بازارهای شهرکرد

شَهرکُرد یکی از شهرهای مرکزی ایران و مرکز شهرستان شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری است شهرکرد در ۹۷ کیلومتری جنوب غرب اصفهان قرار دارد. نام پیشین آن «دِهْکُرد» بوده‌است که پس از تبدیل به شهر (در شهریور ۱۳۱۴ خورشیدی)، به شهرکرد تغییر نام داده شده‌است. براساس آمار سال ۱۳۹۵ خورشیدی، جمعیت شهرکرد برابر با ۱۹۰٬۴۴۱ نفر است.

شهرکرد مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است و به همین دلیل به بام ایران شهرت دارد،

بازارهای سنتی شهرکرد

شهرکرد بازار سنتی زیادی ندارد اما از جمله آن ها:

  • بازار بزرگ شهرکرد: یکی از مراکز خرید اصلی شهرکرد، بازار بزرگ و قدیمی شهرکرد است که از دیرباز قطب تجاری و هسته مرکزی اقتصاد این شهر است.بازارهای شهرکرد
  • بازارچه لحاف دوزان: بازار لحاف دوزان شهرکرد که پیشینه آن به عصر قاجار می رسد، یکی از بازارهای قدیمی این شهر است که قدمت آن به ۱۴۰ سال می رسد. این بازارچه در مسیر تجاری بین امامزاده دو معصوم و سقاخانه ارباب میرزا قرار دارد. در این بازارچه مشاغل مختلفی از جمله: بقالی، قنادی، مسگری، لبافی، صحافی، سراجی(زین سازی)، چلنگری، صباغی(رنگ زنی خامه)، حجره، کاروانسرا، مدرسه علمیه امامیه و چهار کارخانه عصارخانه فعالیت دارند. بخش عمده ای از بازارچه در طرح توسعه شهری از بین رفت و اکنون فقط بخشی کوچکی از حجره ها و مدرسه امامیه تا امامزاده دو معصوم باقی مانده اند. این بازار در ابتدا به “بازار مسگرها” شهرت داشته ولی با حضور صنف لحاف دوزان، به “بازار لحاف دوزان” معروف شده است.

مراکز خرید مدرن شهرکرد

ازجمله بازارها مراکز خرید مدرن شهرکرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجتمع تجاری میلاد: یکی از مراکز خرید شهرکرد، مجتمع تجاری میلاد است که جزو مراکز تجاری مدرن این شهر محسوب می شود و در ۴ طبقه ساخته شده است.بازارهای شهرکرد
  • مجتمع تجاری خدماتی امام صادق(ع): این مرکز خرید جزو اصلی ترین مراکز خرید تجاری شهرکرد است که در آن فروش انواع ‌کالاها و خدمات موردنظر مشتریان، وجود دارد‌.
  • بازارچه دائمی صنایع دستی شهرکرد: این بازارچه در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ با مشارکت شرکت توسعه گردشگری استان با هدف احیای هنرهای دستی، افزایش انگیزه تولید در هنرمندان، بهبود کیفیت و ایجاد اشتغال، در میدان قدس شهرکرد راه اندازی شد. این بازارچه برای معرفی و فروش صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری، در اختیار زنان سرپرست خانواری که در زمینه صنایع دستی فعالیت می کنند، قرار گرفته است. در این بازارچه محصولات صنایع دستی نظیر: گلیم، سرمه، قلم زنی، گیوه، خاتم، منبّت، نمد، قلمکار، سراج سنتی، لباس های محلی، معرّق، سفال و سرامیک، احجام فلزی و حجاری روی سنگ برای بازدید و فروش قرار گرفته است. این بازارچه موجب اشتغال ۶۵ نفر شده است.

سوغات شهرکرد

شهرکرد دارای صنایع دستی بسیار است. اقتصاد سنتی شهرکرد مبتنی بر قالی‌بافی، نمد‌مالی، گیوه‌دوزی و کوره‌های آجرپزی است که امروزه با توجه به صنعتی‌تر شدن جامعه از اهمیت آن کاسته شده است. در حال حاضر صنایع بزرگ و کارخانه‌های مهمی مثل کارخانه فولاد، سیمان، نساجی، صنایع شیر و لبنی و لوازم خانگی در نزدیکی شهرکرد واقع شده‌اند که عده زیادی از ساکنان شهرکرد و حومه در آن‌ها مشغول به کار هستند. این موارد مربوط به شهر شهرکرد است. قسمت های بختیاری‌نشین استان چهارمحال و بختیاری اقتصاد مبتنی بر کشاورزی، دامپروری و فرش بافی دارند. گیوه‌بافی یکی دیگر از صنایع دستی شهرکرد از قدیم تاکنون بوده، زیبایی این نوع پاپوش سبب شده است که به‌عنوان صنایع دستی شهر به قصد سوغات و هدیه خریداری شود.بازارهای شهرکرد

سوغات اصلی شهر اغلب لبنیات و عسل، بادام و گز است. مسافرانی که به شهرکرد سفر می‌کنند با خود بادام، قراقوروت ترش و کشک و گز شیرین این شهر را به سوغات می‌برند.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها