در تبریز کجا برویم؟

در تبریز کجا برویم؟

در تبریز کجا برویم؟

تبریز، بزرگترین شهر شمال غرب ایران است. این شهر سرسبز، دارای آب و هوای کوهستانی است. اگر به تبریز سفر کنید، در کنار لذت بردن از مناظر طبیعی آن، بوی نم آثار تاریخی هم به مشامتان میرسد. در این مقاله برآنیم تا جاذبه های گردشگری تبریز را معرفی کنیم تا در زمان سفر به این شهر زیبا بدانیم که در تبریز کجا برویم؟

شاه گلی (ائل گلی)

در تبریز استخری بزرگ به نام ائل گلی وجود دارد که در دوران آق‌قویونلوها ایجاد شده است و در دوره صفویان گسترش پیدا کرده است.

در مرکز آن عمارت کلاه فرنگی، با معماری زیبایی قرار دارد که امروزه به عنوان تالار پذیرایی و رستوران مورد استفاده قرار میگیرد. به نظر میرسد این عمارت، ابتدا بنایی قدیمی و خشتی بوده است که در ۱۳۴۶ شهرداری، این ساختمان زیبا را احداث کرده است.

هم چنین اولین و بزرگترین مجموعه سورتمه سواری در شمال غرب کشور در این تفرجگاه قرار دارد که موجب جذابیت بیشتر شاه گلی شده است.

شاه گلی منطقه ای دوست داشتنی و زیبا برای تفریح است که خصوصا در شب علاقه مندان زیادی برای گردش گرد هم می‌آورد.
آدرس: در ۷ کیلومتری جنوب شرق شهر تبریز قرار دارد.

مقبره الشعرا

مقبره الشعرا، یکی از قبرستان های تاریخی شهر تبریز است. در گذشته به نام های حظیره الشعرا و قبرستان سرخاب نامیده میشد. بیش از ۴۰۰ پیکر شاعر، عارف، مردان سرشناس داخلی و خارجی در آن مدفون شده‌اند،

به همین دلیل این قبرستان را مقبره الشعرا مینامند. حکیم اسدی طوسی و سید محمدحسین شهریار مشهورترین شاعران مدفون شده در آن است.

این محل به یکی از جاذبه های گردشگری تبریز تبدیل شده است و پذیرای مسافران داخلی و خارجی بسیاری است.

ارگ علیشاه (ارگ تبریز)

ارگ علیشاه، در طول ۱۸ سال، در قرن ۸ هجری قمری ساخته شده است. در آن زمان به قصد ایجاد آرامگاهی بزرگ در صحن مسجد علیشاه این بنا را احداث کرده‌اند.

پس از فروریختن سقف آن هنگام ساخت و مرگ علیشاه، بنا نیمه کاره رها شد. این بنای تاریخی، در طول تاریخ حوادث متعددی را به خود دیده است تا امروزه که به یکی از جاذبه های تاریخی تبریز تبدیل شده است.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز، از قدیمی ترین ساختمان های تاریخی این شهر است. با معماری و تزئینات زیبایی که مسجد دارد، مکانی مناسب برای بازدید گردشگران است. بنا آن از دوره حکومت سلجوقیان بر جا مانده است. این مسجد به نام های مسجد جمعه و جامع کبیری نیز شهرت دارد.

موزه قاجار(خانه امیر نظام گروسی)

خانه امیر نظام گروسی، از دوره قاجار به جا مانده است. امروزه با تلاشهای سازمان میراث فرهنگی تبریز، کاربری آن را تغییر داده و به موزه تبدیل شده است. عمارت این موزه، از معماری زیبای قجری بهره برده که بسیار دیدنی است.
آدرس: خیابان ثقه‌الاسلام، سمت راست خیابان فرعی شهریار، جنب بیمارستان کودکان

کاخ موزه شهرداری

یکی از زیباترین عمارت های قدیمی شهر تبریز، کاخ شهرداری آن است. در دوره پهلوی اول ساخته شده است. به خاطر ساعتی که بر عمارت گذاشته شده است، اهالی تبریز به آن میدان ساعت میگویند. کاخ موزه شهرداری را به عنوان برترین موزه در کشور میشناسند.
آدرس: تقاطع خیابان های امام خمینی و ارتش جنوبی

بازار قدیم تبریز

بازار قدیم تبریز، بزرگترین بازار سرپوشیده در جهان است که نزدیک یک کیلومتر مربع مساحت دارد. این مکان در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این بازار بر اثر زلزله تخریب شد و حدود ۳۰۰ سال پیش، بازسازی بازار صورت گرفته است. در بازار مسجد، کاروان سراها و مدرسه وجود دارد که با نماهای آجری و گنبدها و طاق های زیبا جذابیت زیادی پیدا کرده است.

براساس برخی مدارک تاریخی به دست آمده، گفته میشود که بازار قدیم از قرن ۴ هجری رونق داشته است. زیباترین قسمت بازار، تیمچه مظفریه با سقف بلندش و پنجره های کوچک و بزرگ رنگی آن است که دیدن آن خالی از لطف نیست.
آدرس: خیابان جمهوری

در تبریز کجا برویم؟

مسجد کبود (مسجد جهانشاه)

یکی از مسجدهای تاریخی که در شهر تبریز، مسجد کبود است. ششصد سال پیش، در قرن نهم، در دوران حکومت قراقویونلوها، به دستور ابومظفر جهانشاه، مسجد کبود یا مسجد جهانشاه ساخته شد.

در اثر زلزله ای در سال ۱۱۹۳ هجری قمری، مسجد آسیب زیادی دید، تنها ایوان و ورودی اصلی آن از زلزله مصون ماندند. به دلیل رنگ آبی به کار رفته در کاشی کاری و معرق آن، لقب فیروزه جهان اسلام را به این بنا دادند.
نکته جالب این است که در این مسجد، دو مقبره خالی کشف کردند که احتمالا مربوط به جهانشاه و همسرش است.
آدرس: خیابان امام خمینی، روبروی کوچه صدر

موزه آذربایجان

در نزدیکی مسجد کبود، موزه ای قرار دارد که در آن ۱۲۰۰ شیئ عطیقه وجود دارد. تعدادی از این اشیا را در معرض نمایش قرار داده اند. که قدیمی ترین آنها، مربوط به عصر آهن است.

این موزه، بعد از موزه ملی تهران، دومین موزه باستان شناسی ایران است. دارای سه سالن نمایش، چند اتاق اداری و کنابخانه است.

روستای کندوان

یکی از جاذبه های گردشگری تبریز که شهرت جهانی نیز دارد، روستای صخره ای کندوان است. معماری سنتی این روستا را در هیچ کجای ایران نمیتوان یافت کرد.

این روستا با زیبایی های منحصربفردش، به دلیل ظاهرش که شبیه به لانه زنبور عسل است، به روستای کندوان مشهور است. گفته میشود منازل این روستا از قرن ۷ هجری به جا مانده است.

نکته قابل توجه این است که زندگی در این خانه ها جریان دارد. این روستا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پارک کوهستانی عینالی

اگر میخواهید منظره ای زیبا و فوق العاده از تبریز را ببینید، به کوه‌های عینالی بروید. آرامگاهی که در قله کوه است یکی از بناهای تاریخی تبریز است که پناهگاه خوبی برای استراحت کوهپیمایان و تماشای منظره ای بی نظیر تبریز، از فراز کوه عینالی است.

هوای این منطقه سرد است و باید حتما لباس مناسب همراه داشته باشید. خوردن یک فنجان چای داغ در این هوای دلپذیر، خاطره ای خوش را برایتان رقم میزند.

امروزه امکانات رفاهی مناسبی مانند احداث رستوران، راه های دسترسی، مبلمان شهری، جنگلکاری و توربین های بادی گردشگران بیشتری را به خود جذب کرده است.
آدرس: در شمال تبریز قرار دارد.

پارک مینیاتور

اولین پارک موضوعی تبریز، پارک مینیاتور است. در این پارک ماکت آثار تاریخی و بی نظیر تبریز، مانند عمارت شاه گلی، ارگ علیشاه، مقبره الشعرا، مسجد کبود، کلیسای مریم مقدس، ساختمان ایستگاه راه آهن، کاخ استانداری، کاخ شهرداری، برج خلعت پوشان، برج یانقین، ساختمان بانک ملی و پل کابلی را در ابعاد کوچک در معرض نمایش قرار گرفته است.

پارک موزیکال

معماری اصیل ایرانی را در پارک موزیکال میبینید. حدود ۴۰ آبرو و حوض میان راهی در پارک وجود دارد که در پایان وارد استخری بزرگ در وسط پارک میشود.

این استخر مجهز به آب نمای هوشمند و موزیکال است که در شب منظره ای زیبا به محیط میبخشد. آلاچیق های آجری با سقف کروی مسی وجود دارد که میتوانید برای استراحت و صرف غذا از آنها استفاده کنید.

مسجد شاه طهماسب

مسجد شاه طهماسب یا مسجد صاحب الامر از قدیمی ترین مساجد ایران است که در تبریز قرار دارد. شاه طهماسب اول دستور ساخت مسجد را داده است به خاطر همین به مسجد شاه طهماسب شهرت یافته است.

این مسجد یک گنبد و دو مناره دارد که به دلیل شکل متفاوت آنها، متمایز از دیگر مساجد است.امروزه این مسجد به موزه قرآن و کتابت تبدیل شده است.

در تبریز کجا برویم؟

خانه مشروطه

خانه مشروطه، پرافتخارترین خانه شهر تبریز است زیرا که تصمیم های مهم و جلسات سران مشروطه مانند ستارخان، باقرخان، حاجی میرزاآقا فرشی، ثقه‌الاسلام تبریزی و مالک خانه حاج مهدی کوره کنانی در این خانه بوده است.

امروزه پس از بازسازی و مرمت خانه آن را به موزه آثار مشروطه تبدیل کردند. تندیس سران مشروطه، اسناد و مکاتبات تاریخی مربوط به انقلاب مشروطه و فرمان مشروطیت آثاری است که در این موزه نگهاری میشود.
آدرس: محله راسته کوچه، غرب بازار تبریز و روبروی مسجد جامع

موزه سفال تبریز

اگر به سفال و سفال گری علاقه دارید، از موزه سفال تبریز بازدید کنید. در این موزه، در کنار بازدید از نمایشگاه آثار سفالی هنرمندان، میتوانید با مراحل کار سفالگری به صورت سنتی آشنا شوید و در صورت تمایل دوره آموزشی سفالگری را شرکت کنید.

موزه استاد شهریار

مکان های گردشگری تبریز، تنوع زیادی دارد و علاقه مندان به شعر و ادب نیز بی نصیب نماندند. در محله های قدیمی تبریز به نام مقصودیه، شاعر معروف معاصر ایرانی استاد محمدحسین شهریار زندگی میکرد.

این خانه که از دوران پهلوی دوم است، امروزه به موزه تبدیل شده و میزبان علاقه مندان به شعر است. نگهداری آثار و لوازم شخصی استاد شهریار از قبیل دستخط، کتاب، انواع هدایا و یادبودها وطیفه این موزه است.

موزه سنگی تبریز

اگر از بازدید از آثار باستانی در سالن های داخل موزه خسته شده اید، به حیاط کوچک در کنار ساختمان موزه بروید و نفسی تازه کنید. برخی سنگ‌نگاره ها با قدمتی سه هزار ساله از تمدن های باستان در تبریز در آنجا قرار دارد.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
p.h

تبریز چقدر قدیمیه اصلا نمی دونستم که تا این اندازه قدمت داره