روستای بوژان

معرفی

روستاهای ایران یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در ایران است. روستای بوژان در شهرستان نیشابور استان خراسان رضوی از آن دسته روستاهایی است که با طبیعت فوق العاده و مردمان مهربان خود ، عده‌ی زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب کرده است. اگر اهل مسافرت هستید و تا به حال به این روستا نرفته‌اید پیشنهاد می‌کنیم که برای یک گردش عالی در این روستا برنامه ریزی کنید و اگر امکان سفر را ندارید، با این مقاله از مجله گردشگری تاریخ‌ما همراه باشید تا چیزهای بیشتری درباره این روستا بدانیم.

بوژان (نیشابور)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران است.
بوژان (نیشابور)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران است.

بوژان (نیشابور)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران است. خانه‌های این روستا به شکل پلکانی است. بوژان در ۵ کیلومتری شمال شرقی نیشابور و در دامنه ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود، قرار دارد.

در مورد وجه تسمیه بوژان چندین نظریه موجود می‌باشد. به یک معنا بوژان را رشد کرده می‌دانند، دوم اینکه نام گیاهی با برگ‌های ریز و ساقه‌های دراز است که در این روستا به وفور یافت می‌شود و سوم اینکه بوژان پسوند مناطقی به نام چشمه ساران یا مرغزاران است همچنین برخی معتقدند که به خاطر قرار گرفتن در قسمت شمالی روستای حصار که مناطقی توریستی همچون سد پرستو و مزار را دارا می باشد به این نام مشهورشده.همچنین روستای بسیار کوچک بوژاباد در توابع حصار وجود دارد مردم بوژاباد به (هپلی هپو) مشهور می باشند.

عکسی از طبیعت بوژان
عکسی از طبیعت بوژان

بوژان شهری تاریخی با قدمت زیاد است که متاسفانه حدود ۷۰۰ سال پیش سیلی مخرب آن را کاملا ویران کرد و تنها قسمت بسیار کوچکی از آن باقی ماند. با رویش مجدد گیاهان مردم کم کم دوباره به شهر برگشتند و مجددا سیلی عظیم شهر را تخریب کرد. تخمین زده می شود عارف اسلامی ابوسعید ابوالخیر در چهار کیلومتر جنوب آن زندگی می کرده است. از حفاری های قبرستانی قدیمی نیز چندین قطعه سنگی و کاسه به دست آمده که متعلق به زرتشتیانی است که مرده ها را همراه با ظرف غذا دفن می کردند.

این روستای کوهپایه‌ای که در ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود استقرار یافته دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است . روستای بوژان با بافت مسکونی متمرکز در شیب ملایم استقرار و کوچه‌های پیچ در پیچ و نامنظم دارد و معماری سنتی روستا، بسیار زیبا و شبیه روستاهای پله‌ای است. ارتفاعات بلند‌، باغ‌های سرسبز، آبشار، حواشی رودخانه و بافت مسکونی پلکانی روستا گسترده شده و در فصول مختلف سال، چشم اندازهای رویایی و رنگارنگی پدید می‌آورد و دوستداران طبیعت را شگفت زده می‌کند.

عکسی از طبیعت بوژان
عکسی از طبیعت بوژان

جاهای دیدنی بوژان نیشابور

رودخانه زیبای روستا در ارتفاعات روستا آبشار بسیار زیبا و دیدنی را ایجاد کرده که دیدن آن خالی از لطف نیست. در سرتاسر پیرامون آبشار و مسیر رسیدن به آن گل ها و درخت های رنگارنگ روییده اند و باغ های میوه را پشت سر خواهید گذاشت. همچنین برای رسیدن به آبشار از کنار رودخانه گذر می کنید که چندین آبشار کوچک نیز در مسیر قرار دارند.

برای بازدید از آبشار پس از حرکت از بوژان حدود۲ ساعت پیاده روی پیش رو خواهید داشت. در مسیر امتداد رودخانه ۱۰ کیلومتری را پیش خواهید رفت ور از کنار مسجد روستا، جنگل های سرسبز و باغ های گردو عبور می کنید. توجه داشته باشید مسیر دشوار است و با سراشیبی های تندی مواجه خواهید شد بنابر این لوازم ضروری و تجهیزات ایمنی را به همراه داشته باشید.

آبشار بوژان
آبشار بوژان

روستای بوژان در دامنه ارتفاعات جنوب رشته کوه بینالود قرار گرفته و دامنه ارتفاعات سرسبز و مرتفعی از انواع گلها و گیاهان دارویی و صنعتی پوشیده شده و چشم اندار دره سرسبز روستا و رودخانه جاری آن همراه با منظره کشتزار و باغ های گسترده ، جلوه بسیار زیبا و تماشایی دارند که طبیعت گردان و گردشگران را به سوی خود جلب می کند.

اقتصاد روستای بوژان بر پایه فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری، امور خدماتی و تولید صنایع‌دستی است و گندم و جو مهمترین محصول زراعی این روستا است و باغداری رونق دارد که آلبالو، گیلاس، گردو، آلو و زردآلو از محصولات آن است . پرورش گوشت و طیور و تولید گوشت، پشم گوسفند و فرآورده‌های لبنی در روستا معمول است و زنان نیز در فعالیت‌های زراعی و دامداری، تولید صنایع‌دستی با مردان روستا همکاری می‌کنند.

طبیعت زیبای بوژان
طبیعت زیبای بوژان

غذاهای محلی  مخصوص بوژان که توصیه می شود در صورت سفر حتما آن ها را امتحان کنید بلغور شیر، کشک، کوکو قارچ، کله‌ جوش، حلوای محلی، فطیر مسکه، نان تفدون و انواع آش می باشد. روستای بوژان جزو توابع دهستان فضل قرار دارد و جمعیت آن حدود ۲۵۰ خانوار است.

روستای کوهپایه‌ای بوژان بافت مسکونی متمرکزی دارد. این روستا در شیبی ملایم استقرار یافته و کوچه‌های پیچ در پیچ و نامنظمی دارد. معماری سنتی روستای بوژان، بسیار زیبا و شبیه به روستاهای پله‌ای است.

خانه‌های روستا، با سقف‌های مسطح به صورت پلکانی احداث شده‌اند و چشم‌انداز بسیار زیبایی را در دامان کوه پدید آورده‌اند.

فضاهای خانه‌های روستا شامل اتاق‌های خواب و استراحت، مهمان‌خانه، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، انبار مواد غذایی، علوفه و طویله است.

عکسی از طبیعت بوژان
عکسی از طبیعت بوژان

مصالح به کار رفته در ساخت بناهای قدیمی روستا شامل گل، سنگ، خشت، آجر و چوب است. در ساخت خانه‌های جدید از مصالح سیمان، گچ، تیرآهن و مانند آن نیز استفاده شده است.

در روستای بوژان، آرامگاه امام‌زاده‌ای قرار دارد که مراسم سنتی و مذهبی مردم روستا در آن برگزار می‌شود. مردم روستای بوژان در ایام مختلف شادی و غم، آئین‌ها و مراسم ویژه آن مناسبت را برگزار می‌کنند. شمایل خوانی از مراسم ویژه ایام محرم در این روستا است. برگزاری مجالس جشن و شادی در عید نوروز، سیزده به در و اعیاد شعبانیه و عروسی‌ها در میان مردم روستا رواج دارد. بهره‌گیری از آوازها و آهنگی‌های محلی خراسانی در جشن‌ها و عروسی‌های روستا معمول است. سازهای دوتار، ترانه‌های محلی را در مراسم شادی همراهی می‌کنند. رقص چوب بازی، رقص معمول جوانان در مراسم عروسی است.

مردم روستای بوژان اغلب از پوشاک محلی استفاده می‌کنند. جوانان در جشن و شادی، لباس محلی بر تن می‌کنند.

در بوژان و پیرامون آن دو آرامگاه وجود دارد که نزد مردم از قداست خاصی برخوردار هستند:

* آرامگاه مطهر امام زاده سلیم در شرق روستا، محل زیارت ساکنان روستای بوژان و روستای بوژآباد می باشد و  نسب ایشان به امام زین العابدین ( ع ) باز می گردد.

* امام زاده خواجه گل علی که در قسمت جنوب روستا با کمی فاصله از روستا واقع شده و فاقد مقبره می باشد. مردم روستا اعتقاد بسیاری به این امامزاده دارند.

بوژان در زمستان
بوژان در زمستان

اقامت در روستا ، اجاره ویلا در بوژان نیشابور

برای اقامت در این روستا می توانید با همراه داشتن کارت شناسایی معتبر از خانه معلم و یا سوییت های محلی استفاده کنید. همچنین می توانید در نیشابور و در هتل ها و مهمانسراهای این شهر اقامت داشته باشید. اگر دوست دارید کمپینگ در طبیعت را تجربه کنید می توانید در طبیعت بی نظیر بوژان چادر خود  را برپا سازید.

مراسم رقص چوب بازی

چه فصلی را برای رفتن به بوژان انتخاب کنیم

به دلیل آب و هوای کوهستانی روستا، بهتر است در فصول گرم یعنی بهار و تابستان سفر به آنجا را تجربه کنید.

بهار: به دلیل وجود تعداد زیادی از درختان میوه، شکوفه ها جلوه ی خاصی به باغات بوژان می دهند و منظره ای تماشایی را ایجاد می کنند.

تابستان: آب وهوای معتدل بوژان این فرصت را به شما می دهد تا از گرما ی تابستان فرار کنید و در سایه سار درختان سرسبز از تماشای زیبایی های این روستا لذت ببرید.

پاییز: لباس رنگین درختان تصویری متفاوت به این روستا می دهد.

زمستان: هوا بسیار سرد می شود و برف و یخ بندان روستا را فرا می گیرد.

عکسی از طبیعت بوژان
عکسی از طبیعت بوژان

بوژان نیشابور کجاست

آدرس: استان خراسان رضوی، ۱۳ کیلومتری شمال شرقی نیشابور

برای رسیدن به این روستا به نیشابور بروید و پس از گذر از این شهر وارد راه آسفالته ای شوید که به بوژان منتهی می شود و در مسیر از کنار روستاهای حمیدآباد و فوشنجان و حصار بوژان، نیز می گذرد.

 

سایر منابع

بوژان، ماسوله رنگارنگ نیشابور! – الی گشت

روستای بوژان | ماسوله بهشتی نیشابور – کارناوال

منبع ویکی پدیا لست سکند تریپ یار
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها