در یزد کجا بریم؟

در یزد کجا بریم؟

در یزد کجا بریم؟ شهر یزد در مرکز ایران قرار دارد. در بین شیر کوه و خرانق دشتی زیبا به نام دشت یزد- اردکان وجود دارد. این شهر به نام های دیگر از جمله شهر دوچرخه ها، شهر بادگیر ها و شهر شیرینی معروف است. وسعت این شهر ۱۱۰ کیلومتر و جمعیت آن حدود ۵۲۹.۶۷۳ نفر است. برای آشنایی با مکان های دیدنی، صنایع دستی، غذاهای محلی و… در ادامه مطلب همراه ما باشید.

در یزد کجا بریم؟

مکان های دیدنی یزد

این استان به غیر از مکان های تاریخی بیشتر، به دلیل آب و هوای گرم و کویری هرساله گردشگران زیادی را از سر تا سر دنیا به خود جذب می‌کند. شهر یزد اولین شهر خشتی ایران محسوب می‌شود. در ادامه به معرفی چند مکان دیدنی یزد خواهیم پرداخت.

مکان های دیدنی یزد

مجموعه امیر چخماق

این بنا از قسمت های مختلف از جمله تکیه، بازار، میدان، مسجد و همچنین آب انبار تشکیل شده است. این مکان توسط جلال الدین امیرچخماق حاکم شهر در دوره تیموری ساخته شده است. مجموعه امیر چخماق یزد در سال ۱۳۳۰ جز آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کاروانسرای زین الدین

این مکان تاریخی توسط شاه عباس ساخته شد. این بنا با استفاده از خشت و در دوطبقه بنا شده است. این بنا در سال ۲۰۰۶ به عنوان بهترین بنا مرمت شده انتخاب شد. این بنا دارنده ۴۰۰ سال قدمت است.

مسجد جامع یزد

این مسجد زیبا جز آثار ملی ثبت شده در سال ۱۳۱۳ است. محل این بنا در خیابان امام خمینی یزد است. قسمت های این مسجد از جمله گنبدخانه، دو شبستان، دو گرم خانه، دو پایاب و یک صحن بزرگ است. این مسجد دارای ۶ درب ورودی است. اگر به یزد سفر کردید حتما از این مسجد زیبا دیدن کنید.

آشنایی با آثار تاریخی یزد

خانه لاری ها

این خانه حدود ۱۵۰ سال پیش بنا شده است، همچنین مالک آن حاج محمد ابراهیم لاری بوده است. در این مجموعه ۶ خانه وجود دارد که معماری آن برگرفته از معماری خانه های کویری بوده است. این خانه نیز در سال ۱۳۷۵ جز آثار ملی به ثبت رسیده است. برای تماشا این خانه ها به خیابان امام خمینی یزد بروید.

موزه آیینه و روشنایی یزد

می‌توان گفت در ایران فقط موزه آیینه و روشنایی یزد، در رابطه با نور است. این موزه پس از مرمت در سال ۱۳۷۷ شروع به فعالیت کرد. در این موزه اشیایی از جمله نفت سوز، شمع سوز و اشیا برقی از جنس سفال، برنج، مس و شیشه نگهداری می‌شود. این موزه در خیابان کاشانی، رور به رو پارک هفت تیر قرار دارد.

صنایع دستی یزد

یکی از دلایل جذب گردشگر یزد، صنایع دستی بسیار زیبای این شهر است. این شهر به علت داشتن فرهنگ بالا، دارنده صنایع دستی اصیلی است. در ادامه همراه ما بمانید.

صنایع دستی یزد

شعر بافی

این هنر دارای رشته های مختلف است، که با دستگاهی چوبی ساخته می‌شود. این هنر به بخش های مختلف تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح آن ها می‌پردازیم.

ترمه بافی

این پارچه با استفاده از ابریشم و کرک تولید می‌شود. از ترمه به عنوان شال بندی ریا، شال راه راه، شال یزدی، شال کشمیری و شال چرقدی استفاده می‌شود.

شمد

این پارچه بسیار نازک بوده و در تولید آن از پنبه و یا ابریشم استفاده می‌شود. این پارچه بیشتر در طرح های ساده و یا به صورت چهارخانه تولید می‌شود.

چادر شب

این پارچه به دو نوع نازک که معروف به نام رختخواب پیچ و ضخیم معروف به نام چادر شب صحرایی تقسیم می‌شود.

زیلو بافی

زیلو به عنوان زیر انداز استفاده می‌شود و به دلیل کویری بودن منطقه انتخاب بسیار مناسبی است. زیلو با استفاده از نخ پنبه و در رنگ های آبی و سفید و گاهی اوقات قرمز و سبز و نارنجی تولید می‌شود. زیلوی با کیفیت با نام زیلو نفتال شناخته می‌شود.

سفال و سرامیک یزد

مردم محلی یزد به سفال، کواره نیز می‌گویند. میبد یکی از تولید کننده های اصلی در استان یزد است. سفال یزد به ۳ نوع لعاب دار، بدون لعاب و سرامیک تقسیم می‌شود.

غذاهای محلی یزد

در یزد بیشتر غذا ها به صورت آش پخته و میل می‌شود. در این قسمت شما را با چند غذای معروف یزد آشنا می‌کنیم.

غذاهای محلی یزد

قیمه نخود

یکی از خورشت های معروف در یزد قیمه نخود است. این غذا با ترکیب موادی مانند گوشت قرمز، نخود، لیمو، سیب زمینی، پیاز، هل و در بیشتر اوقات رب پخته می‌شود.

تماته بادمجان

نام دیگر این غذا آبگوشت گوجه بادمجان است. این غذا با استفاده از موادی مثل بادمجان، گوشت قرمز، غوره، لپه، رب و همپنین سیب زمینی طبخ می‌شود.

کوفته برنجی

شهر یزد دارای تنوع زیاد در کوفته است، اما یکی از خوشمزه ترین کوفته های یزد کوفته برنجی است. این غذا با موادی چون تخم مرغ، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، رازیانه، نعنا، لپه، جعفری، گردو، زرشک، رب، شوید و ترخون پخته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به یزد سفر کردید حتما این غذا را میل کنید.

سوغات یزد

در شهر یزد یکی از شناخته شده ترین عوامل، صنایع دستی آن است. برای آشنایی با این صنایع دستی همراه ما بمانید.

سوغات یزد

حلوا ارده

این محصول دارای خاصیت های بیشماری بوده و به عنوان صبحانه استفاده می‌شود. مواد تشکیل دهنده آن ارده، کنجد، شکر، گلوکز مایع، آب چوبک، پورد سفیده تخم مرغ، و اسید ستریک است. این حلوا در یزد به صورت دستی تهیه می‌شود.

کیک یزدی

همانطور که از اسم این شیرینی پیدا است، یکی از مهم ترین و اصیل ترین سوغاتی های شهر یزد، کیک یزدی است. این شیرینی در مراسم های مذهبی یزد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه این کیک از شکر، آرد، تخم مرغ، روغن یا کره، جوش شیرین، ماست یا شیر، بکینگ پورد و هل استفاده می‌شود.

قطاب

به جرات می‌توان گفت یکی از خوشمزه ترین محصولات یزد، قطاب است. در داخل این شیرینی مغز بادام و پودر قند و هل استفاده می‌شود. مواد داخلی را، داخل یک خمیر قرار داده و آن را در روغن سرخ می‌کنند، و سپس داخل پودر قند می‌غلطانند.

مراکز اقامتی یزد

مراکز اقامتی یزد

هتل داد

این هتل در میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فرودین واقع شده است. معماری این هتل بسیار چشم نواز بوده و با استفاده از کاه گل و اجر ساخته شده است.

هتل باغ مشیر الممالک

این هتل در باغ قدیمی که مربوط به دوره قاجار است بنا شده است. این هتل معماری خاص کویری دارد. باغ مشیر الممالک در خیابان انقلاب، بلوار مشیر قرار دارد.

هتل ارگ

هتل ارگ در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد. این هتل به دلیل داشتن فضایی آرام بسیار انتخاب خوبی به نظر می‌رسد. معماری این هتل همه گردشگران را به شگفتی وا می‌دارد. این هتل در خیابان صفائیه، بلوار شهیدان اشرف، جنب بوستان مهرآوران قرار دارد.

اقامتگاه سنتی قنات

در شهر یزد به دلیل بافت تاریخی اقامتکاه های مختلفی وجود دارد، اما اقامتگاه قنات یکی از بی نظیر ترین آن ها است. این اقامتگاه در دو طبقه که شامل ۲۱ اتاق می‌شود، بنا شده است. آدرس این اقامتگاه خیابان امام، کوچه ۴۰، رو به روی پارک فهدان است.

مراکز خرید یزد

مراکز خرید یزد

بازار تاریخی حاجی قنبر

این بازار بخشی از بازار امیرچخماق است. این بازار به دستور جهانشاه قراقویونلو به منظور پیشرفت اقتصاد شهر یزد بنا شد. این بازار دارای مسجدی با همین نام است.

بازار زرگری

این بازار دارای بافتی سنتی است، که پیشینه آن به سده های ۱۲ و ۱۳ هجری قمری بر می‌گردد. این بازار دارای ۵۳ حجره قدیمی است. اگر به یزد سفر کردید بازدید از این بازار را از دست ندهید.

مرکز خرید آریا

این مرکز محلی برای خرید انواع پوشاک، اسباب بازی، لوازم آشپزخانه و دیگر وسایل مورد نیاز است. این مرکز شامل پارکینگ، کافی شاپ، رستوران است، که در ۵ طبقه ساخته شده است.

پاساژ کویتی ها

این پاساژ جز پاساژ های بزرگ یزد محسوب می‌شود. در این مرکز انواع پوشاک، لوازم آرایش و طلا و جواهر به فروش می‌رسد.

معرفی، معروف ترین رستوران های یزد

معرفی، معروف ترین رستوران های یزد

رستوران ترمه و ترنج

یکی از رستوران های یزد که دارای کیفیت بسیار مطلوب است، رستوران ترمه و ترنج است. این رستوران در محله فهادان یزد قرار دارد.

کافه فوکا

این رستوران دارای غذاهای ایرانی و فرنگی است. این رستوران با فضایی شیک و طعم بسیار خوب غذاها تجربه ای به یادمانی برای شما باقی می‌گذارد. این رستوران در خیابان مسجد جامع، نرسیده به مسجد جامع قرار دارد.

رستوران مارکوپولو

زیبایی این رستوران در هیچ کجای یزد قابل مشاهده نیست. در این رستوران علاوه بر غذا با کیفیت عالی، نان تازه نیز پخت می‌شود. رستوران مارکوپولو در خیابان مسجد جامع قرار دارد.

رستوران سزار یزد

این رستوران ایتالیایی بوده و دارای غذاهای بسیار لذیذ است. همچنین علاوه بر غذای ایتالیایی در این رستوران غذای ایرانی طبخ می‌‌شود. حتما به این رستوران سر بزنید. آدرس این رستوران میدان ابوذر، خیابان سنبل است.

بهترین فصل برای سفر به شهر یزد، به دلیل داشتن آب و هوای گرم از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت است. تابستان های یزد بسیار گرم بوده و به دمای نزدیک ۴۰ درجه نیز می‌رسد. این شهر در ایام نوروز بسیار شلوغ بوده و زمانی برای جذب گردشگر است، همچنین در ایام نوروز هوای این شهر گرم است.

مسیر دسترسی به یزد

مسیر دسترسی به یزد

مکان های دیدنی شهر تاریخی یزد

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها