جاهای دیدنی قمصر کاشان

جاهای دیدنی قمصر کاشان : قمصر یک منطقه کویری در دل اصفهان در ۲۵ کیلومتری کاشان قرار دارد.منطقه ای ییلاقی که از دیرباز مورد توجه همه بوده است.

جاهای دیدنی قمصر کاشان

  • سد قمصر

این سد که درقرن ۵هجری ساخته شده است در شمال قمصر قرار دارد و مکان خوبی برای تفریح میباشد. و افراد زیادی از جمله بومی ها برای تفریح به این منطقه می روند.

  • باغ پرندگان قمصر

این باغ پرندگان شامل هزاران پرنده و چرنده از ۱۷ کشور جهان در یک زمین وسیع از دیگر زیبایی های قمصر می باشد. باغ پرندگان در زمینی به مساحت ۶ هکتار و با هزینه‌ای افزون بر ۴۵ میلیارد ریال احداث شده است. با نگهداری یک هزار و ۴۰۰ گونه پرنده کمیاب از ۱۷ کشور همچون: مرغابی، انواع طوطی، شاهین، فلامینگو، بلبل خرما، پلیکان، دم جنبانک، کبوتر، مرغ شاخدار، توکا، باز، عقاب، لاشخور، فنچ یا سهره، چکاوک، قرقاول، جغد، گنجشک، کلاغ، بوقلمون، حواصیل، سار، لک لک، قوی سیاه، مرغ حبشی، توکا، شترمرغ و طاووس تعدادی از گونه‏ های مختلف پرندگان در این باغ است. سالن اجتماعات با فضای کاملا سنتی و طبیعی ، گلخانه، بازارچه صنایع دستی ، دریاچه و آبشاری به ارتفاع ۳۰۰ متر از دیگر بخش‏های باغ چند منظوره پرندگان کاشان است. علاوه بر نگهداری پرندگان گرمسیری کمک و سردسیری انواع بز، آهو، گوزن، کانگورو، خرگوش، شتر و اسب‏های مینیاتوری نادر نیز در این باغ نگهداری می‏شود.جاهای دیدنی قمصر کاشان

  • موزه گلاب قمصر

این موزه به وسعت ۵۰۰۰ متر در خانه ذاکری ها یکی از قدیمی ترین خانه های شهر قرار دارد و مخصوص افرادی که می خواهند با گلابگیری اصیل ایرانی اشنا شوند.

در موزه گلاب قمصر با تاریخ هزار ساله گلاب‌گیری در شهر قمصر آشنا می‌شوید و انواع ابزار و ادوات گلاب‌گیری و سیر تاریخی استفاده از آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. از آنجایی که قمصر کاشان خاستگاه گلاب‌گیری ایران به شمار می‌رود، این موزه نیز با هدف معرفی پیشینه گلاب‌گیری و فرهنگ مربوط به آن در شهر قمصر ایجاد شده است.

با بازدید از موزه گلاب قمصر با روش‌های سنتی گلاب‌گیری که حاصل ذوق و هنر مردم قمصر است آشنا خواهید شد. بر اساس اسناد موجود در این موزه، قدمت برپایی جشن گلاب به دو هزار سال پیش و دوران ساسانیان می‌رسد که مردم با ریختن گلاب به همدیگر به استقبال این جشن می‌رفتند و گلاب ناب را در بطری‌های تزیین‌شده با جواهرات می‌ریختند و برای پادشاه می‌فرستادند. ف

ضای دلنشین حیاط موزه گلاب قمصر بسیار جالب توجه است، دیگ‌ها و ادوات گلاب‌گیری را در زیر سایه درختان مشاهده می‌کنید که با ترکیب با محیط سنتی خانه و حیاط شما را به زمان‌های قدیم می‌برد. تخت‌هایی نیز در اطراف حیاط قرار دارد که روی آن فرش‌های قدیمی پهن کرده‌اند و اندکی استراحت بر روی آن‌ها حس خوبی به شما منتقل می‌کند. جاهای دیدنی قمصر کاشان

این عمارت بسیار سنتی و اسلامی می باشد که به سبک معماری کاشان تزئین شده است.هنر گچبری بسیار فوق العاده را می توان در نقش این عمارت دید.درب ورودی هر سرا به صورت سنتی و هشتی می باشد.این اثر با این که چیزی از عمرش نمیگذرد اما خود را در اثار ملی ایران ثبت کرده است.

این عمارت با الگو گرفتن از خانه پیرنیا ساخته شده است و همچنین گوشه ای از ایینه کاری های عالی قاپو را نیز می توان در ان دید.

  • کاروانسرای عباسی

این کاروانسرا در زمان شاه عباس صفوی به دلیل اینکه در مسیر جاده ابریشم قرار داشت برای رفاه بیشتر تجار توسط شاه عباس ساخته شد. چند سالی هست که این بنا مرمت و باز سازی شده است. این اثر نیز در بخش اثار ملی ثبت شده است.جاهای دیدنی قمصر کاشان

و اما سوغات قمصر؛

قمصر به عرقیجات وگلاب ناب خود معروف می باشد همچنین این شهر دارای محصولاتی همچون گلیم و جاجیم و قالی نیز می باشد که در کنار میوه های خوشمزه و بادام و گردو به فروش می رسد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها