یی گوانگ هیون

مردی که مهمان دریا نامیده می شد:

پادشاهی کره ای باستانی بالهه تلاش های زیادی برای ترویج مبادلات با کشورهای همسایه انجام داد. بر اساس کتاب تاریخی چینی، بالهه با استفاده از جاده های مجزای منتهی به آن کشورها، مبادلاتی با کشورهای همسایه مثل ژاپن، شیلا و سلسله چینی تانگ صورت داد. نتیجه این مبادلات تجارتی سرزنده بود. در آن عصر از تاریخ مردی به نام یی گوانگ هیون وجود داشت که همزمان درگیر تجارت و اعمال تائویی شد. او که به عنوان پسر یک بازرگان ثروتمند چشم به جهان گشود، در بین دریاها و خشکی به رفت و آمد پرداخت و همین مسئله سبب شد لقب ” مهمان دریا ” را بدست آورد. اما یی گوانگ هیون چه کسی بود؟

به دنبال تائو:

یی در خانواده بازرگانی با ثروت کلان در بالهه متولد شد. گفته می شود که او در زمانی که کوچک بود والدینش را از دست داد و سپس با خواهران و برادران و خدمتکارانش که مسئولیت کارهای عادی و روزمره را به عهده داشتند زندگی کرد.

یی حرفه تجاری جدی خویش را در زمانی که بیست سال داشت آغاز کرد. او برای سفر به شبه جزیره شاندونگ و مناطق جیانگسو و ژجیانگ در چین از دریای زرد گذر کرد.

مردم بالهه در آن زمان تجارت فعالی را با سلسله چینی تانگ، پادشاهی کره ای جنوبی شیلا و ژاپن دنبال می کردند. برخلاف تجار عادی که تنها به دنبال سود مالی از طریق تجارت بودند، یی در جستجوی پیمودن را راستی یا تائو بود.

در حال بازگشت به بالهه بعد از اتمام تجارتش در تانگ، او بر روی کشتی موفق به دیدار با زاهدی شد که بالای ۱۰۰ سال از عمرش می گذشت. یی در آن زمان ۲۴ ساله بود. یی از تجربیاتش در کشورهای مختلف با مرد کهنسال سخن گفت. زمانی که مرد پیر از چرایی سفرش به کشورهای مختلف سوال کرد، یی پاسخ داد که میخواهد افرادی که به تائو دست یافته و مردمی که حقیقت را درک کرده اند و بنابراین در قید بند مسائل دنیایی نیستند را پیدا کند. زاهد پیر پی برد که یی در تائوئیسم جذب شده و در جستجوی روشنگری است. او چند راز مخفی از تعالیم را به یی که ده سال آینده را صرف اجرای روش ها در جزیره آندو کرد آموخت.

او بعد از ممارست ها به مرد کاملا تغییر یافته ای تبدیل شد و مردم از آن پس وی را ” مهمان دریا ” می نامیدند. یی همچنان فکر نمی کرد که بتواند با تعالیمش به یک زاهد تائویی تبدیل شود، اگرچه آن می توانست برای زندگی طولانی کمک کننده باشد.

نقشه بالهه.
نقشه بالهه.

علامتی متمایز بر تاریخ تائوئیسم:

یی با آگاهی که از محدودیت تعالیمش داشت، بالهه را به مقصد چین ترک کرد و بیست سال آینده را به حالت سرگردانی دراطراف کوهستان های مشهور آنجا گذراند. او در همین حال با زاهد دیگری مواجه شد و آن زاهد تعالیم فیلسوف تائویی چینی گه هونگ را که به خاطر تدوین فرضیه و تاریخ زاهدان تائویی مشهور است، به یی انتقال داد.

بر اساس کتاب گه هونگ، شخص نمی تواند تنها با دستیابی به تائو به یک زاهد تائویی تبدیل شود، اما او می تواند با مصرف دارویی مخصوص به نام ” اکسیر جاودانگی ” این کار را انجام دهد. کتاب می گوید که آن فرآیند تولید این دارو است که درسی برای روشنگری می باشد.

یی کتابی نوشته است که در آن گفتگوی خود را با آن زاهد ثبت کرده بود.

در کتاب چگونگی ساختن داروی مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک زاهد تائویی و مکان ساختن آن توضیح داده شده است. بعدها کتاب در یک نسخه خلاصه سازی شده با عنوانی منتشر شد. ۳۰۰ سال بعد، یک باصطلاح دایر المعارف تائویی منتشر گردید. آن شامل روش های سنتی تعالیم عمل شده توسط تائوئیست ها می شود. به ویژه آن در برگیرنده خلاصه کتاب یی می باشد که قطعا نشان متمایزی بر تاریخ تائوئیسم به جای گذاشته است.

یی گوانگ هیون اولین مرد بالهه بود که یادداشت های خود را به جای گذاشته است. اما او تنها بعد از دهه ۱۹۹۰ میلادی شناخته شد، در زمانیکه یک انجمن آکادمیک در چین اقدام به تحقیقاتی در زمینه کتب مقدس تائویی کرد. بی شک شایستگی این شخصیت توجه و تحقیقات بیشتری رو به خود جلب کرده بود.

یی قدیمی ترین نوشته در تاریخ تائوئیسم کره ای را از خود به جا گذاشت و بخش خالی در تاریخ تائوئیسم بالهه را پر کرد. اما ما در طول زندگیش نه تنها تائوئیسم، بلکه می توانیم در مورد فعالیت های تجاری رایج فرامرزی تجار بالهه در قرن نهم میلادی نیز اطلاعاتی کسب کنیم.

منبع سایت رادیو جهانی کی بی اس
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
علیرضا

بسیار عالی، خسته نباشید
????????