آثار تاریخی آمل

آثار تاریخی آمل

شهرستان آمل به مساحت ٣ هزار و ٨٠ کیلومتر مربع در مرکز استان مازندران قرار دارد که خود از شش شهر آمل ،رینه، گزنک، دابودشت، بابکان و امام زاده عبدالله تشکیل شده است. این شهر یکی از قدیمی ترین  و مهم ترین شهر های ایران است که آثاری از فرهنگ وتمدن و تاریخ ایران در خود به نمایش گذاشته است و در زُمره یکی از قدیمی ترین اماکن یک جا نشینی جهان قرار دارد.

ما در اینجا قصد داریم تا به معرفی چند آثار تاریخی موجود در شهر آمل بپردازیم .

برج هشتل

برج هشتل واقع در روستای هشتل در ۵ کیلومتری از شهر آمل قرار دارد و مجموعهِ برج هشتل دارای پنج برج آرامگاهی است.

این برج جزو خاص ترین های آثار تاریخی می باشد زیرا نحوه قرار گرفتن برج ها در کنار هم به شکل مثلث است. یکی از برج های این مجموعه بزرگتر از بقیه است که به علت اینکه سردار میر قوام مرعشی از مردم در برابر حمله چنگیز محافظت کرده است،  آن را به سردار مرعشی ربط داده اند. ساختمان اصلی این برج به شکل چهار ضلعی بوده که در هریک از اضلاع آن یک طاق بلندی تعبیه شده است و در بالای چارچوب آن  سیزده قرنیس سینه کفتری وجود دارد. این اثر به عنوان آثار ملی_تاریخی و گردشگری ثبت شده است .

آثار تاریخی آمل

آتشکده آمل

این آتشکده در دوره ساسانیان در شهر قدیم عوام کوی  بنا شده است. آتشکده آمل به دلیل معماری منحصر به فرد آن در زُمره بناهای قرن نهم هجری قرار گرفته است. در گذشته در دوره ساسانیان آتشکده و بازار آمل و دژ ساسانی در منطقه آمل قدیم ساخته شده بود اما فقط آتشکده و بازار از این سه آثار بر جای ماند و دژ ساسانی توسط حمله اعراب در زمان اسلام منهدم  و ویرانه شد.

آثار تاریخی آمل

جاذبه های گردشگری مازندران

مسجد جامع آمل از آثار تاریخی آمل

مسجد جامع آمل با توجه به کتیبه های تاریخ دار پیدا شده در آنجا ،  به فرمان شاه حسین صفوی در محله کاردگر یا محله مسجد جامع ساخته شده است و به عنوان یکی از قدیمی ترین مساجد جامع ایرانی به حساب می آید.

آثار تاریخی آمل بنای اصلی مسجد در طول زمان دست خوش تغییرات زیادی شده است زیرا این بنا در سال ١٢٢۵ بر اثر زلزله دچار خرابی شد و در همان سال به دستور اقا علی اشرف مشایی و حاجی گرشاسب احیا شد. ساختمان کنونی مسجد صحن مربعی شکل دارد که در چهار طرف آن ساختمان هایی وجود دارد. این مسجد در سال ٨۶ به عنوان آثار ملی و تاریخی ایران شناخته شد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها