در قم کجا برویم؟

کجا بریم قم

قم کجا بریم؟ شهر قم شهری کویری در نزدیکی استان تهران قرار دارد. این شهر نیز مانند دیگر شهر های ایران اسلامی از جاذبه های بسیاری برخوردار است. شهری که بیشتر به خاطر حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران معروف شده است.

جالب است بدانید این شهر علاوه بر جاذبه های مذهبی، جاذبه های طبیعی و باستانی بسیار زیبایی نیز دارد. جاذبه هایی که باعث شده این شهر نگینی باشد در انگشتر شهر های ایران!!!

شهر قم اگرچه شهر کوچکی است که انتظار میرود اقامت کوتاهی در آن داشته باشید اما اگر به آنجا رفتید سوهان قم را به عنوان یکی از معروف ترین سوغاتی ها فراموش نکنید.

خرید ترمه های شهر قم نیز میتواند به شما در هدیه دادن کمک کند. به قم که سفر کردید، از مراکز تفریحی دیگری به جز حرم مطهر نیز بازدید کنید. شهر قم شهری کویری اما زیباست!!!

قم کجا بریم؟

آثار گردشگری طبیعی شهر قم

دریاچه حوض سلطان

دریاچه حوض سلطان یا دریاچه شاهی یکی از جاذبه های طبیعی این استان است. این دریاچه در ۴۰ کیلومتری شمال استان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب پایتخت قرار دارد.

زمانی که از تهران وارد بزرگراه تهران قم میشوید، در حاشیه این بزرگراه میتوانید حوض سلطان را مشاهده نمایید. این دریاچه نمکی است یعنی آب آن شور است.

منبع استخراج خوبی برای نمک دریایی به شمار میرود و بسیار هم زیباست، اما توجه چندانی به آن نشده است. به نوعی میتوان گفت از دریاچه ای که دارای ۲۴۰ کیلومتر مساحت است، میتوان درآمد زایی خوبی داشت به شرط مدیریت صحیح!!! این دریاچه دائمی است اما زمانی که بارش زیاد باشد یا در زمستان برف زیادی باریده باشد، آب آن روبه افزایش میرود.

قم کجا بریم؟

رشته کوه های البرز که در شمال این دریاچه قرار دارند، مهم ترین منبع تغذیه آن به شمار میروند.

همانطور که میدانید دریاچه ها از تجمع آب ها به وجود می آیند، این دریاچه نیز از تجمع آب در دو چاله به نام های حوض سلطان که چاله غربی است و چاله حوض مره که چاله شرقی است، تشکیل شده است. دریاچه یا تالاب حوض سلطان به نام‌هاى دیگری مانند دریاچه قم، دریاچه ساوه و دریاچه شاهى نیز مشهور است.

هوبره، انواع کبوتر و… و پرندگان مهاجر نظیر غاز خاکستری، آنقوت، لک لک، انواع عقاب، خرگوش، موش صحرایی، روباه، انواع عنکبوت، رتیل، موریانه و مورچه های کمیاب و… از مهم ترین و زیبا ترین بخش های حیاط وحش این دریاچه هستند.

غار زیبای کهک

۶۵ کیلومتر که به سمت غرب شهر دلیجان حرکت کنید، در نزدیکی روستای کهک، میتوانید غار زیبای کهک را ببینید. این غار بسیار زیبا است و جزو قدیمی ترین غار های زایش یافته ایران اسلامی به شمار میرود. این غار دارای کوهی با ارتفاع کم است که مهم ترین قلعه مردم روستا در نوک آن قرار دارد.

غار کهک شامل تعدادی سکوی بزرگ پشت به پشت میباشد که هر کدام به وسیله پرتگاهی ۱۰ تا ۲۰ متری از هم جدا شده اند. همه پرتگاه ها از ابتدا تا انتها زیر طاقدیس های مرتفع و عظیم غار کهک قرار گرفته​اند. این غار شبیه یک چاه بسیار عمیق و زیبا به قطر ۳۰ متر است که با زاویه ۴۵ درجه به وجود آمده است.

رنگ بسیاری از کانی ها و غارسنگ​های کهک، از نیمه تالار غار به بالا سفید رنگ و از نیمه تالار به پایین آن سرخ رنگ میشود. این غار دارای سنگ​های ستبر و طویل بسیاری است بنابراین بسیاری از دانشمندان معتقدند از قدیمی ترین غار های زایشی ایران به شمار میرود.

آثار باستانی استان زیبای قم

باغ گنبد سبز

باغ گنبد سبز و قبر های اطراف آن از آثار تاریخی قم مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام و قرن ۸ هجری قمری است که در فرهنگ معماری ایران،به برج‌های آرامگاهی معروف هستند. این بنا در جنوب گلزار شهدای قم قرار گرفته است. مجموعه ای شامل سه برج آرامگاهی که در باغچه ای به نام باغ سبز قرار گرفته اند. باغ گنبد سبز به نام دروازه کاشان نیز معروف است.

از این جهت به قبر های آن نیز قبر های دروازه کاشان نیز میگویند. این باغ به خاطر طراحی قبور آن بسیار مشهور است. قبر های این باغ دارای گچ بری های خاصی است که به دست هنرمندان قمی انجام شده است.

قم کجا بریم؟

با توجه به کتیبه‌های تاریخی پیدا شده در این مکان، دو گنبد از این مجموعه محل دفن خاندان صفی از فرمانروایان مستقل قم در قرن هشتم هجری قمری بوده است. کتیبه گنبد سوم از بین رفته است وتاریخ و صاحب آن معلوم نیست اما با توجه به مدارک مختلف، این گنبد نیز به همان دوره تاریخی مربوط می‌شود.

پل عسگرآباد

در مسیر جاده  تهران قم و در ۲۱ کیلومتری شمال شهرستان قم، یک پل تاریخی زیبا وجود دارد. این پل به نام پل عسگر آباد معروف شده است. این پل یکی از شاهکار های معماری شهر قم است که بر روی رودخانه قره چای واقع شده است. البته امروزه به دلیل گسترش جاده به جای این رودخانه که البته خشک هم شده بود، یک جاده آسفالته میبینید.

البته ساختن جاده در بستر رودخانه مشکلات بسیاری دارد که مجال این مقاله به بحث درباره آن نمیرسد. پل عسگرآباد با کنار هم قرار گرفتن دو انتهای آن و جان پناه ها حدود ۱۴۰ متر طول و ۷۰/۸ متر عرض دارد. پل عسگر آباد دارای ۲ دهانه بزرگ و ۴ دهانه کوچک بوده است که امروزه نابود شده است.

قم کجا بریم؟

دهانه های انتهای جنوبی آن، در بازسازی هایی که در دوره پهلوی انجام گرفته است، به آن اضافه شده است. پل عسگر آباد در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۸۶۴ به عنوان یکی از آثار تاریخی ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.

پل عسگرآباد در کنار کاروانسرای عسگرآباد و یک آب انبار قدیمی، مجموعه ای را تشکیل می داده است. از این مجموعه باستانی امروز، تنها پل عسگر آباد باقی مانده است.

حوض سلطان

در مسیر جاده  تهران قم و روی رودخانه زیبای مسیله، پل تاریخی دیگری به نام حوض سلطان قرار گرفته است. پل حوض سلطان به صورت یک چشمه با طاقی تند و یک دهلیز کوچک در نزدیکی آن بنا شده بود. مصالح ساختمانی مورد استفاده در طاق آجر است ولی بدنه و پایه پل از سنگ با ملات ساروج  ساخته شده است که باعث استحکام آن شده است. پل حوض سلطان فاقد تزیینات است. پل حوض سلطان قم در سال ۱۲۶۲ هـ ق به دستور علی اصغرخان اتابک ساخته شد.

قم کجا بریم؟

آرامگاه شاه عباس

قم کجا بریم؟ از جاذبه های تاریخی که در حرم حضرت معصومه ساخته شده است میتوان به آرامگاه شاه عباس دوم اشاره کرد. این آرامگاه در جنوب حرم مطهر قرار گرفته است. مقبره شاه عباس دوم از لحاظ معمارى و به کارگیرى سنگ‌هاى مرمر خاص، جلوه جالب و زیبایى دارد. کتیبهٔ ای که در این بنا قرار گرفته است، به خط محمدرضا امامى نوشته شد و نشان دهنده تاریخ سال ۱۰۷۷ هجرى قمرى میباشد.

سوغاتی های شهر قم را از کجا تهیه کنیم؟

·مجتمع تجاری عصر جدید قم یکی از مهم ترین پاساژ های این شهر است که در محله سالاریه ساخته شده است. این مجتمع با داشتن ۱۱ طبقه بسیار گسترده است. هر طبقه از این مجموعه به صنف خاصی اشاره دارد و این باعث شده تا مردم راحت تر انتخاب و خرید کنند.

·قم کجا بریم؟ بازار سنتی قم مجموعه ای از راسته، چهار سوق ، سرا و تیمچه میباشد. این بازار در خیابان زنگارکی واقع شده است. بازار سنتی قم هنوز هم یکی از مهم ترین مکان ها  برای خرید قمی ها به حساب می آید.

به قم که سفر کردیم، کجا بمونیم؟

·         هتل الزهرا واقع در بلوار شهید منتظری شهرستان قم، دارای امکانات معمولی و نسبتا مناسبی است. به شما توصیه میکنیم در هتل های این شهر اقامت کوتاهی داشته باشید زیرا شهر قم جاذبه های توریستی زیادی ندارد و شما میتوانید از دیگر شهر های ایران لذت ببرید.

·         هتل کوثر که در خیابان اراک قرار دارد، برای افرادی که به دنبال اقامتی مقرون به صرفه میگردند مناسب است.

·         اگر به دنبال هتلی با دسترسی مناسب میگردید، هتل رز ایده خوبی است.

در شهر قم چه مکان هایی برای تفریح جوان تر ها هست؟

مجتمعتوریستی تفریحی زیتون

قم کجا بریم؟ مجتمع توریستی تفریحی زیتون یکی از مکان های این شهر است که گمان میرود باب میل جوان تر ها باشد. در مجتمع توریستی تفریحی زیتون علاوه بر رستوران‌های سنتی و مدرن، باغ گل و گیاه نیز احداث شده است. مردمی که به این دهکده توریستی سر میزنند، می‌توانند از نزدیک با زندگی گونه‌هایی از کروکودیل که در این مجتمع پرورش داده می‌شوند، آشنا شوند.

دهکده سلامت صبا

دهکده سلامت صبا نیز یکی از مکان هایی است که بازدید کنندگان بسیاری را به خود جذب کرده است. در این مجتمع تفریحی زیبا که در شهر قم قرار دارد، امکاناتی نظیر رستوران، هتل، پیست دوچرخه سواری، اسکله ی ماهیگیری، سونا، جکوزی و آب درمانی وجود دارد.

شهربازی شادی

شهربازی شادی در قم یکی از مکان هایی است که هم برای بزرگتر ها تفریحات خوبی دارد و هم کودکان را سرگرم میکند. این شهربازی ایمن شده برای کودکان است و در مرکز شهر قم قرار دارد. قطار شادی، استخر توپ و هلیکوپتر شادی از وسایل محبوب خردسالان است که در این شهربازی اراده میشود.

شهربازی سرپوشیده سیرنگ

قم کجا بریم؟ شهربازی سرپوشیده سیرنگ یکی از شهربازی های نزدیک حرم حضرت معصومه (س) میباشد که میتوانید کودکانتان را با خیال راحت در آنجا بگذارید و خودتان به عبادت مشغول شوید. این شهربازی سرپوشیده به متراژ ۵۰۰ متر در طبقه پنجم مجتمع بزرگ تجاری تفریحی سیرنگ قم واقع شده است و دارای وسایل بازی بسیار زیاد در کنار بازی های کامپیوتری گوناگون است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها