آثار تاریخی آستارا

آثار تاریخی آستارا

شهرستان استارا در استان گیلان و در ۱۷۰ کیلومتری شهر رشت واقع شده است. این شهرستان به دلیل همجواری با اذربایجان، اثار تاریخی بسیار زیادی دارد که می توان به قله اسپسناس، مدرسه حکیم نظامی، طرق مظفری و بقعه پیر قطب الدین اشاره کرد که به بررسی و توضیح مختصری راجب آن ها می پردازیم.

قله اسپیناس

این قله بلند ترین قله در منطقه جغرافیایی استارا به شمار می آید که حدود ۲۱۰۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

از این قله به دلیل آب و هوای خوب و کوهستانی اش و هم چنین به دلیل وجود تالاب و ابشار لاتون در دامنه های آن، در گذشته های دور برای استراحت کردن استفاده می شد.

بقعه پیر قطب الدین

بقعه تاریخی پیر قطب الدین در ۳ کیلومتری استارا و در مسیر استارا به اردبیل واقع شده است. این بقعه در قبرستان روستای باغچه سرا و روی تپه ای نسبتا بلند قرار دارد. این بنا که از اجر ساخته شده، طولی ۱۱ متری و عرضی ۶ متری را داراست.آثار تاریخی آستارا

قدمت این بقعه به دوران قاجاریه بر می گردد و در کنار این بقعه تاریخی زیبا، سنگی سیاه رنگ و تو خالی دیده می شود که در چهار طرف آن نقش هایی زیبا حکاکی شده است. هم چنین یک کتیبه بسیار کهن وجود دارد که بر اثر فرسایش، نوشته های آن قابل خواندن نیستند.

طرق مظفریآثار تاریخی آستارا

این نام که نام مسیری از آستارا به سمت اردبیل است، در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار ساخته شده و به طرق مظفری معروف شده است. زیبا ترین قسمت این مسیر، پل بهارستان است که با پیچ و خم هایی خطرناک و حیرت انگیز زیبایی این مسیر را چندین برابر می کند. همچنین در طرق مظفری، یک چشمه می جوشد که معمولا صفی طولانی خواهان نوشیدن آب از آن هستند.

جاذبه های گردشگری آستارا

آبشار لاتون در آستارا

آبشار لاتون دراستان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته‌است. ارتفاع تقریبی آبشار لاتون ۱۰۵ متر است که بلحاظ بلندی، مرتفع‌ترین آبشار گیلان و ایران به حساب می‌آید.

چشمه‌های مسیر صعود آبشار

فاصله از روستای کوته کومه تا آبشار حدود ۶ کیلومتر است که در مدت طی این مسافت ۳/۵ ساعتی در حدود ۷۵۰ متر ارتفاع زیاد می‌شود.

مسیر صعود آبشار تپه‌هایی جنگلی و بسیار زیباست که در طول مسیر چشمه‌های فراوانی با آبی خنک و نوشیدنی دیده می‌شود. انتهای مسیر نیز دارای پرتگاه‌هایی خطرناک و مرگبار است. آبشار از فاصلهٔ ۵۰۰ متری قابل رویت است.

در مسیر صعود به آبشار لاتون به روستای قدیمی آسیو شوان می‌رسیم که تقریباً خالی از سکنه‌است. به زبان تالشی، آسیو به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه می‌باشد.

در حاشیهٔ آبشار یکی از زیباترین جنگل‌های متراکم بکر و دست‌نخوردهٔ گیلان با انبوهی از درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد که در ۹ ماه از سال سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می‌کند.

از تنوع جانوری اطراف آبشار نیز می‌توان به گرگ، گراز، خرس (نادر)، جوجه تیغی، اسب، گاو، و… اشاره کرد.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها