در اصفهان کجا برویم؟

کجا بریم اصفهان

اصفهان کجا بریم؟ اصفهان شهر رنگ ها و فرهنگ های گوناگون است. شهری که از دیرباز وجود داشته و خواهد داشت. شهر اصفهان در همه زمان ها مورد توجه پادشاهان و بزرگان سرزمین های مختلف بوده است. این شهر آنقدر زیبا و قدیمی است که اگر آن را ندیده از دنیا بروید باید بگوییم نیمی از عمر خود را به هدر داده اید؛ به همین علت به اصفهان نصف جهان نیز میگویند! شهری که اگر نبینید نیمی از دنیا را ندیده اید!

اصفهان شهر پر آوازه ای است. شهری که علارغم گذشت زمان نه تنها از آن عقب نمانده بلکه در برخی موارد جلو هم زده است!!! این شهر دارای جاذبه های طبیعی و باستانی بسیاری است که بیشتر در دوران شاه عباس اول ساخته شده اند. به قولی میتوان گفت او بود که اصفهان را اصفهان کرد. اگر به اصفهان سفر کردید، امیدواریم از آبشار ها و خانه های سنتی و دیدنی های دیگر جذاب این شهر دیدن کنید.

اصفهان کجا بریم؟

طبیعت گردی استان زیبای اصفهان

تالاب بین المللی گاو خونی

تالاب بین المللی گاو خونی یکی از تالاب های فلات ایران زیبا است. تالاب بین المللی گاو خونی را باتلاق گاو خونی نیز مینامند. باتلاق به مکانی میگویند که از رطوبت اشبا شده و اگر به داخل آن بیفتید، شروع به کشیدن و غرق کردن شما میکند.

این باتلاق زیبا جزو ۱۹ باتلاق بین المللی میباشد و کارشناسان بسیاری از آن دیدن کرده اند؛ آنان معتقدند تالاب گاو خونی که در استان اصفهان قرار دارد، عروس تالاب های ایران است.

البته بخشی از این تالاب در استان یزد قرار دارد اما چون بخش بزرگی از آن در استان اصفهان قرار دارد، آن را متعلق به اصفهان میدانند. مهم ترین منبع تغذیه این تالاب زاینده رود اصفهان است. زاینده رود طی ۱۰ سال اخیر خشکسالی بی سابقه ای را تجربه نموده است. این خشکسالی روی تالاب گاوخونی نیز تاثیر گذاشته و بخش زیادی از آن را نابود کرده است. به طوری که باران های موسمی اخیر نیز تنها برای تر کردن لب های خشکیده باتلاق گاو خونی میباشد و نمیتواند کمک چندانی به آن بکند.

آبشار آب ملخ

اصفهان کجا بریم؟ آبشار آب ملخ  که در ۶۰ کیلومتری شهرستان سمیرم قرار دارد، یکی از زیبا ترین و عجیب ترین آبشار های ایران است. حتما شما هم تعجب کرده اید که چرا به آن آب ملخ میگویند؛ این آبشار دارای ترکیبات خاص شیمیایی است.

ترکیباتی که برای شیمیدانان سراسر دنیا شگفت انگیز و عجیب است. ترکیباتی که در این آبشار وجود دارد باعث میشود تمام ملخ های مهاجم نابود شوند؛ به همین دلیل مردم محلی نام آن را آب ملخ گذاشته اند.

افرادی که در روستای نزدیک این آبشار زندگی میکنند می گویند سالها پیش مزرعه هایی که روستاییان در آن گندم کاشته بودند مورد تهاجم ملخ ها قرار گرفت. آنها با استفاده از آب این آبشار همه را یکجا نابود کردند و به محصولشان نیز آسیبی نرسید.

آب این آبشار از برف کوه ها تآمین میشود. چشمه این آبشار هم در دل کوه قرار دارد و در ادامه مسیر، آبشار به یک طاقدیس زیبا میرسد. لازم به ذکر است پشت این آبشار پرتگاهی است که در عین زیبایی خطرناک نیز هست بنابراین از خود و خانوادتان حفاظت کنید و نزدیک آن نشوید.

بهترین زمان برای بازدید از این آبشار فصول بهار و تابستان است که هوا هنوز چندان سرد نشده است.

برای رسیدن به این آبشار نیز در جاده یاسوج-سمیرم حرکت کنید. بلافاصله بعد از روستای چهارراه جاده خاکی میبینید که در ادامه آن به یک دو راهی میرسید. در اینجا و دو راهی بعدی به سمت چپ بروید. بعد از حدود ۷ کیلومتر به روستای آب ملخ میرسید.

مناطق باستانی استان اصفهان

خانه باستانی طباطبایی ها

اصفهان کجا بریم؟ خانه باستانی طباطبایی ها، خانه ای ساخته شده در نیمه دوم سده ۱۳ هجری است. این خانه توسط یکی از بازرگانان شهر نطنز که مقیم کاشان بوده است به نام حاج سید جعفر طباطبایی ساخته شده است. از مهم ترین دلایل شهرت این خانه معماری شگفت انگیز آن است. سبکی برخوردار از تزیینات مجلل و زیبا، اصالت ساختمان داخلی، طراحی متناسب با آب و هوا و اقلیم شهر کاشان و… است. این بنا در محله سلطان امیر احمد ساخته شده است.

اصفهان کجا بریم؟

خانه طباطبایی ها نیز مانند دیگر خانه های ساخته شده در این زمان دارای سه بخش است:۱. اندرونی ۲. بیرونی ۳. خدمه این خانه با داشتن ۴۷۰۰ متر مربع دارای تعداد زیادی اتاق است که در دیگر خانه های این سبک از معماری نیز میتوان مشاهده کرد. ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب،۳ بادگیر و دو رشته قنات برای تامین آب است.

کلیساهای استان اصفهان

همانطور که میدانید در ایران اقوام و دین های مختلفی زندگی میکنند. در اصفهان نیز کلیسای وانک یا آمناپرکیج در زمان شاه عباس صفوی برای ارمنیان مقیم اصفهان ساخته شد.

شاه عباس صفوی بسیاری از بنا های تاریخی اصفهان را ساخت و به قولی با دعوت از صنعتگران و هنرمندان این شهر را رونق بسیاری بخشید.

کلیسای وانک واقع در شهر اصفهان و محله جلفا است. معماری بی نظیر در کنار طلا کاری های سقف و داخل گنبد و نقاشی های تاریخی باعث شده تا این کلیسا مانند چراغی در اصفهان باشد.

اصفهان کجا بریم؟

این کلیسا همچنین دارای موزه ای است که آثار فلزی مانند: زیور آلات طلا و نقره، کمربند، قلاب شنل، سینی، انواع جعبه های صلیب، عود سوز، ظروف روغن مقدس و…. است.

این لوازم دارای هنر های مختلفی همانند مشبک کاری، ریخته گری، ملیله کاری و قلم زنی است که با استفاده از سنگ های زینتی، به آنها جلوه داده شده است.

این کلیسا در بیشتر روز های هفته برای بازدید عموم باز است اما در روز هایی که ارمنی ها در آن عبادت میکنند نمیتوانید از آن بازدید کنید. یکی از فرصت های ویژه و خوبی که این کلیسا در اختیارتان قرار داده این است که اگر به شکل گروهی به بازدید بروید، هزینه بازدید شما صفر خواهد بود.

عمارت رکیب خانه

اصفهان کجا بریم؟ عمارت رکیب خانه که در خیابان استانداری شهر اصفهان واقع است، در اوایل قرن ۱۱ هجری قمری ساخته شد.

این بنا در زمان شاه عباس اول به عنوان مکانی برای نگهداری لوازم سوارکاری و مرکب های سلطنتی استفاده میشد. این بنا بعد از حکومت صفویه به فراموشی سپرده شد ولی در دوران قاجار باز هم مورد استفاده قرار گرفت.

اصفهان کجا بریم؟

در این دوران میرزا ضل السلطان فرزند ناصرالدین شاه این مکان را تعمیر کرد. از آن زمان از عمارت رکیب خانه به عنوان اندرونی اختصاصی ضل السلطان استفاده میشد.

در اطراف این بنا مانند دیگر عمارت های این دوره حیط زیبایی وجود دارد که پر از درخت است. در سمت راست این عمارت برج زیبایی دیده میشود که علاوه بر کلاه فرنگی بودن، کاربرد های بسیاری نیز داشته است. در این بنا بیش از ۳۰۰۰ شی تاریخی نگهداری میشود.

اصفهان که رفتیم، کجا غذا بخوریم؟

رستوران های مختلفی در سطح شهر و استان اصفهان قرار دارد. رستوران خوان گستر، زاگرس، هرمس، شهرزاد و…. از مشهور ترین رستوران های اصفهان هستند.

هر کدام از این رستوران ها ویژگی های مختص به خود را دارد. برای مثال در رستوران خوان گستر شما میتوانید انواع غذا های ایرانی و خارجی را با بهترین کیفیت میل کنید. رستوران زاگرس هم اصفهان را زیر پای شما قرار میدهد و میتوانید نمایی زیبا از این شهر ببینید.

اصفهان کجا بریم؟

هرمس رستورانی ایتالیایی است که دکوراسیون زیبایی هم دارد. به هر حال به هرکدام از این رستوران ها که رفتید، غذا های شهر اصفهان را از دست ندهید. بریانی و آبگوشت خوش طعم ترین غذا های اصفهان هستند.

بریانی از شش گوسفند درست میشود که بسیاری از دیگر ملت ها فکر میکنند به هیچ دردی نمیخورد اما از خواص آن آگاه نیستند.

اصفهان که رفتیم، کجا بمونیم؟

اصفهان کجا بریم؟ در شهر اصفهان هتل ها و کاروانسرا های بسیاری وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد. در این بخش از مقاله به تعداد کمی از آنها اشاره میکنیم.

۱.      هتل سنتی اصفهان: این هتل در واقع یک بنای تاریخی است که شما را به خاطرات مادربزرگ ها دعوت میکند. آنها عادت داشتند در خانه های سنتی اقامت کنند این هتل نیز در بنایی از عهد صفویه ساخته شده است. این بنا در عین سنتی بودن دارای امکانات مدرن نیز هست.

۲.      هتل عالی قاپو: این هتل در مرکز شهر اصفهان واقع شده است. نزدیکی به مکان های گردشگری و نقاط توریستی اصفهان باعث شده تا گردشگران بسیاری در آن اقامت کنند. این هتل جزو لوکس ترین هتل های اصفهان است.

۳.      هتل عباسی: این هتل یکی از قدیمی ترین هتل های جهان به شمار می آید. این هتل بزرگترین هتل ایران است و توانسته ۵ ستاره هتل ها را از آن خود کند. هتل شاه عباس اصفهان با وجود قدمت و عظمتی که دارد، هنوز هم یکی از بهترین هتل های اصفهان شناخته میشود.

سوغاتی هایتان را از این مکان ها بخرید

۱.      مجتمع تجاری پارک استان اصفهان در اولین سال پیروزی انقلاب شکوه مند اسلامی افتتاح شد. این مجتمع تجاری دارای ۱۵ هزار متر مربع فضا است که به عنوان یکی از بزرگترین پاساژ های اصفهان به شمار میرود. اگر چه گرد زمان روی چهره این مجتمع نشسته اما هنوز هم یکی از مهم ترین پاساژهای اصفهان به شمار می آید.

اصفهان کجا بریم؟

۲.      بازار های میدان امام اصفهان هم یکی از مراکز مهم خرید و فروش صنایع دستی اصفهان به شمار میرود. در این بازار ها که در حجره های اطراف میدان امام ساخته شده اند، میتوان هر چیزی از بشقاب های مینا کاری شده تا سفیداب را پیدا کرد.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها