمت زیادی از آن را می‌پوشاند.

وضعیت سرآب نیلوفر در گذشته

این دریاچه تا اواسط دههٔ هشتاد مملو از گل‌های نیلوفر آبی بود و در فصول گرم سال غنچه‌ها و برگ‌های آن سر از آب برآورده و قسمت زیادی از آن را می‌پوشاند. سرآب نیلوفر ۵۵اُمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی از ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته‌است. اطراف این سرآب تأسیسات رفاهی گردشگری و پارک احداث شده‌است.

از اواسط دههٔ هشتاد به علت خشکسالی‌های طولانی مدت و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، چشمه‌های تأمین کنندهٔ آب این دریاچه چندین بار به‌طور کامل خشک شده و همین امر سبب از بین رفتن کامل نیلوفرهای آبی شد. با این حال با تلاش پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در اردیبهشت ۱۳۹۵ تعدادی بوتهٔ نیلوفر آبی کشت شده و در بستر دریاچه کاشته شد تا از نابودی کامل آن جلوگیری به عمل آید.

در شهریور ماه سال ۹۷ به مناسبت روز جهانی پاک سازی زمین ، جمعی از غواصان ، قایقرانان و ورزشکاران رشته های شنا به پاک سازی و لایروبی دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه اقدام کرده و این دریاچه را از زباله های موجود در آن تمیز کردند.

خشکسالی‌های طولانی دریاچه
خشکسالی‌های طولانی دریاچه

این سرآب ظرفیت بهره دهی آب فراوان دارد و برای پرورش ماهی نیز مناسب است. استقبال مردم از طبیعت زیبا و آب و هوای مطبوع این منطقه باعث گردیده که تأسیسات رفاهی مناسبی مجاور آن ایجاد گردد.

در چندسال اخیر و با توجه به کمبود بارش های آسمانی و خشکسالی وضعیت فعلی این سرآب چندان رضایت بخش نیست و بعضی منابع از خشک شدن آن حکایت می کنند.

قصه ها و افسانه های زیادی در مورد سرآب نیلوفر بر سر زبان ها افتاده است اما یکی از معروف ترین آنها حکایت از این دارد که گنجینه ای از خسرو پرویز، شاه ساسانی در اعماق این دریاچه پنهان شد.

چندین چشمه جوشان در اعماق دریاچه وجود دارند که آب را به درون دریاچه هدایت می کنند. یکی از ویژگی های بارز این آب زلال بودن آن است به گونه ای که به راحتی می توان ساقه های گل نیلوفر را در درون آن دید که با وزش باد به این طرف و آن طرف می روند.

طبیعت زیبای سرآب نیلوفر
طبیعت زیبای سرآب نیلوفر

کرمانشاه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد در اکثر مواقع سال دارای آب و هوای مناسب برای گردشگران و مسافران می باشد و از این رو دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه نیز محل زندگی بسیاری از موجودات دریایی مانند ماهی سونگ طلایی بوده و همچنین محل مهاجرت بسیاری از پرندگان مهاجر در فصل های بهار و تابستان می باشد.

تفریحات در سراب نیلوفر:

پیک نیک

در اطراف دریاچه فضایی ایجاد شده است که امکان یک پیک نیک دوستانه یا خانوادگی را برایتان فراهم می کند. در این فضا امکاناتی نیز برای استفاده ی گردشگران و مسافران وجود دارد.

پیک نیک دوستانه یا خانوادگی
پیک نیک دوستانه یا خانوادگی

قایق سواری

در سراب نیلوفر قایق هایی وجود دارند که می توانید سوار بر آنها شوید و به میان دریاچه بروید. شناور شدن بر روی آب دریاچه به شما امکان می دهد تا از زاویه ای متفاوت به دریاچه بنگرید.

قایق سواری در سرآب نیلوفر
قایق سواری در سرآب نیلوفر

عکاسی

ثبت تصویر از این دریاچه ی منحصر به فرد و زیباترین مجموعه ی نیلوفرهای آبی فرصتی است که همیشه به دست نمی آید. پس دوربین به دست شوید و به شکار سوژه های ناب بپردازید.

عکس سرآب نیلوفر در غروب خورشید Tarikhema.org
سرآب نیلوفر در غروب خورشید

چه فصلی را برای سفر به سراب نیلوفر انتخاب کنیم

برای دیدن نیلوفرهای زیبای این دریاچه باید در فصول گرم به آن سفر کنید.

بهار و تابستان: با گرم شدن هوا کم کم سر و کله ی نیلوفرهای زیبا در دریاچه پیدا می شود.

پاییز و زمستان: در این فصول خبری از نیلوفرها نیست اما برگریزان پاییز و برف زمستان نیز جلوه ی خاص خودشان را دارند.

سرآب نیلوفر کجاست
سرآب نیلوفر کجاست

مسیر دسترسی

استان کرمانشاه، ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه، روستای سراب نیلوفر . در شهر کرمانشاه وارد بلوار دولت آباد شوید و با استفاده از تابلوهای راهنما به دریاچه برسید. در محوطه ی دریاچه پارکینگی وجود دارد که می توانید از آن استفاده نمایید.

ویدئوی بازگشت آب و احیای سرآب نیلوفر

 

* از اینکه با مجله گردشگری تاریخ ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

 

منابع

۱ – سرآب نیلوفر – ای گردش

۲ – سرآب نیلوفر – ویکی پدیا

۳- سرآب نیلوفر – استان

۴ – سرآب نیلوفر کرمانشاه یکی از زیباترین سراب کشور – بنبک

۵ – دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه، رقص آب و گل ها – الی گشت

۶ – سرآب نیلوفر کرمانشاه | جلوه ای زیبا از طبیعت ایران – کارناوال

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها