آثار تاریخی اردبیل

آثار تاریخی اردبیل

اردبیل از کلان شهرهای شمال غربی ایران است که مرکز استان اردبیل می‌باشد. این شهر در تاریخ ایران نقشی پر رنگ داشته است، در قبل و پس از اسلام مرکز آذربایجان بوده است. همچنین به دلیل قرار داشتن در جاده ابریشم از رونق اقتصادی خوبی برخوردار بوده است.

آثار تاریخی اردبیل

این شهر پایگاه چند تن از پادشاهان ایران بوده و فرقه صفویه از این شهر برخواسته است.

اردبیل در میان دشتی در ارتفاع ۱۵۰۰ کیلومتری قرار دارد. جمعیتی بالغ بر ۶۵۰۰۰ نفر در این شهر سکونت دارند. آب و هوای این منطقه نیز سرد و کوهستانی است.

برج تاریخی شاطر

این بنا در روستای صومعه در اطراف اردبیل واقع شده است. اطراف این برج تپه‌های باستانی قرار دارند، اکثر این تپه‌ها مربوط به دوره پیش از اسلام و به خصوص دوره اشکانی است. برج از داخل استوانه ولی نمای خارجی ۱۰ ضلعی دارد. ورودی برج با چند پله در بالای سنگی قرار دارد. از سبک معماری برج تشخیص دادند که این بنا مربوط به قرن هشتم هجری و دوران ایلخانیان است.

آثار تاریخی اردبیل

جاهای دیدنی اردبیل و سرعین

خانه مناف زاده

این عمارت در سال ۱۳۰۹ شمسی توسط حاج محمد علی معماری و به درخواست حسین قلی صادقی، به مساحت۱۳۰۳ متر ساخته شد. این بنا در معماری و استقامت زبانزد مردم شد.

این بنا بعدها به اجاره بانک ملی درامد و پس از آن به ساواک واگذار شد که به دلیل معماری آن معتقد بودند مناسب برای شکنجه ساواک است. این خانه پس از ثبت در آثار ملی اکنون در اختیار حوزه هنری اردبیل است.

بقعه شیخ حیدر

این بقعه از آثار بسیار معروف مشگین شهر است. این بقعه آرامگاه اولین پادشاه صفوی، شاه اسماعیل صفوی می‌باشد. این بنا با کاشی‌کاری زیبا به همراه طراحی آیات ۲۷، ۲۸ و ۲۹ سوره فتح و لفظ جلال الله به صورتی زیبا تزیین و طراحی شده است.

آثار تاریخی اردبیل

کاروانسرای سنگی صائین

کاروانسرای سنگی صائین یا کاروانسرای عباسی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در ۱۵ کیلومتری جاده سراب قرار دارد. قرار گرفتن اردبیل در حوالی جاده ابریشم منجر به احداث کاروانسراهایی با معماری بی‌نظیر از لحاظ نوع معماری و هنر ظریف ایرانی شده و وجود کاروانسراهای متعدد بیانگر رونق اقتصادی این منطقه در گذشته‌ است. کاروانسرای سنگی صائین از مهم‌ترین کاروانسراهای تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد.

آثار تاریخی اردبیل

 شهر یری

شهر یری با ۴۰۰ هکتار وسعت محوطه‌ای باستانی در نزدیکی مشگین شهر است که از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می‌شود. قدمت قلعه و معبد به ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد و قوشا تپه به ۷ هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. بیش از ۳۰۰ سنگ‌افراشت با ارتفاع‌های مختلف در این شهر وجود دارد که به شکل‌های انسانی بدون دهان ساخته شده‌اند. با توجه به کشفیات باستان‌شناسی این منطقه برای اولین بار قدمت سکونت بشر در اردبیل به دوره مس سنگ رسید. این محوطه باستانی به ثبت ملی رسیده است.

تپه نادری

تپه نادری آخرین اثر ثبت شده در دوران پهلوی است که گفته می‌شود، نادرشاه افشار به سربازان دستور داد تا با مشت‌های خود تپه‌ای بسازند تا بتواند بر بلندای آن برای سربازان سخنرانی کند. بیشتر سفال‌های کشف شده از تپه نادری بدون لعاب، ساده و متعلق به دوران اسلامی است. این تپه تاریخی در ۳ کیلومتری جاده اردبیل به تبریز قرار دارد.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها