کوه، جنگل، دریا و رودخانه در روستای سرولات

معرفی

یکی از مکان های دیدنی در شمال کشور عزیزمان ایران، روستای سرولات است. این روستا با ویژگی‌های منحصر به فرد و آثار دیدنی خود هر ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر است. اگر تا به حال از این روستا دیدن نکرده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما سفری به شمال کشور داشته باشید و سری به این روستای زیبا بزنید. مجله گردشگری تاریخ ما را در این مقاله همراهی کنید تا درباره‌ی این روستا بیشتر بدانیم.

روستای سرولات در ۲۲ کیلومتری رامسر واقع شده، اما نزدیکترین شهر به آن چابکسر است. این روستا در ۳ کیلومتری جنوب چابکسر قرار گرفته، در کنار رودخانه آچیرود و در دامنه کوه‌های البرز. این روستا هم جنگل دارد، هم رود، هم منظره‌ای رو به دریا و هم باغ‌های میوه.

روستای سرولات راه ورودی روستاهای کوهستانی از قبیل جنگسرا ،لیکلام،لیمه سرا،منه سئه،پشتاسران و چند روستای دیگر می باشد. منطقه زرسر از محلهای قدیمی جاده سرولات در چابکسر ورودی منطقه سرولات می باشد. که از قدیم باغات پرتقال آن معروف است، ورودی کوهستانی دره سرولات است.

معرفی روستای سرولات
معرفی روستای سرولات

با عبور از جاده جنگلی این روستا علاوه بر مشاهده چشم اندازهای جنگلی و سکونت گاههای انسانی دو طرف جاده ضمن قرارگیری بر فراز این روستا از بالا دست می‌توان کشتزارها و سکونت گاههای منطقه جلگه‌ای را مشاهده نمود.

علاوه بر آرامشی که در روستای سرولات در رامسر برقرار است، مهمان نوازی مردم آن هم زبان زد است و شما هرگز احساس غریبی نخواهید کرد. نزدیکی کوه، جنگل، دریا و رودخانه در این روستای زیبا به یکدیگر، جذابیت های سفر به سرولات را چند برابر می کند.

آچیرود رودخانه ای است که در زندگی اهالی روستای سرولات در چابکسر و آب و هوای این منطقه نقش بسیار پر رنگی را داشته است. به طور کلی تنگ دره سرولات بر اثر انفعالات طبیعی که در رودخانه و برش کوه توسط آن نیز به وجود آمده است. نسیمی که از سمت آچیرود می وزد باعث خنک تر شدن هوای روستا می شود و از رطوبت آن کم می کند. از میدان اصلی روستا که به سمت چپ حرکت کنید پس از گذر از چند سربالایی و سرپایینی به رود زیبایی می رسید که در کناره آن فضای سرسبز و دشت مانندی دارد. زمانی که به این منطقه می رسید عده ی زیادی از افراد را مشاهده می کنید که در دامنه ی رودخانه به پیک نیک آمده اند و اگر خواستید شما هم می توانید با آنها همراه شوید.

عکس این روستا در کنار رود خانه پر آب آچی رود و رودخانه کورئه در ابتدای دامنه شمالی البرز و کوه سماموس در درون دره احاطه شده از جانب چند کوه (مهران کوه، شاسروس و لیکلام)قرار گرفته است. %da%a9%d9%88%d9%87%d8%8c-%d8%ac%d9%86%da%af%d9%84%d8%8c-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%af%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d9%88 Tarikhema.org
این روستا در کنار رود خانه پر آب آچی رود و رودخانه کورئه در ابتدای دامنه شمالی البرز و کوه سماموس در درون دره احاطه شده از جانب چند کوه (مهران کوه، شاسروس و لیکلام)قرار گرفته است.

حال و هوای سرولات جذاب و خواستنی ست و خواسته و ناخواسته شما را برای پیاده روی در کوچه پس کوچه هایش وسوسه می کند. دل از دیوارهای خانه بکنید و جاده های روستایی و جنگلی اینجا را زیرپا بگذارید و در محیط دلنشین و طبیعت زیبای آن غرق شوید. پیاده روی که به شما این فرصت را می دهد تا بیشتر با مردم محلی آشنا شوید، از مناظر اطراف لذت بیشتری ببرید و هوای پاک و تمیز کوهستان را نفس بکشید. در کنار اینها می توانید از سرولات به سمت روستاهای کوهستانی جَنگِسرام، لیکام، لیمه سرا، منه سئه و پشتاسران و چند روستای دیگر جنگل و کوه نوردی کنید. اینجا از طرفی به دلیل کوهستانی بودن فضا خبری از رطوبت آزاردهنده ساحل نیست و از طرفی دیگر نسیمی خنک و دایمی روح تان را تازه می کند. البته توجه داشته باشید که پیاده روی در روستا به دلیل وجود سربالا و سرپایینی زیاد کمی سخت است.

نمی توان به دیدن این همه زیبایی رفت و برای ثبت خاطره ها دست به دوربین نشد. سرولات به دلیل مناظر چشمنواز و دید فوق العاده عالی که از بالا به شما می دهد مکانی عالی برای گرفتن تصاویر زیبا از طبیعت شمال است. اگر هم خوش شانس بودید و اینجا خود را در محاصره مه دیدید سریع به سراغ گوشی یا دوربین های تان بروید و این لحظه را برای همیشه ثبت کنید.

 روستای سرولات راه ورودی روستاهای کوهستانی از قبیل جنگسرا ،لیکلام،لیمه سرا،منه سئه،پشتاسران و چند روستای دیگر می باشد.
روستای سرولات راه ورودی روستاهای کوهستانی از قبیل جنگسرا ،لیکلام،لیمه سرا،منه سئه،پشتاسران و چند روستای دیگر می باشد.

رستوران خاورخانم در روستای سرولات

خوب یکی دیگر از جذابیت های روستای سرولات در چابکسر، رستوران خاور خانم است که در این منطقه وجود دارد و عده زیادی از مسافران برای خوردن غذاهای محلی به این رستوران می روند. محبوبیتش هم فقط به کباب‌ ترش‌، مرغ ‌شکم پر، باقالی ‌قاتوق‌ یا میرزا قاسمی ‌های خوشمزه ای که در آن طبخ می شود نیست، بلکه در ایوان رستوران که بنشینید منظره جنگل‌ های سرولات خودنمایی می‌ کند و غذا خوردن در همچین جایی برایتان لذت بخش ترین خاطره را خواهد ساخت، همین خود دلیلی است که هرگز اینجا را فراموش نکنید. به انتقاد بسیاری از افراد شلوغ بودن بیش از حد این رستوران سبب شده که عده زیادی از دم در رستوران راهی، دیگر رستوران های این منطقه بشوند یا برخی دیگر می گویند به دلیل حجم بالای مسافر کیفیت سابق خودش را از دست داده است. اما اگر تمام مسایل را تحمل کردید و غذایتان را خوردید ما پیشنهاد می کنیم که کنار رود آچیرود بنشینید و یک چای زغالی هم بنوشید که دیگر چیزی کم و کسر نداشته باشید.

عکس رستوران خاورخانم در روستای سرولات %da%a9%d9%88%d9%87%d8%8c-%d8%ac%d9%86%da%af%d9%84%d8%8c-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%af%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d9%88 Tarikhema.org
رستوران خاورخانم در روستای سرولات

خاور خانم، کدبانوی خلاق و کارآفرین استان گیلان، همچون خالق کیک های لواشکی گیلان، امروزه یک نام سرشناس در این استان به شمار می رود که برخی از گردشگران پایتخت و دیگر استان های کشور، به عشق غذاهای محلی و لذیذش، رهسپار دهی کمتر شناخته شده به سرولات می شوند. جایی که تا پیش از فعالیت خاور خانم، دهی ناشناخته همچون ده ها روستای گیلان به شمار می رفت.

خاور خانم، گر چه خانه معمولی دارد، اما موقعیت خانه به گونه ای است که رو به طبیعت زیبا و سرسبز چابکسر قرار گرفته. مکانی جذاب برای صرف یک نهار دلپذیر که دست پخت یک بانوی با سلیقه گیلانی نیز، جذابیت آن را دو چندان می کند.

امکانات روستا

به دلیل وجود خانه ها و ویلاهای متعدد، اقامت در سرولات کار سختی نیست و گزینه های بسیاری در مقابل شما وجود دارد. با وجود ویلاسازی های متعدد روستا هنوز توانسته بافت سنتی و طبیعت خود را حفظ کند. خانه های روستایی سرولات برای دیدی که از طبیعت و ساحل می دهند و همچنین آرامشی که دارند بسیار محبوب شده اند. بیشتر افرادی که حداقل یک شب در اینجا اقامت کرده اند حتما باز هم برای تجربه چند روزه زندگی در این مکان رویایی، دوباره به آن مراجعه می کنند.

با عبور از جاده جنگلی این روستا علاوه بر مشاهده چشم اندازهای جنگلی و سکونت گاههای انسانی دو طرف جاده ضمن قرارگیری بر فراز این روستا از بالا دست می‌توان کشتزارها و سکونت گاههای منطقه جلگه‌ای را مشاهده نمود.
با عبور از جاده جنگلی این روستا علاوه بر مشاهده چشم اندازهای جنگلی و سکونت گاههای انسانی دو طرف جاده ضمن قرارگیری بر فراز این روستا از بالا دست می‌توان کشتزارها و سکونت گاههای منطقه جلگه‌ای را مشاهده نمود.

در کنار اینها در سطح روستا مغازه های مختلفی دیده می شود که می توانید کالاها و سوغاتی های مورد نیازتان را از آنها تهیه کنید. مسجد هم در روستا وجود دارد که می توانید برای کمک گرفتن به آنجا مراجعه کنید.

سوغاتی سرولات
سوغاتی سرولات

چه فصلی را برای رفتن به روستای سرولات انتخاب کنیم

با توجه به این که در ابتدای متن گفتیم، شما هر زمان از سال که بخواهید شمال می تواند برایتان جذاب و دیدنی باشد؛ اما فصل تابستان نقطه اوج شلوغی و تردد در خطه ی شمالی کشور است، اگر می خواهید در بهترین زمان را در روستای سرولات در چابکسر سپری بنمایید سعی کنید یا اواخر تابستان و یا اوایل بهار به این روستا بروید که بهترین زمان سفر می تواند باشد.

منظره دریا از روستای سرولات
منظره دریا از روستای سرولات

مسیر سرولات

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، شهر چابکسر، روستای سرولات

روخانه آچی رود سرولات
روخانه آچی رود سرولات

 

سایر منابع

همه چیز درباره رستوران خاور خانم؛ ماجرای خلاقیت بانویی که سرولات چابکسر را جهانی کرد – روزیاتو

سرولات | روستایی تماشایی در شمال ایران – کارناوال

منبع اسنپ تریپ ویکی‌پدیا الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها