آثار تاریخی دماوند

آثار تاریخی دماوند

شهر دماوند در استان تهران قرار گرفته و تا مرکز استان، یعنی شهر تهران حدود ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر آثار تاریخی بسیار زیادی دارد که می توان به برج شبلی، مسجد جامع عتیق دماوند و حمام محله درویش اشاره کرد.

برج شبلی دماوند

این برج در مرکز شهر دماوند و در بین دو محله قدیمی به نام های قاضی و فرامه وجود دارد.آثار تاریخی دماوند

علت نام گذاری این برج، شیخ ابوبکر بن حجدر شبلی می باشد که در گذشته های دور به عنوان امیر دماوند منصوب شده و به خاطر عدالت و مردم داری بسیار زیاد، در میان مردم بسیار محبوب و مردم آن را به عنوان یادبود و به نام حاکم عادل، بنا کرده اند.

ارتفاع این برج زیبا و حدود ۱۰ متر است. سقف گنبدی شکل این برج از بیرون همانند هشت ضلعی و از داخل به صورت دایره است.

مسجد جامع عتیق دماوند

آن طور که در کتاب های تاریخی آمده است، این مسجد در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و بر روی مسجدی دیگر ساخته شده است که از سمت جنوب، غرب و شمال به خیابان و از شرق به خانه های مسکونی راه دارد.آثار تاریخی دماوند

این مسجد در سال های اخیر به دلیل تخریب، تغییرات و تصرفاتی که به خود دیده شکل اولیه خود را از دست داده است و آنچه که امروز از آن بنا باقی مانده، خانه های آجری و ستون های شبستان می باشد.

در راه روی ورودی بخش جنوبی مسجد جامع کتیبه ای سنگی از زمان صفویان وجود دارد که فرمان های از شاه عباس بر روی آن حک شده است.

تزئینات و کاشی کاریهای این مسجد بسیار زیبا و هنری هستند که از آجر و گچ به وجود آمده‌ اند. این مسجد در عین سادگی، مسجدی عظیم و با شکوه می باشد که از نوع مساجد شبستانی به حساب می آید.

جاذبه های گردشگری دماوند

روستای آرو فیروزکوه

روستای آرو در صد کیلومتری شهر تهران و در غربی ترین نقطه از شهرستان دماوند واقع شده است.روسای آرو که در ضلع شمالی جاده تهران-فیروزکوه قرار گرفته است به علت قرارگرفتن در دامنه کوه و ارتفاع بالا نسبت به زمینهای اطراف دارای چشم انداز کم نظیری می باشد.روستای آروی دارای جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰ نفر ساکن می باشد.همچنین این اختلاف سطح باعث آب و هوایی مطبوع در سراسر فصول سال شده است.آثار تاریخی دماوند
در سالهای گذشته روستای آرو با توجه به شرایط آب و هوایی و همچنین چشم انداز کم نظیر مورد توجه ویلاسازان قرار گرفته است که همین امر باعث شده است که با ورود به روستای آرو ویلاهای تازه ساخته شده جلب توجه نماید.زمینهای این روستا مانند اکثر روستاهای شهرستان دماوند دارای دو دسته داخل بافت و خارج از بافت می باشند.
در این روستا با توجه به دوری از مناطق شهری می توان از آرامش بی نظیری برخوردار است .همچنین به علت عدم همجواری این روستا با مناطق شهری و سایر مناطق روستایی آسمان این روستا در شب دارای جلوه ای زیبا می باشد.

منبع سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها