مکان های دیدنی یزد با آدرس

یزد یکی از استان های قدیمی و باستانی در کشور ما است که دارای مکان های دیدنی جذاب و شگفت انگیزی است که در ادامه به معرفی چند تا از این مکان های دیدنی پرداخته ایم.

مکان های دیدنی یزد با آدرس

مجموعه امیر چخماق

این مجموعه در خیابان امام به دستور امیر جلال الدین چخماق شامی ساخته شده است. این مجموعه حالت میدان‎گاهی دارد و شامل مسجد، تکیه، حمام، مسجد، آب‎انبار، کاروانسرا و قنات‎خانه است.

مکان های دیدنی یزد با آدرس

سابقه این بنا به قرن ۱۵ میلادی برمیگردد و تا کنون چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته است؛ در اطراف این مجموعه چندین بستنی‎فروشی و کافی‎شاپ وجود دارد تا از گردشگران این مجموعه به بهترین نحوه ممکن پذیرایی کنند.

آدرس این مکان دیدنی یزد: خیابان امام خمینی، میدان امیرچخماق، مجموعه امیر چخماق یزد

مسجد جامع یزد

این مسجد در خیابان امام خمینی (ره) واقع شده است. مسجد جامع یزد با وجود کتیبه ها، مناره ها و کاشی کاری هایش یکی از زیباترین مسجد های یزد محسوب میشود.

این مسجد در سه دوره بنا شده است. پایه اصلی مسجد در دوره ساسانیان زده شد و گنبد مسجد در دوره ایلخانان بنا شد و سردر بلند و بزرگ آن در دوره تیموری بنا شد.

و بخش هایی از مسجد قدمتشان به قرن دوازدهم هم میرسد، همچنین این مسجد بلند ترین مناره ها را در بین مساجد ایران دارد.

آدرس این مسجد: یزد، خیابان امام خمینی (ره)، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجد جامع

باغ دولت آباد یزد

این باغ در خیابان شهید رجائی یزد وافع شده است، این باغ توسط محمد تقی خان بافقی، خان بزرگ سرسلسله خان های یزد، بنا شده است.

در قدیم این باغ محل سکونت محمد تقی خان بوده است، در این باغ درختان کاج و سرو، گل سرخ محمودی و درختان میوه چون انار و انگوروجود دارند و عمارت اصلی این باغ دارای بادگیر، تالار آیینه و اتاق های فراوانی است.

مکان های دیدنی یزد با آدرس
مکان های دیدنی یزد با آدرس

در بیشتر اتاق های این عمارت حوض وجود دارد، اما در یکی از این اتاق ها بادگیری به ارتفاع ۸/۳۳ متر وجود دارد و عنوان بلند ترین بادگیر جهان را از ان خود کرده است.

آدرس این باغ: یزد، خیابان شهید رجائی، باغ دولت آباد

مدرسه ضیائیه یزد

مولانا ضیا الدین حسین رضی، این مدرسه را در سال ۶۳۱ هجری قمری ساخت که پسران او در سال ۷۰۵ ساخت آن را تمام کردند. این مدرسه که معروف به زندان اسکندر است، گنبدی خشتی با تزئینات گچ بری شده و نقاشی آبرنگ و شبستانی با محراب دارد. مدرسه رضائیه، نمونه ای از معماری مغول را به نمایش می گذارد.

آدرس زندان‌ اسکندر (مدرسه ضیائیه) یزد: یزد- خیابان امام

خانه شاه شجاع(خانه رشتیان)

این خانه تاریخی در نزدیکی، میدان امیر چخماق، بازار سنتی، آتشکده بهرام و مسجد جامع یزد و در محله زرتشتیان واقع شده و محل زندگی خاندان رشتیان بوده است. با توجه به کتیبه های داخل خانه، ساخت آن به سال ۱۲۱۲ هجری قمری در دوره اتابکان یزد، برمی گردد. این خانه که از کهن ترین بناهای این شهر بوده، در قلب بافت تاریخی یزد قرار گرفته است. از معماری بسیار زیبایی برخوردار بوده و به علاوه ۴ ورودی متفاوت، بادگیرهای بلند، ۳ حیاط بزرگ و کوچک، زیرزمین های خنک و آرام و تالارهای منحصر به فرد از ویژگی های آن است. نام این خانه به دلیل منسوب بودن آن به شاه شجاع موسس سلسله آل مظفر است.

ادرس این مکان دیدنی: شهر یزد ، میدان امیر چقماق، ابتدای خیابان سلمان

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها