آثار تاریخی آسمان آباد

آثار تاریخی آسمان آباد

آسمان آباد شهری در شمال ایلام با مردمی کرد و گویش کردی کلهری می‌باشد. این شهر در ۵۰ کیلومتری ایلام واقع شده است. شرایط آب و هوایی این منطقه معتدل کوهستانی می‌باشد. جمعیت این شهر حدود ۳۰ هزار نفر می‌باشد. شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی و دامداری می‌باشد. همچنین چاه نفت بانکول که قبل از انقلاب توسط آمریکایی‌ها حفر شده است، در این منطقه واقع می‌باشد، اما بهره برداری از آن صورت نگرفته است. این شهر بسیار سیاحتی بوده که دارای اماکن تاریخی و طبیعی می‌باشد که در ادامه به معرفی آنان خواهیم پرداخت.

اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری آسمان آباد

منطقه‌ی آسمان آباد یک منطقه‌ی سیاحتی است. این منطقه دارای مناطق طبیعی و اماکن تاریخی است. همچنین مکان های مذهبی واقع در این شهر باعث شده است تا تمام گردشگران را راضی از خود بازگرداند. برخی از این اماکن و مناطق به شرح زیر هستند.

جاذبه های طبیعی منطقه: پشته، دره گرمه، گم گم، کینی حفی، پویان، دم دریژ، گاکینی چرویر در قسمت جنوب غرب شهر با چشمه‌های خروشان و جنگل های انبوه، در اوهر و … که بسیار زیبا و دلنشین می‌باشد.

آثار تاریخی منطقه: شهر و قلعه‌ تاریخی گم گم، واقع در کوه بانکول که متعلق به شهر باستانی مهرگان فذق می‌باشد. تپه‌های باستانی یا چغا از دیگر آثار تاریخی آسمان آباد است. تپه کل کل ۱ و ۲ و تپه چغالگان ۱ که از آثار ملی منطقه‌ی چرویر می‌باشد.

بنای تاریخی مذهبی: امامزاده میر حمزه در قسمت شیروان، بر روی تپه‌ای در روستای سلطانقلی قرار گرفته است. این بنا با نقشه‌ای مربعی و گنبد هرمی شکل چهارضلعی هم بنایی تاریخی و هم مذهبی به شمار می‌رود. مصالح استفاده شده در ساخت این بنا شامل، قلوه سنگ و مخلوط گچ و خاک می‌باشد. گفته ها حاکی از این است که این امامزاده از نوادگان امام هفتم است که از شکنجه های وارده بر او در عراق به امام رضا در ایران پناه آورده که در بین راه از دنیا می‌رود.

در این بخش به اختصار یکی از آثار تاریخی آسمان آباد را خدمت شما عزیزان معرفی می کنیم.

شهر و قلعه‌ تاریخی گم گمآثار تاریخی آسمان آباد

آثار موجود در کوهستان‌های بانکول شیروان در استان ایلام، نشان از وجود یک شهر ساسانی به قدمت شهرهای تاریخی سیمره و دره‌شهر دارد.
محوطه گم‌گم مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان چرداول، بخش مرکزی، ۷ کیلومتری جنوب شهر آسمان‌آباد، دامنه کوه بانکول واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۶۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شهر تاریخی گم‌گم در منطقه بسیار خوش آب و هوایی قرار دارد. استان ایلام به دلیل قرار گرفتن بین ایران و تمدن بین‌النهرین و قرارگیری در محدوده رشته کوه زاگرس از مراکز بسیار بااهمیت تاریخی و باستان‌شناسی ایران است که بررسی‌های باستان‌شناسان هر روز بر ارزش آن می‌افزاید.

 

 

 

منبع مرکز ایلام
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
sajad
امتیاز :
     

ممنون از اطلاعاتتون
واقعا شهر زیباییه و دیدن داره، در فصل بهار وقتی وارد این شهر میشی حس میکنی داری به بهشت نگاه میندازی…
فوق العاده ست

Mehdi ahmadbeigi

والا آدم وقتی می ره اونجا مخصوصا در بهار واقعا شبیه به یک کارت پستال های طبیعت نما شده.خدا کنه که مردم باعث ازبین بردن این زیبایی ها و جنگل های زیبا نشن.مهدی احمد بیگی از تهران