آثار باستانی درفول

آثار باستانی درفول

شهر دزفول جز باستانی‌ترین شهرهای جهان است که در استان خوزستان ایران واقع شده است. شهر دزفول از جاذبه‌های مختلفی برخوردار است که سلیقه تمام افراد را شامل می‍‌شود. در بین این جاذبه‌ها، جاذبه‌های تاریخی بسیاری به چشم می‌خورد که شهرت بسیار داشته و دیدن آنها ارزش تاریخی بسیاری را برای گردشگران به همراه دارد. در این وصف همین بس که باید بگوییم دزفول برگی از تاریخ و تمدن غنی ایران زمین است و بستر بناهای تاریخی خاص با معماری بی‌نظیر خودش می‌باشد.

آثار باستانی دزفول

جاذبه‌های تاریخی-مذهبی شهر دزفول

از آثار باستانی دزفول بقعه یعقوب لیس صفاری: این مکان دارای ارزش تاریخی بالایی است. محل دقیق این بقعه روستای شاه آباد می‌باشد. این بنا با بقعه‌ای مخروطی شکل و دندانه‌ای، شکل جدیدی بقعه را برای گردشگران به ارمغان آورده است. یعقوب لیث صفاری بنیان‌گذار سلسله صفاریان در ایران است. برای رسیدن به این بنا باید از دزفول به سمت شوشتر بروید.

آرامگاه صوفی احمد: این آرامگاه در طبیعت بکر منطقه شیهون واقع است.

آثار باستانی دزفول

بناهای تاریخی شهر دزفول

خانه تاریخی تیزنو از آثار باستانی دزفول  این خانه یادآور معماری دوران صفویه است. نام این خانه از صاحب آن گرفته شده است. این بنای تاریخی و دیدنی نمایانگر معماری مناسب زندگی این بخش از ایران می‌باشد. محل این خانه خاص و دیدنی به جهت نمونه‌ای کامل از زندگی آن دوران، در محل قلعه شهر دزفول قرار دارد. این بنا در دوره قاجار و پهلوی دچار کمی تغییر شده است.

خانه سوزنگر: این خانه آجری از دوره قاجار در محل قلعه شهر به جا مانده است.

آسیاب‎‌های آبی: این سازه‌های آبی که بر رودخانه دز حودنمایی می‌کنند، از زمان ساسانی بنا شده که در دوره صفویه و پهلوی نیز بکار گرفته می‌شدند.

کت‌های دزفول: این بناها در کنار رودخانه دز ایجاد شده تا با ایجاد محلی خنک بتوان از گرمای طاقت‌فرسا به خنکای مطلوبی پناه برد.

روستای لیوس: منطقه‌ای کاملا سنتی از لحاظ رفتار و ظاهر در دل کوه‌های دزفول.

آثار تاریخی اهواز

موقعیت جغرافیایی دزفول

دزفول شهریست در جنوب غربی ایران که با مساحت ۴۷۶۲ کیلومتر مربع، به عنوان مرکز شهرستان دزفول شناخته می شود و در بخش های جلگه ای استان خوزستان واقع گشته است. این شهر که سی امین شهر پر جمعیت کشور هم محسوب می شود، در ۷۲۱ کیلومتری تهران، ۱۵۵ کیلومتری اهواز و ۳۰۰ کیلومتری دریا قرار گرفته است.

آثار باستانی دزفول

ارتفاع دزفول از سطح دریا ۱۴۳ متر است و از لحاظ وسعت، دومین شهر بزرگ استان خوزستان بعد از اهواز می باشد. دزفول در دامنه های رشته کوه های زاگرس میانی قرار گرفته است و قدمت آن به دوران با شکوه ساسانیان باز می گردد. البته این شهر قبل از دوران ساسانیان هم شهری پر رونق بوده است، چنانکه به عنوان قسمتی از سرزمین های حکومت عیلامیان و هخامنشیان محسوب می شده است.

دره ارواح در دزفول خرسان

همگی در کتب تاریخ خوانده ایم که هر کجا آب بوده، آبادی هم بوده. رودخانه بزرگ دز نیز با زیبایی هرچه تمام از میان این شهر عبور می کند و نقش غیر قابل انکاری در شکل گیری و رونق گرفتن این شهر ایفا کرده است. شاید به سبب همین رودخانه است که ابنیه و مکان های تاریخی بسیاری در این شهر در کنار هم قرار گرفته اند. در این مطلب قصد داریم شما را با معروف ترین جاذبه های تاریخی دزفول آشنا کنیم.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها