داستانی متفاوت از انقراض دایناسورها!

حتما تابحال داستان انقراض دایناسورها را شنیده اید! دانشمندان این داستان انقراض را (از زمانی که دایناسورها زمین را ترک کردند) دو جور نقل کرده اند.. با تاریخ ما همراه باشید تا درباره فسیل های زیر آبی باهاماس و داستانی متفاوت از انقراض دایناسورها! بیشتر بدانید..

 

بر اساس گفته اغلب دانشمندان، عصر یخبندان آمد و دایناسورها را به طور کامل از زمین محو کرد. ظاهرا این شکارچیان ترسناک نتوانستند در برابر سرما دوام بیاورند و در نهایت از بین رفتند.

برخی دیگر انسان ها را مقصر این اتفاق می دانند و با وجود شناختی که از هم نوع خود داریم، چندان دور از ذهن نیست.. در واقع یک سری کشفیات جدید در باهاماس ، مهر تایید بر این نظریه می زنند.

اخیرا گروهی از دانشمندان یک مکان فسیل زیر آبی در باهاماس پیدا کردند ، که به آنها کمک کرد تا بفهمند چه زمانی دایناسورها ناپدید شدند و چرا این اتفاق افتاد. نتایج نشان داد، انسان ها نسبت به عصر یخبندان در این اتفاق مخرب تر و موثر تر بودند.


چرا جزایر را برای این نوع تحقیقات انتخاب کردند؟

جزیره سن سالوادور، باهاماس
جزیره سن سالوادور، باهاماس

جزایر جای بهتری برای انجام چنین تحقیقاتی ست چرا که انزوای آنها به دانشمندان امکان می دهد تا در مورد گونه های خاصر اطلاعات بهتری کسب کنند و بفهمند چه عواملی منجر به انقراضشان شده است. چارلز داروین بر اساس همین منطق در جزایر گالاپاگوس روی حیوانات تحقیق کرد.

مطالعات یک الگوی واضح را نشان دادند_ به محض رسید گونه های انسانی به این جزیره، گونه دیگر یعنی دایناسورها از روی زمین محو شدند. البته دانشمندان نمیتوانند به طور قطع ، انسان ها را مقص این انقراض بدانند ، چرا که فاکتورهای طبیعی بسیاری نیز برای این اتفاق وجود دارند. پس حتما فاکتورهای انسانی و طبیعی دست به دست هم داده اند و باعث انقراض این گونه عجیب شدند.


چه چیزی کشف شد؟

فسیل های زیر ابی
فسیل های زیر ابی

در این مکان حدود ۵۰۰۰ فسیل از ۹۶ گونه مختلف کشف شد . ( ۶۳ پرنده، ۱۳ ماهی، ۱۱ خزنده و ۸ پستاندار) . نکته جالب درباره این فسیل های زیر آبی باهاماس این است که ۳۹ تا از این فسیل ها متلق به گونه هایی بود که از روی جزیره محو شده بودند.

از آنجایی که فسیل ها در آب فرو رفته بودند، پس آنها در دوران پلستوسن( عهد چهارم زمین شناسی ) در آنجا ساکن بودند_ قبل از اینکه سطح اب بالا بیاید. این بدان معناست که فسیل های زیر آبی باهاما حدود ۱۱۷۰۰ سال قدمت دارند.

حالا محققان میتوانند فسیل های آباکو را با استخوان های یافت شده در جزیره از عصر هولوسن مقایسه کنند و بفهمند کدامیک بر اثر تغییرات اقلیمی از بین رفتند و کدامیک توسط بشریت نابود شده است.

به گفته دانشمندان از ۳۹ گونه منقرض شده، ۱۷ تای آنها به خاطر تغییرات آب و هوایی از بین رفتند. یعنی کمتر از ۴۴ درصد.. و ۵۶ درصد باقی مانده ، یعنی ۲۲ گونه، از عصر یخبندان جان سالم به در بردند ولی از دست انسان ها نه!!

نتیجه میگیریم نمیتوان عصر یخبندان را مقصر از بین رفتن اکثریت این گونه جانوری دانست، با توجه به این حقیقت که جزیره آباکو نسبت به اندازه اصلی خود ۱۰ برابر منقبض شده ، چرا که سطح آب بالا رفته است. در واقع این جزیره قبل از تغییرات آب و هوایی ۱۷۰۰۰ کیلومتر مربع بزرگتر بود.

جالب اینجاست که آن تعدادی از دایناسورها که در برابر چنین شرایط سخت آب و هوایی مقاومت کردند، وقتی انسان آمد و جنگل ها را برای منافع خود سوزاند و کارهای این چنینی! باعث انقراض این موجودات شد.

استید من هنوز در تلاش است تا با مطالعه این فسیل های زیر آبی باهاماس، ته این قضیه را در آورد!

 

منبع ancientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آروشا

سلام
ما که شنیدیم بر اثر برخورد یک شهاب سنگ غول پیکر غبار زیادی تو جو پخش شد که مدت ها نور خورشید به زمین تابیده نمیشده و اینجوری گیاهان از بین رفتند و به دنبالش دایناسورهای گیاه خوار نابود شدند و به طبع دایناسورهای گوشت خوار چیزی برای خوردن نداشتند و همه منقرض شدند