مکان های ناشناخته تهران

مکان های ناشناخته تهران

در تهران اگرچه مردم دغدغه زندگی ماشینی دارند و فرصت گشت و گذار در طبیعت را ندارند، اما نباید از جاذبه های گردشگری آن غافل بود. با طی کردن مسیری کوتاه میتوان به طبیعت یا مکان های تاریخی رفته و روزی پرنشاط را در کنار خوانواده گذراند. دیدن جاذبه های گردشگری ناشناخته تهران خالی از لطف نیست. در این مقاله از مجله گردشگری و توریسم تاریخ ما قصد داریم بهترین مکان های ناشناخته تهران را معرفی کنیم پس با ما همراه باشید:

پارک ملی کویر

با دیدن کلمه کویر یاد تپه های ماسه ای نرم و بلتد، رودهای شور، دریاچه نمک و گیاهان و جانوران بیابانزی می افتیم. این پارک شبیه جزیره ای است میان دریاچه نمک، کویر ریگ، کویر مرکزی کویر گرمسار که به عنوان ذخیره گاه زمین باید محافظت شود.مکان های ناشناخته تهران

از جاذبه های تاریخی آن جاده سنگفرشی است که امکان عبور کاروان ها را از میان اراضی باتلاقی و شوره زار ها فراهم می کرده است. کاروانسرای عین الرشید، قصر بهرام، آبراه سنگی سیه کوه از دیگر آثار تاریخی این پارک است.

مسیر دسترسی: از طریق جاده ورامین، پیشوا، یک کیلومتری ایستگاه راه آهن ابردژ، از مسیر جاده شنی قلعه بلند، عسگرآباد، حصار گلی به پاسگاه محیط بانی مبارکیه میرسید و وارد پارک ملی کویر می شوید.

روستای برغان

اگر به دنبال منطقه ای سرسبز و دیدنی به دور از شلوغی و ازدحام تهران میگردید سری به برغان بزنید؛ کمتر کسی پیدا می شود که اسم آلوی برغان را نشنیده باشد، هم چنین عسل، توت، گردو، سماق و لبنیات محلی آن نیز معروف است.

شما میتوانید در میان درختان کهنسال منطقه به تماشای رودهای خروشان آن بنشینید. آثار تاریخی متعددی مانند تکیه اعظم، مسجد جامع، پل تاریخی، حمام قدیمی وجود دارند.

مسیر دسترسی: کیلومتر ۲۰ اتوبان کرج قزوین، خروجی کردان یا کرج- باغستان- خروجی برغان

تنگه واشی

یکی از تفرجگاههای اطراف تهران که تجربه یک روز خاطره انگیز را برای شما ثبت میکند؛ اگر در گرمای تابستان به دنبال جایی خنک و پیاده روی در رودخانه ای کم عمق با فرصت آب بازی میگردید، تنگه واشی بهترین منطقه است. در میانه راه میتوان سه کتیبه به جا مانده از قاجار و آبشاری زیبا را به نظاره بنشینید و بعد از آن از دشت ساواشی عبورکنید که پس از آن به تنگ سا خواهید رسید.

مسیردسترسی: جاده تهران- فیروزکوه، ۱۷ کیلومتر بعد از فیروزکوه خروجی سمت چپ

آبشار رندان

در اواخر تابستان این جاذبه گردشگری و طبیعی تهران دیدنی است. آبشاری با شکوه و پر آب با ارتفاعی حدود ۴۰ متر که پس از پیاده روی یک ساعته در امتداد رودخانه رندان به آن میرسید روح را نوازش میدهد و از صدای خروش آب لذت میبرید.مکان های ناشناخته تهران

مسیر دسترسی: از طریق بزرگراه همت غرب  و یا بزرگراه شهید آبشناسان به کن، بلوار کوهسار به جاده امام زاده داوود خواهید رسید، کیلومتر ۱۸جاده امامزاده سمت چپ روستای رندان

چشمه اعلا

یکی از تفرجگاههای اطراف تهران که در ایام تابستان آب و هوای دلپذیر و خنک چشمه اعلا است. آب چشمه از باران و برف سالیانه که به خاک نفوذ کرده و با عبور از لایه های مختلف املاح معدنی را در خود حل می‌کند و به یک آب معدنی گوارا و پرخاصیت تبدیل می‌شود. علاوه بر کیفیت بالای آب، خواص درمانی آن باعث شده نام این چشمه را چشمه اعلا قرار دهند.

قیسی، گیلاس، زردآلو، سیب، گردو، آلبالو و عسل از محصولات آن است.

روستای وردیج

برای فرار از گرمای تابستان و هوای آلوده تهران روستای وردیج گزینه‌ی مناسبی برای طبیعت گردی است.

دو جاذبه بی نظیر در این منطقه آبشار لت مال و دامنه ارواح سنگی هستند؛

  •  آبشار لت مال

لت به معنی سنگ و مال از مالیدن گرفته شده که معنی این نام مالیده شدن روی سنگ است. برای ریبدن به آبشار باید از مسیر رودخانه حدود یک ساعت پیاده روی کرد تا به سه آبشار این منطقه برسید. اولین آبشار ۵متر ارتفاع دارد، آبشار دوم کمی بلندتر است و اما سومین آبشار که همان آبشار لت مال است ۳۵ متر ارتفاع دارد که به صورت پله ای می‌ریزد.

  • دامنه ارواح سنگی

از روستای وردیج که خارج شویم به منطقه ای میرسیم که مشهور به دامنه ارواح سنگی یا آدمک‌جیان است. سنگهایی که بیشتر به شکل جمجمه انسان و بدن جانوان وحشی هستند.

روستای واریش

برای رهایی از شلوغی شهر تهران و داشتن یک روز خاطره انگیز روستای واریش را پیشتهاد می‌کنیم.

چشمه واریش آب گوارایی را با سخاوت به مردم میدهد. اگر به دنبال گذراندن یک آخر هفته به یاد ماندنی هستید، کنار این چشمه محل مناسبی است. آلو، گیلاس، شاتوت و زردآلو از محصولات باغات آن است.مکان های ناشناخته تهران

ارتفاعات پهنه حصار منطقه ی خوبی برای کوهنوردی در این روستا است. بین قله پهنه حصار و قله چشمه شاهی دشت پهنه حصار قرار دارد. در دشت پهنه حصار امامزاده بی‌بی زرین قمر وجود دارد.

مسیر دسترسی:

انتهای اتوبان همت غرب، هنگام عبور از دریاچه تابلوی وردیج واریش را خواهید دید،پس از طی ۱۰ کیلومتر به روستای وردیج میرسید و انتهای جاده آسفالته روستای واریش است.

انتهای اتوبان همت پس از ورود به بلوار پژوهش به خیابان شهید سروستانی وارد شوید،در انتهای شمالی خیابان تابلوی وردیج واریش را می بینید.

اتوبان تهران- کرج، از محله وردآورد که عبور کنیم، در امتداد رودخانه در غرب دره کن برانیم به روستای وردیج خواهیم رسید و پس از آن به واریش میرسید.

روستای برگ جهان

اگر به دنبال بهشتی از رنگ های پاییزی هستید،گشت و گذار در میان ک.چه باغ های روستای برگ جهان را پیشنهاد می‌کنیم. کوچه باغ ها و رودخانه ی خروشان چشم اندازی بی نظیر دارد.

روستای برگ جهان دارای چهار محله ی قدیمی به نام های سرده(سردره)، پاده(پادره)، رودبار و شاهان است. در ابتدای روستا وارد محله سرده میشوید.

بقایای به جا مانده از قلعه ای معروف به نام قلعه دختر یا قلعه بند یکی از جاذبه های تاریخی این روستا است؛همچنین غاری در محدوده روستا به نام زندانخانه لار وجود دارد، طول این غار ۳۰متر است و ارتفاع و عرض آن ۲متر در ۲ متر است.

پیشنهاد میکنیم مسیر رودخانه را بالا روید و تماشای آبشارهایی با ارتفاع های متفاوت را از دست ندهید. بعد از حدود یک ساعت کوه پیمایی سبک به آبشار اصلی روستای برگ جهان  که در مسیر صعود به قله های سرسیاه غار یا سیاه چال ها است میرسید.

مسیر دسترسی: به سمت شرق بزرگراه بابایی بروید به خروجی لشگرک میرسید، در مسیر لواسان به روستای افجه میروید پس از عبور از جاده باریک و پرپیچ و خم کوهستانی به سمت روستای برگ جهان میروید.

روستای آهار و آبشار شکراب

طبیعت سرسبز و آب و هوایی متنوع روستای آهار مقصدی عالی برای طبیعت گردی در تابستان برای تهرانی ها است.

این روستا در منطقه ی دهستان رودبار قصران،شهرستان شمیران است. صدای شرشر آب در میان کوچه باغ های روستا و دشت ها شنیدنی است. اسم روستا برگرفته از کلمه او به معنای آب و هر به معنای آسیاب است. اوهر به معنی جایی است که برای احداث آسیاب آب فراوان دارد.

مکان های ناشناخته تهران
مکان های ناشناخته تهران

در میان دره ای سرسبز و دیدنی آبشار شکراب واقع شده است. بعد از دو تا سه ساعت پیاده روی در میان کوچه باغ ها و درختان چنار و گردو و جوی آب و آبشارهای کوچک به آبشار شکراب و آبشار ده تنگه میرسید.

به دلیل وجود درختان سبز، کوه های مرتفع و رودخانه ای زلال بازدید از این منطقه زیاد شده است.

آبشار پر آب آن منظره ای طبیعی و زیبا را ایجاد کرده است. در دامنه های کوه قلعه دختر آهار آبشاری فصلی مشهور به آبشار چهل پله قرار دارد که شامل مجموعه ای از آبشارهای زیبا است.

مسیر دسترسی: راهی جاده لشگرک شوید و به سمت فشم حرکت کنید، با گذشتن از حاجی آباد و اوشان به روستای آهار میرسید.

غار رودافشان

زندگی در شهر شلوغی مانند تهران باعث رونق طبیعت گردی یک روزه اطراف تهران شده است.با کمتر از دو ساعت رانندگی می توان به غار پر رمز و راز رودافشان رسید. این غار با دهانه ای به ارتفاع ۲۰متر و طول ۲۹ متر یکی از سه دهانه بزرگ غارها در ایران است.گونه ای از خفاش ها در رودافشان زندگی و زادآوری می‌کنند.

با ورود به غار کمی جلو رفتن در آن، قندیل های غول پیکری را مشاهده خواهید کرد که با نگاه به آنها ترس شما را فرا میگیرد گویی که بر روی سرتان خواهند افتاد.

مسیر دسترسی: بعد از جاده فیروزکوه، به منطقه سیدآباد میرسید، تابلو غار رودافشان را که دیدید مسیر را به سمت غار تغییر دهید و بعد از عبور از روستای کلاک سرانجام روستای رودافشان میرسید.

دره آهنگرک

یکی دیگر از منطقه های مناسب برای گردش یک روزه دره ای با مزارع و درختان سرسبز به نام دره آهنگرک است. این دره زیبا که به دره الله بند مشهور است با قلل زیبا و سر به فلک کشیده احاطه شده است. یکی از این قله ها، قله سی چال و تاسیسات پیست اسکی دربندسر است که با قدم زدن در این دره میتوانید آن را ببینید.

از کنار رودخانه مسیر صعود قله آهنگرک ادامه پیدا میکند، با گذشتن از چندین یال کوتاه و بلند به قله  میرسید، این قله زیبا حد فاصل بین دره میگون و دره الله بند است.

مسیر دسترسی: ۵کیلومتر بالاتر از بخش فشم، حد فاصل حاجیه آفتاب کوه و کوه آهنگرک، غرب آبادی میگون

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
حمیدرضا منصوریان

سلام اگر مایل بودید، می توانید سری هم به وب نوشت ما با عنوان خکام بزنید:
khekam.blog.ir