دیدنی های جیپور

دیدنی های جیپور

جیپور یکی از شهر های ایالت راجستان هندوستان است که به دلیل پیشینه تاریخی که دارد، دیدنی های بسیاری را به بازدید کنندگان عرضه میکند.

قصر شهر

اولین جاذبه ای که از جیپور به شما معرفی میکنیم قصر شهر است. این بنا که در قرن ۱۹ در قلب این شهر ساخته شده است متعلق به مهاراجه ساوای جای سینگ میباشد. امروزه بیشتر کاخ ها و قصر های هندوستان تبدیل به موزه های مختلفی شده اند. در این قصر نیز عتیقه‌جات از جمله زره، لباس، کالسکه و یادبودهایی متعلق به مهاراجه‌های سابق و همسرا‌ن شان به نمایش در آمده است. البته مکانی به نام چاندر در این قصر وجود دارد که هنوز هم توسط خانواده سلطنتی هندوستان مورد استفاده قرار میگیرد.

دیدنی های جیپور

 

قلعه آمیری

قلعه آمیر در شهری به همین نام در نزدیکی جایپور قرار گرفته است. این قلعه را راجمان سینگ اول در قرن ۱۶ ساخت. این بنا بسیار هنرمندانه ساخته شده و از عناصر معماری گوناگون مختص به هند در آن استفاده شده است.

رصد خانه جانتار مانتار که دراین شهر قرار دارد یکی از بنا های علمی هندوستان به شمار میرود. این رصد خانه نیز در سال ۱۷۳۸ و به دستور ساوای جای سینگ در این شهر بنا شد. این رصدخانه امروزه مجموعه ای بی نظیر زا ادوات و لوازم ستاره شناسی است. البته این بنا امروزه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت در آمده است.

مطالب مرتبط

حقایق جالب درباره اساطیر هندو

سه اله معروف هند باستان

هاوا محل یا قصر بادها برای بانوان سلطنتی بنا شد تا آنها بتوانند به راحتی و بدون دیده شدن توسط مردان به جشن ها و اعیاد خود برسند. فرهنگ هند در گذشته به بانوان سخت گیری های بسیاری میکرد برای مثال آنها حق حظور در جامعه و میان مردان را نداشتند بنابراین روزگار بر آنان بسیار سخت میگذشت. این قصر بنا شد تا زندگی را برای آنان آسان تر کند.

جیپور شهری پر از تاریخ است. به قولی میتوان گفت بهشت تاریخ دانان به شمار می آید. البته با این همه بسیار هم به آن توجه شده است.

دیدنی های جیپور

رصدخانه جانتار مانتار

مکانی که صدها تاریخدان، منجم و مسافر کنجکاو در آن برای کشف مهارت های نجومی می آمدند، بله در زمانی مفاهیم علمی هند بسیار نوپا بود رصدخانه ای به نام جانتار مانتار در شهر جیپور تاسیس شد که به ثبت جهانی یونسکو هم رسید. این بنا در سال ۱۷۳۸ به دستور مهاراجه ساوای جای سینگ ساخته شد، وی بسیار به علم نجوم علاقه داشت و در این رصدخانه می توانید مجموعه ای از بهترین و بی نظیرترین لوازم ستاره شناسی و نجوم را مشاهده کنید. سامرات یانترا (Samrat Yantra) در این رصدخانه یکی از بزرگ ‌ترین شاخص ‌های آفتاب جهان بوده و توجه ویژه ‌ای را می‌طلبد.

اِلِفَنتَستیک

سعی کنید زمانی که به هند سفر کردید، فیل سواری را هرگز فراموش نکنید. این مکان در شهرک آمبر واقع است که در آن مزرعه فیل بسیار جلب توجه می نمایند. در این مزرعه می توانید خانواده کوچکی را که از قرن ۱۶ به شغل فیل سواری مشغول هستند را مشاهده کنید.حتی اگر نخواستید هم فیل سواری کنید می توانید با این موجودات دوست داشتی باز کنید و به آن ها غذا بدهید. در انتهای این بازی و تفریحات، خود را به یک غذای خانگی عالی راجستانی در مزرعه مهمان کنید. فیل سواری از مهمترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری جیچور به شمار می رود.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها