دیدنی های آذربایجان شرقی

دیدنی های آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی استانی با جاذبه های دیدنی فراوانی است که در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از آنها آشنا کنیم.

قلعه پشتو یا قلعه پشتاب

قلعه پشتو واقع در روستای پیشاب است. این روستا از توابع شهر اهر بوده و در ۱۲ کیلومتری هوراند قرار دارد. قلعه پشتو جزو قدیمیترین دژهای ایران به شمار میرود. ساخت این قلعه با روی هم قرار گرفتن سنگهای لاشه و ملات ساروج انجام شده که باعث شده این دژ استقامت بالایی داشته باشد.

دیدنی های آذربایجان شرقی

این قلعه دارای آب انبارهای زیادی بوده و طبیعت اطراف آن بسیار چشم نواز است. از کات دیگری که میتوان به آن اشاره کرد وجود حیواناتوحشی مانند خرس قهوه ای در دامنه های این منطقه است.

روستای صخره ای کندوان

روستای صخره ای کندوان در۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده است و جزو زیباترین روستاهای آذربایجان شرقی به شمار میرود. این روستا جزو توابع بخش مرکزی اسکو و دهستان سهند میباشد. جالب است بدانید که خانه های این روستا ظاهری شبیه کندوی عسل دارند. این خانه ها در میان صخره ها ساخته شده اند و چیدمان آنها منظره زیبایی را به وجود آورده است.

شهر تاریخی اوجان در آذربایجان شرقی

به این دلیل روستای کندوان گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. این روستا جزو فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. روستای کندوان به دلیل قرار گرفتن در رشته کوههای سهند، دارای آب و هوای بسیار خوبی است و منطقه ای ییلاقی محسوب میشود. آب چشمه های این روستا دارای کمترین درصد سختی و سنگینی بوده و در درمان بیماریهای کلیوی نیز موثرند.

دیدنی های آذربایجان شرقی

جنگلهای ارسباران

ارسباران منطقه ای جنگلی است که دارای طبیعتی کوهستانی میباشد. این منطقه علاوه بر دارا بودن طبیعتی زیبا، در دل خود آثار تاریخی و باستانی را نیز جای داده است. وجود ییلاقهای روستایی نیز در این منطقه بر زیبایی آن افزوده است. جالب است بدانید که این منطقه زیستگاه ۲۵۰ گونه پرنده، ۲۹ گونه خزنده کمیاب، ۴۸ گونه پستاندار و ۱۷ گونه ماهی میباشد.

از آثار تاریخی و باستانی موجود در جنگلهای ارسباران میتوان به کلیسای نازینی، قلعه بابک و دژ طوماسیاش اشاره کرد.

همچنین وجود چشمه های آب گرم و سرد در این منطقه باعث جذب گردشگران زیادی شده است.

دیدنی های آذربایجان شرقی

سلطان داغی

سلطان داغى در شمال غربى کوهستان سهند، نزدیک شهر اسکو قرار دارد، با ارتفاعى حدود ۳۴۱۰ متر، سومین قلهٔ سهند محسوب مى‌شود. در قلهٔ‌ آن زیارتگاهى به نام سلطان حسام‌الدین وجود دارد.
در کوه سلطان داغى آثار یخچالى متعددى وجود داشته، لیکن به علت فعالیت‌هاى آتشفشانى سهند بسیارى از آثار یخچالى پوشیده از مواد گدازه‌اى شده یا در اثر آب‌هاى جارى از بین رفته است.

این قله را می توان از دو مسیر صعود نمود مسیر شمالی به مبدا صعود روستای عنصرود و مسیر غربی به مبدا صعود روستای کندوان.
در روی قله قبرهایی از زمان مغول برجای مانده است. در ضلع شمالی زیر کاسه قله برفچال هایی ماندگار از فصل زمستان تا اواخر تیر ماه وجود دارد که در صورت لزوم مورد استفاده و آموزش یخ نوردی قرار خواهد گرفت.

در ارتفاعات بالای سلسله جبال سهند و در قله ی (سلطان داغی) اثار تاریخی و مقبره های بسیار تاریخی از جمله آرامگاه ( سلطان حسام الدین فرقد ) که از سرداران بزرگ اسلام بوده است و امروزه زیارتگاه مردم آن سامان و به خصوص روستا نشینان دامنه های سهند می باشد، به چشم می خورد این زیارتگاه قدیمی در ارتفاع ۳۴۴۰ متری در قله ی کوه بنا شده است و به نام سلطان حسام الدین فرقد این کوه را سلطان داغی می نامند.

منبع تاپ توریسم
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها