آثار تاریخی بوشهر

آثار تاریخی بوشهر

بوشهر یک شهر بندری در جنوب غربی ایران است. مردم در این شهر فارسی را با لهجه محلی صحبت می‌کنند. شکل فعلی بندر بوشهر توسط نادرشاه افشار رونق یافته است. قدمت این شهر را به زمان اردشیر ساسانی نسبت داده‌اند.

هوای معتدل این استان در پاییز و زمستان، چشمه‌های آب معدنی، سواحل دریای خزر، جزیره‌ها وتالاب‌های کم‌نظیر به همراه بافت تاریخی بوشهر؛ این استان را به مکانی دیدنی در جنوب ایران به همراه زیست بوم نواحی گرم و خشک دریایی تبدیل کرده است.

کلیسای ارامنه گریگوری

کلیسای گریگوری مربوط به دوران قاجار است و در بوشهر واقع در محله شنبدی می‌باشد. این بنا همچنین در سال ۱۳۸۱ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. این کلیسا در سال ۱۲۳۵ هجری قمری به دست خانواده آوادیان ساکن بوشهر و سایر مسیحیان منطقه ساخته شده است. ساختمان اصلی کلیسا به شکل یک چلیپا است. این کلیسا پس از فوت ملکومیان دیگر شخص با نفوذی نداشت و اموال و اشیا آن به کلیسای وانک منتقل شد. دوباره بعد از چند سال این کلیسا فعال شد اما جندی بعد به تعطیلی رسید.

آثار تاریخی بوشهر

راهنمای سفر به بوشهر

کشتی رافائل

رافائل نام نخستین طرح کشتی های میکل آنژ و رافائل بود. این سری قرار بود تلفیقی از طراحی ایتالیایی و صنعت روز کشتی سازی شود. پس از طراحی های مختلف سرانجام این سری کشتی ساخته شد. این کشتی‌های مجلل سودی برای دولت ایتالیا نداشتند و قبل از تصمیم برای ادامه فعالیت آن در آب در بمباران خارک و بوشهر مورد اصابت قرار گرفت و نیمی از آن از بین رفت و کمی بعد تصادف یکی کشتی باری ایران با آن، آن را بطور کامل در آب‌های خلیج فارس غرق کرد.

آثار تاریخی بوشهر

خانه رئیسعلی دلواری

این خانه حدود ۱۱۰ سال قدمت دارد که به زمان قاجار بازمی‌گردد. مساحت این خانه ۳۷۵۰ مترمربع است و ۲۳ اتاق دارد. بخشی از خانه به موزه تبدیل شده است.

آثار تاریخی بوشهر

مسجد جامع بردستان از آثار تاریخی بوشهر

مسجد جامع بردستان در کنار روستاى بردستان و در میان یک گورستان قدیمى که بر تپه‌اى مملو از قبور کهنه قرار دارد، ‌ مسجد بردستان واقع شده است. این مسجد از یک عمارت مربع مستطیل با یک مدخل کوچک و شبستان وسیع تشکیل شده است. شبستان براى روشنایى و هواگیرى، فضاهاى درگاه مانندى دارد که از داخل و خارج با گچبرى‌هاى زیبایى تزئین شده‌اند.

بر فراز شبستان، بادگیرى به سبک معمول جنوب ایران ساخته شده است که خنکى و مطلوبیت هواى درون شبستان را تأمین مى‌کند. بر در ورودى مسجد که در طرفین آن دو سکوى سنگى در زیر طاقى تعبیه شده است، لوحه‌اى مرمرین قرار دارد که نشان مى‌دهد، بناى مسجد در سال ۱۲۷۳ هجرى قمرى توسط حیدرخان دشتى تعمیر شده است.

در درون یکى از اتاق‌هاى مسجد کتیبه‌اى بر روى چوب وجود دارد که تاریخ تعمیر مسجد را در سال ۸۵۲ هجرى نشان مى‌دهد. بنابراین مسجد بردستان پیش از تاریخ ۸۵۲ هجرى بنا شده است و گمان مى‌رود از بناهاى قرون اولیه اسلامى باشد.

اولین بنای مسجد را به عمر بن عبدالعزیز نسبت می دهند. این مسجد از نوع مساجد برونگر است و دارای حیاط نمی باشد سادگی و شیوایی و استفاده از گچبری برای نمای بیرونی که سفید رنگ است آرامش را به آدمی القا می کند.

منبع تاپ توریسم
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها