آثار تاریخی آبدانان

آثار تاریخی آبدانان

شهرستان آبدانان در استان ایلام یکی از تاریخی ترین استان های کشورمان، واقع شده که بناهای تاریخی بسیار زیادی دارد.

قلعه هزار درب

این قلعه که قدمت آن به زمان ساسانیان بر می گردد، همانند سایر قلعه های ساخته شده در کوهستان، به منظور دفاع از مردم شهر در مقابل دشمنان و خطرات بنا شده است.

طاق هایی هلالی شکل و زیبا را می توانید در اکثر قسمت های این قلعه مشاهده کنید. قلعه هزار درب در کنار دبیرستان شریعتی شهر آبدانان است؛ هر چند در زمان حال، شکوه و عظمت قلعه از بین رفته اما بازدید از آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

قلعه تاریخی پشت قلعه

یکی دیگر از آثار تاریخی شهر آبدانان که آن هم مانند قلعه هزار درب در دوران ساسانیان به وجود آمده است، قلعه پشت قلعه یا دژ پشت قلا می باشد که در ۵ کیلومتری شهر آبدانان و در شمال روستای پشت قلعه واقع شده است.آثار تاریخی آبدانان

هم چنین در بالادست این قلعه، رودخانه ای به نام دویرج وجود دارد. این قلعه دارای قسمت های مختلفی هم چون ورودی قلعه، خانه های مردم عادی و پادشاهان، تونل و برجک های نگهبانی می باشد.

شهر جولیان

شهر تاریخی جولیان (در زبان محلی ژیلیو) نمادی از معماری دوران ساسانیان و ایران کهن است که زلزله ای مهیب در سال ۳۳۴ هجری قمری، شهر را ویران و به صورت تپه ای خاک در می آورد.

این منطقه در شمال روستای چم کبود واقع در شهرستان آبدانان دیده می شود که برای ساخت آن از مصالح سنگی و گچ استفاده شده است.

قلعه جولیان

این قلعه در شمال شرقی شهر جولیان، بر روی تپه ماهور طبیعی و مشرف بر شهر جولیان قرار دارد که مصالح استفاده شده در آن، قلوه سنگ و گچ می باشد.

به اعتقاد برخی از تاریخ شناسان، این قلعه یک گذرگاه پله ای بوده که آثار آن به تدریج از بین رفته اند.

جاذبه های گردشگری ایلام

قلعه اسماعیل خان

قلعه و استحکامات معروف به اسماعیل خان بر فراز ارتفاعات انبار آب و مشرف به شهر ایلام ساخته شده است.محدوده ای که اثر بر روی آن ایجاد گردیده کاملاًکوهستانی است و از سه جهت صخرهای و صعب العبور است و فقط جبهه ی جنوب شرقی است که مسیر ارتباطی قلعه بوده است.مصالح بکار رفته در کل بنا سنگ  های کوهستانی با استفاده از ملات گچ می باشد. سنگ ها تقریباً  با تراش اندک جور شده و در ردیف های منظم اما بررسی شواهد سطح محوطه بنا قدمت بیشتری را نشان می دهد.

قلعه چکر بولی چوار

این قلعه باستانی در روستای چکر واقع در کوهستان بولی از توابع بخش چوار شهرستان ایلام واقع شده است.این قلعه در نزدیکی مرز با کشور عراق ایجاد شده است و سبک معماری و مصالح آن با قلعه یزگرد در استان کرمانشاه قابل مقایسه است. تعداد ۱۱ اتاق در قسمت جنوبی قلعه  ایجاد شده است که بر حیاط مرکزی تسلط دارند. اتاقها دارای طاق قوس هستند. مصالح بکار رفته در این قلعه  سنگ و گچ می باشد و در داخل اتاقها نیز با گچ اندود شده است. سفالهای نخودی و قرمز رنگ با شاموت شن بصورت متراکم در محوطه پیرامونی قلعه دیده می شود که متعلق به دوره تاریخی است.

قلعه تاریخی چوار(قلا)آثار تاریخی آبدانان

این قلعه در ۱۲ کیلومتری غرب شهر چوار و ۲ کیلومتری شهر ایلام بر سر راه چوار به نواحی مرزی با کشور عراق واقع شده است. این قلعه یکی از بزرگترین قلاع منطقه است که بر فراز تپه ای در مسیر چوار-مورت تجریان به سمت دهستان چکر بولی و ناحیه مرزی با کشور عراق ایجاد شده است. مواد اصلی بکار  رفته در بر پایی آثار بنای قلعه،قلوه سنگ ها و لاشه سنگ های محلی  و ملات گچ می باشد. این بنا جزء قلاع نظامی-مسکونی می باشد. آثار فرهنگی سطح تپه وسعت و گستردگی بقایایی معماری و نوع مصالح بکار رفته نشان می دهد که احتمالاً این بنا متعلق به اواخر دورن تاریخی و اوایل دوره اسلامی است.

منبع دانشگاه ایلام
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها