آثار باستانی رفسنجان

آثار باستانی رفسنجان

شهر رفسنجان شهری است که از نظر دیدنی های طبیعی و باستانی چیزی از شهر های بزرگ و معروف دنیا کم ندارد و تنها به کمی توجه نیازمند است.

شهرستان رفسنجان شهرستانی دیدنی است. این شهر دیدنی است بنابراین اگر به این شهر سفر کنید ضرر نکرده اید!!! از زیبا ترین دیدنی های این شهرستان میتوان به معبد آناهیتا، عمارت کلاه فرنگی، خانه حاج علی و کاروانسرای کبوتر خان اشاره کرد.

معبد آناهیتا

۵۰ کیلومتر که به سمت جنوب شهرستان رفسنجان حرکت کنید، به روستای حسین آباد بخش خنامان میرسید. در این روستا یکی از دیدنی های باستانی شهرستان رفسنجان قرار دارد که کمتر به آن پرداخته شده است. این معبد به هزاره اول قبل از میلاد بازمیگردد و نشان دهنده یکتا پرستی ایرانیان بوده است.

آثار باستانی رفسنجان

این قلعه در زمان قاجاریه به پناهگاهی برای دزدان در آمد. بعد از مدتی این قلعه به اشتباه به قلعه دزدان معروف شد در حالی که ذات آن به خدا پرستی و مهر پرستی اشاره دارد. در اصل این قلعه به قلعه دختر معروف است و جایگاه آتش بزرگی بوده که به فرشته باروری اهدا شده است.

فرش کرمان از آثار هنری مردم کرمان

عمارت کلاه فرنگی

این ساختمان که به چهل دری هم معروف است، در روستای سعادت آباد رفسنجان قرار دارد. این ساختمان در گذشته بخشی از یک مجموعه بوده که شاهان و افراد صاحب منسب در آن اقامت میکردند. از آن مجموعه تنها قسمتی از عمارت چهل دری و بخشی از بازار سالم مانده است.

آثار باستانی رفسنجان

خانه حاج علی

این خانه در سال ۱۱۳۶ به عنوان بزرگترین بنای خشتی جهان به میراث جهانی پیوست. این بنا ۶ کیلومتر با رفسنجان فاصله دارد. این خانه دارای ۱۲۰۰۰ متر مربع مساحت و ۷۰۰۰ متر زیربنا است. این خانه در گذشته به منزل وقفی نیز مشهور بوده و هست. اما نام اصلی آن خانه حاج علی است.

آثار باستانی رفسنجان

کاروانسرای کبوتر خان

این کاروانسرا در ۳۵ کیلومتری جاده اصلی رفسنجان کرمان واقع شده است. در کتاب کاروانسرا های ایران از این بنا به عنوان کاروانسرای صفویه نام برده شده است. البته برخی با استناد به سنگ نوشته درون کاروانسرا آن را به دوران زندیه ربط میدهند.

دره‌ی راگه، حاصلِ هزاران سال فرسایش

دره‌ی راگه یکی از خاص‌ترین و منحصر به فردترین دره‌های ایران است که در نزدیکی رفسنجان قرار دارد. دره‌ای در قلب کویر که ۷۰ متر عمق و ۱۸۰ متر عرض دارد و طول آن به ۲۰ کیلومتر می‌رسد. عبورِ رودخانه‌ی گیودری  از دل دره، منظره‌ای تماشایی و دیدنی خلق می‌کند.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که دره‌ی راگه بر اثر فرسایش‌های بادی و آبی به وجود آمده است. در قسمت‌هایی از این دره، صخره‌ها و تیغه‌های بلندی که ارتفاع بعضی از آن‌ها به ۱۰۰ متر می‌رسد، دیده می‌شود. مشاهده‌ی عظمت این صخره‌ها که همچون ستون‌هایی برافراشته هستند، شما را به وجد خواهد آورد. دره‌ی راگه قدمتی ۲۰ هزار ساله دارد(مربوط به دوره‌ی چهارم زمین‌شناسی). این دره‌ی شگفت‌انگیز در هنگام اکتشاف معادن کشف شده است. اگر قصد سفر به شهر رفسنجان را دارید، دیدن این دره‌ی حیرت‌انگیز و فوق‌العاده را از دست ندهید.

غار میرزا از آثار باستانی رفسنجان

این غار که در روستایی به نام ده رنج، در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شمال شرقی رفسنجان واقع شده، یکی از بهترین جاهای دیدنی رفسنجان است. در سال ۱۳۸۷ گروه امداد و نجات هلال احمر استان کرمان با کمک هیئت کوهنوردی، تمامی بخش‌های غار را شناسایی و ثبت کردند. غار میرزا شامل ۸ تالار اصلی و ۴ تالار فرعی است. در این تالارها، قندیل‌های سنگی با رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی وجود دارد. استالاکتیت‌ها و غار سنگ‌های چند میلیون ساله، که ارتفاع برخی از آن‌ها به اندازه‌ای است که سقف تالار را به کفِ آن متصل می‌کند.

در بخش میانی غار یک فرود هیجان‌انگیز ۹۰ متری را تجربه خواهید کرد. با توجه به اینکه زمان زیادی از کشف غار میرزا نمی‌گذرد، این غار کاملاً بکر و دست نخورده باقی مانده است. حتی بسیاری از مردم محلی از وجود آن آگاه نیستند. برای علاقه‌مندان به غارنوردی در مکان‌هایی بکر و اسرار آمیز، بازدید از این غار یک پیشنهاد ویژه است. توجه داشته باشید که ورود به غار نیازمند تجهیزات غارنوردی، راهنما و تخصص در غارنوردی است.

منبع سفرزون
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها