قلعه سب

یکی از جاذبه های گردشگری ایران را در استان سیستان و بلوچستان می توانید مشاهده کنید.قلعه سب نام قلعه سالم و سر حال از دوران اسلامی می باشد.

قلعه سب

قلعه سب روی صفحه‌ای سنگی و صخره طبیعی کم ارتفاع با خشت و گل در قرن دوازدهم هجری قمری ساخته شد و در پایان قرن سیزدهم آخرین تغییرات اساسی در آن صورت گرفت. ساختمان قلعه مجموعه‌ای از حصار و بنای اصلی است که با ۲۳ متر ارتفاع در روستای «سیب» ۲۵کیلومتری جنوب غرب سراوان قرار دارد. قلعه سب را سیاسی‌ترین بخش از تاریخ شهرستان سراوان می‌دانند چون بر اساس متون تاریخی، اولین منطقه در شرق بلوچستان بوده که نیروهای ناصرالدین شاه در سال ۱۲۵۷ به آنجا رفتند تا تحرکات منطقه را زیر نظر بگیرند.

تاریخچه قلعه سب

این قلعه در قرن۱۲ هجری محل حکمرانی حاکم محلی یعنی ملک دینارخان بود. این بنا به شکل مستطیل می باشد و دو طبقه با حجم متفاوت می باشد که شکل هرمی به خود گرفته است.قلعه سب

همین شکل هرمی سازه موجب ایستادگی ان تا به امروز در مقابل رانش دیوار ها بوده است، علاوه بر ان استفاده از مخلوط گیاهی مخصوصی توسط معماران ان دوره که ملاتی چسبناک تولید می کرد باعث ایستادگی سازه در مقابل اب و هوای بارانی و طوفانی می شد.

این قلعه که از سازه های دوران قاجار می باشد تا سال ۱۳۴۴ طوایفی در ان زندگی می کردند اما از ان زمان تا کنون متروکه شده است. قلعه سب در سال۱۳۷۵ در سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی شد. این قلعه در سال ۱۲۵۷ میزبان سربازان ناصر الدین شاه بود که برای زیر نظر گرفتن تحرکات منطقه به انجا رفته بودند بود.

معماری غنی سیستان و بلوچستان

حصار قلعه سب یا سیب

یک حصار با ارتفاع ۳ متر دورتا دور قلعه را در بر گرفته است که در ۴ گوشه قلعه ۴ برج نیز برای محافظت از قلعه وجود دارد که محل استقرار سربازان بود که معمولا سقف ان را با برگ های نخل و ریسمان می پوشاندند. برای ورود به قلعه تنها یک راه وجود داشت و ان هم پلکان جنوبی قلعه می باشد.قلعه سب

حصار قلعه سیب با سه متر ارتفاع ۴۸ متر در ۷۴ متر به شکل مستطیل، دورتادور قلعه را فراگرفته‌است، و به وسیله غلام‌گردهای (محلی ویژه نگهبانان و تیراندازی) در داخل دیوار و چهار برج چهارگوش در چهار رأس حصار از قلعه محافظت می‌کنند. سازندگان قلعه همچنین با بهره‌گیری از تنه خرما و شاخ و برگ آن وگاهی حصیرهایی از داز DAZ (نخل کوتاه وحشی)، سقفها را می‌پوشاندند و روی آنهارا با کاهگل پوشش می‌دادند. محل ورود به قلعه تنها از طریق پلکان جنوب شرق امکان‌پذیر است و واردشونده‌ها پس از عبور از در اصلی قلعه به وسیله معبری به درگاهی، در سمت میانی دیواره غربی و از آنجا به وسیله یک راهرو تونل به طول ۱۶/۵متر با شیب نسبتاً تند به حیاط مرکزی می‌رسیدند. همچنین برای دسترسی ساکنان قلعه به آب شیرین، چاهی در دل صخره و حیاط مرکزی حفر شده‌است. سیب بنای تاریخی قلعه سب مهرماه ۱۳۷۵ به پیشنهاد این اداره به شماره ۱۷۱۵ در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

قلعه سب در مجموع ۱۰ اتاق کوچک و بزرگ دارد که در اطراف حیاط مرکزی جای گرفته‌اند و برای دسترسی به فضاهای حاکم‌نشین و تابستانی، راه پله یی، مخفی، کم عرض، با شیب زیاد وجود دارد. قلعه سب بعد از زمان صفویه به ویژه در عصر افشاریه محل سکونت حاکمین بوده‌است.

 

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها