چمن متحرک چملی

معرفی چمن متحرک چملی

یکی از جاذبه های بی‌نظیر که با زیبایی فوق‌العاده‌اش پذیرای مسافران، گردشگران و طبیعت گردانان بسیاری از داخل و خارج کشور عزیزمان ایران می‌باشد، چمن متحرک چملی است. این مکان زیبا چشمان هر بیننده‌ای را به خود مبهوت می‌کند. اگر تا به حال این پدیده‌ی حیرت‌انگیز را ندیده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار که شده کوله بار سفر ببندید و سفری را به این مکان زیبا داشته باشید. در این مقاله مجله گردشگری تاریخ ما را همراهی کنید تا درباره‌ی چمن متحرک چملی بیشتر بدانیم.

چمن متحرک یا “چملی گول” یکی از بی نظیرترین پدیده های ایران و حتی جهان است که در دل طبیعت تکاب جا خوش کرده و هنوز رازی سر به مهر به شمار می رود. در زبان محلی این منطقه یعنی “جزیره ای از چمن بر روی برکه”،چمن متحرک چملی، قطعه بزرگی از نی هایی است که از به هم چسبیدن ریشه آنها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده، تشکیل شده است. این چمن به صورت جزیره ‌ای متحرک با مساحت بیش از صد مترمربع بر روی برکه ای کوچک خودنمایی می‌کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می ‌کند و همین امر موجب منحصر به ‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده ‌است. چمن به صورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی ‌دهد.

عکس چملی گول (به معنی برکه‌ای که در وسط آن جزیره‌ای از چمن می‌باشد)، با نام رسمی چمن متحرک در نزدیکی روستای بدرلو تکاب قرار دارد. %da%86%d9%85%d9%86-%d9%85%d8%aa%d8%ad%d8%b1%da%a9-%da%86%d9%85%d9%84%db%8c Tarikhema.org
چملی گول (به معنی برکه‌ای که در وسط آن جزیره‌ای از چمن می‌باشد)، با نام رسمی چمن متحرک در نزدیکی روستای بدرلو تکاب قرار دارد.

این چمن در ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی تکاب در استان آذربایجان غربی ایران است. و در سر راه تکاب به یولقون‌آغاج و نهایتاً به تخت سلیمان می‌رسد می‌باشد. چمن متحرک که در زبان محلی به “چملی” یا “چملی‌گل” معروف است یکی از آثار طبیعی شگفت‌انگیز تکاب به‌شمار می‌رود. که شامل یک منطقه باتلاقی بوده و در وسط و اطراف آن چمنزارها و نیزارهای بلندی رشد نموده‌است که ارتفاعشان به دومتر هم می‌رسد.

قطعه چمن متحرک به صورت یک نیم قوس کمانی که از پیرامون برکه جداست هنگام حرکت جاذبهٔ فوق العاده‌ای را ایجاد می‌نماید و از این لحاظ یکی از مناطق مهم طبیعی و گردش‌گری آذربایجان غربی محسوب می‌شود. عمق این برکه زیاد بوده و ماهی و مرغابی‌های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی را پدید می‌آورد. ازعلت حرکت و شناور بودن این چمن شگفت انگیز اطلاعی دقیق در دست نیست اما برخی کارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده‌ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می‌دانند.

از دور دست که به چملی گول بنگرید، خواهید دید که پوششی از چمن سبز رنگ روی آن وجود دارد، انگار که فرشی از چمن بخشی از دریاچه را پوشانده است. آب دریاچه از اعماق زمین تامین می گردد. چشمه های جوشانی که در عمق دریاچه هستند آب را از اعماق زمین به دریاچه منتقل می کنند. در کنار این چشمه ها، چشمه های دیگری نیز از اطراف به دریاچه می ریزد. آبی که سرریز و از دریاچه خارج می شود در کانال کوچکی جریان می یابد و در گذر از چمنزارهای اطراف، آنها را سیراب می کند. به هنگام رفتن به این منطقه دوربین عکاسی را فراموش نکنید. اگر بدون هیچ عکسی از این منطقه و پدیده ی شگفت انگیز بازگردید حسرت خواهید خورد.

این چمن در ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی تکاب در استان آذربایجان غربی ایران است.
این چمن در ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی تکاب در استان آذربایجان غربی ایران است.

اگر دوست دارید کمی هیجان را چاشنی گشت و گذارتان کنید می توانید به هنگام نزدیکی جزیره ی چمنی به روی آن بروید، این جزیره آنقدر بزرگ و سنگین هست که وزن شما را تاب بیاورد تنها امکان این وجود دارد که در اثر فشار وزن شما، قسمت های نازکتر تخریب شود و پای شما به درون آب رود. اتفاق دیگری که ممکن است بیفتد این است که اگر این جزیره به حرکت در بیاید باز گشت شما به ساحل دیگر دست خودتان نخواهد بود مگر اینکه تن به آب بزنید و شنا کنید. البته به دلیل نبودن شرایط ایمنی و حفظ این اثر از آسیب ها این کار توصیه نمی شود. در منطقه ی اطراف برکه به پیاده روی بپردازید و از تماشای جلوه های خدادادی لذت ببرید. می توانید بساط پیک نیک خود را برپا کنید و خاطره ای خوش برای خود و همراهانتان بسازید.

پس از آنکه از گشت و گذار در این منطقه خسته شدید، برای اقامت می توانید به شهرستان تکاب بازگردید. اینجا منطقه ای بکر است و خبری از کلبه و مراکز اقامتی نیست، پس چاره ای جز اقامت در شهرستان های اطراف نخواهید داشت. اما اگر ترجیح می دهید شبی را در دل طبیعت و در این منطقه ی حیرت انگیز بگذرانید، می توانید با رعایت اصول کمپینگ، در آن حوالی چادری برپا کنید و یک شب لذت بخش را همجوار چمن متحرک چملی بگذرانید.

این چمن به صورت جزیره‌ای متحرک با مساحت هشتاد متر مربع بر روی دریاچه‌ای کوچک خودنمایی می‌کند
این چمن به صورت جزیره‌ای متحرک با مساحت هشتاد متر مربع بر روی دریاچه‌ای کوچک خودنمایی می‌کند

چه فصلی را برای سفر به چمن متحرک چملی انتخاب کنیم

بهترین زمان بازدید از چمن متحرک چملی، در روزهای بهار و تابستان است، چرا که آب و هوای مناسبی دارد و گردشگری در این منطقه برایتان دلچسب تر می شود. درست است که می توانید در چهار فصل برای گردشگری به این دریاچه بیایید، اما باید خود را برای سرمای بسیار سخت و سوزاننده ی زمستان و بادهای پاییزی بسیار سرد این منطقه هم آماده کنید.

چمن به صورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملاً مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی‌دهد
چمن به صورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملاً مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی‌دهد

مسیر دسترسی

اگر می خواهید به چمن متحرک تکاب بروید، برای رفتن به این چمن دو راه وجود دارد، راه اول از جاده تکاب به بدرلو است که بعد از روستای یلقون آغاج و راه دوم از سمت تخت سلیمان، از جاده همپا به بدرلو است و از نرسیده به روستای قوشه بلاغ، به راه میانبر قوشه بلاغ به بدرلو وارد شده و بعد از طی چند کیلومتر به روستای ویر می رسد و چمن در این روستا قرار دارد.

 

منابع: 

۱ – چمن متحرک چملی – تریپ یار

۲ – چمن متحرک چملی – ویکی پدیا

۳ – با تخت سلیمان تکاب و چمن متحرک چملی آشنا شوید – روزیاتو

۴ -چمن متحرک چملی ؛ یک جاذبه گردشگری اسرار آمیز آذربایجان غربی – بی کلک

۵- چمن متحرک چملی | جزیره شناور ایران – کارناوال

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها