خانه های تاریخی شیراز

هرچه از شیراز و زیبایی‌هایش دیده‌اید یا شنیده‌اید را باید کنار بگذارید و یک‌بار فقط به قصد دیدن خانه‌های تاریخی به این شهر سفر کنید. داخل تک‌تک این خانه‌ها که شوید، حس آدمی را دارید که چشمانش را بسته و خانه‌ای رویایی پر از آینه‌کاری و کاشی‌های رنگارنگ را در ذهنش ترسیم کرده است. به گزارش سماتک نقش و نگارهای ظریفی که روی دیوارهای خانه‌ها کشیده شده‌اند انگار داستانی دنباله‌دار را از گذشته‌ شهر برای‌تان روایت می‌کنند.

خانه های تاریخی شیراز

این نقش‌ها را که در ذهن‌تان به هم بچسبانید، گوشه‌ای از ذوق و هنری را که در این شهر نهفته است، درک خواهید کرد؛ هنری که روایت‌کننده داستان مردمان این شهر است. در خانه‌ها و آثار تاریخی شیراز هر کاشی داستان کسی را تعریف می‌کند که روزگاری در این شهر تاریخی زندگی می‌کرده و خوشی‌ها و ناخوشی‌های زیادی را از سر گذرانده است.

خانه سعادت شیراز

خانه سعادت یکی از  مهم‌ترین خانه های شیراز است زیرا ارزش تاریخی و فرهنگی بالایی دارد.خانه های تاریخی شیراز

رخ بام خورشیدی این بنا در بالای قسمت شاه نشین عمارت ساخته شده ورود به حیاط، بسیار خودنمایی می‌کند.

هم اکنون موزه خاتم شیراز در خانه سعادت قرار گرفته و زیباترین آثار خاتم شیراز در آن به نمایش گذاشته شده است.

۲ مسجد تاریخی شیراز

خانه ضیاییان شیراز

از پربازدیدترین خانه های قاجاری میتوان خانه ضیائیان را نام برد که گردشگران اکثراً برای دیدن کاشی های هفت رنگ آن به بازدید از این خانه میپردازند.

خانه تاریخی منطقی نژاد شیراز

این بنای تاریخی از دوران قاجار، عمارتی دیدنی است که هم اکنون محل موزه ی هنرهای اسلامی است و در محله ی مرفه و ثروتمند شهر شیراز قرار دارد.

در این خانه برای تزئینات داخلی از طاق های کنده کاری شده، گچ بری های زیبا، شیشه های رنگارنگ و پنجره های چوبی استفاده شده است. بخش شاه نشین بنا در ضلع جنوبی عمارت قرار گرفته که در آن آینه کاری های زیبا و دیدنی، نقاشی های زیبا با نقش چهره زنان، گل و بوته و تصاویری از کاخ های اروپایی در سقف و بادگیرها به کار رفته است.

اتاق های متعدد و همچنین اندرونی زیبا در ضلع شرقی و غربی عمارت وجود دارد. یکی از چشمگیر ترین آینه سراهای ایران را میتوان در عمارت منطقی نژاد دید. عمارت منطقی نژاد یا همان خانه هنر هر ساله بازدیدکنندگان فراوانی را به خود میکشاند.

آثار تاریخی شیراز

خانه فروغ الملک شیراز

خانه ای زیبا و دیدنی که امروزه به موزه هنرهای معاصر شیراز تبدیل شده است. گره چینی ها و معرق ها، تزئینات داخلی این عمارت را تشکیل داده اند که دارای ظرافت و زیبایی فراوانی هستند.خانه های تاریخی شیراز

خانه زینت الملک شیراز

این خانه محل سکونت زینت الملک دختر قوام الملک چهارم بوده است. زینت الملک کاشی کاری ها و گچبری ها را به سلیقه خود انتخاب کرده است.

خانه های دوران قاجار است  که همانند سایر عمارت های قاجاری از دو بخش اندرونی و بیرونی مجزا تشکیل شده است. آینه کاری های داخل عمارت به گونه ای است که در روز با تابش نور خورشید زیبایی منحصر به فردی را ایجاد می کند‌. بیشتر اتاق‌های این عمارت دارای سقف چوبی با تزیین نقاشی گل و بوته، حیوانات و پرندگان است.

تالار شاه نشین این عمارت در بخش غربی بنا واقع شده و آینه کاری ها و گچبری های آن به سبک اروپایی است.

خانه توکلی شیراز

این خانه مربوط به دوره قاجار است. ساختار این بنا به گونه ای است که عمارت دور تا دور است و وسط آن یک حیاط مرکزی وجود دارد. درب ورودی بنا در ضلع شرقی عمارت قرار داشته و توسط یک هشتی مشترک به درون حیاط راه دارد.

در این بنا از تزئینات داخلی شامل: کاشی کاری هفت رنگ، آجرکاری، تزئینات چوبی در درها، درک ها، شیرسرها و سقف ها استفاده شده است. این بنا جزو بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها