چطور و چه زمانی به توچال برویم؟

چطور و چه زمانی به توچال برویم؟

چطور و چه زمانی به توچال برویم؟ قله کوه توچال در استان تهران قرار دارد و دارای ۳۹۶۲ متر ارتفاع است که به نوبه خود بی نظیر میباشد. این کوه که بخشی از رشته کوه کشیده البرز است، به بام تهران نیز معروف است. به آن جهت به توچال بام تهران میگویند که بلند ترین منطقه ای که در تهران قرار دارد، جزو کوهپایه های کوه بلند توچال است. این کوه علاوه بر همسایگی با شهر پر دود (تهران) همسایگانی همچون دره رود جاجرود و از سمت شمال شرقی نیز با استان البرز همسایه است.

چطور و چه زمانی به توچال برویم؟

سفر به این قله زیبا را به تمام هموطنان ایرانی و دوستانی که قصد گذراندن یک روز عالی را دارند توصیه میکنیم زیرا:
  •  این قله مرتفع ترین قله شهر تهران است.
  • مقصدی مهم برای کوهنوردان است.
  •  طولانی ترین خط تله کابین کشور را در خود جای داده است.
  • تفریحات بسیاری را میتوان در این قله تجربه نمود.
  •  نزدیک ترین پیست اسکی به شهر تهران، پیست اسکی توچال میباشد.
  • در روز های عادی بسیار ساکت و ارام است به حدی که میتوانید آرامش گم شده در شهر بزرگ تهران را در توچال بیابید.
  •  نمای پایتخت از توچال قابل وصف نیست.
  •  توچال بهترین مسیر برای پیاده روی و کوهنوردی تهرانی ها است.
  •   آب و هوای توچال شما را به یاد روستا های شمال کشور می اندازد.

چطور بریم توچال؟

همانطور که میدانید تهران شهری است که در قدیم به عنوان بهشت ایران معروف بوده و مردم برای تعدیل هوا و مسافرت به این شهر می آمدند. این شهر با باران های زیاد و برف های سنگین اما به موقع شناخته می شده است. قله توچال نیز یکی از قله هایی است که ابر های باران زا را به این منطقه هدایت میکرده است. بنابراین خود توچال نیز قله ای بلند است. آب و هوای توچال در بیشتر مواقع سرد و یخ زده است و میتوان با برف های آن عشق بازی کرد. قله سرد توچال قله ای با آب و هوای یخ زده است که همیشه پر از برف است. در این قله بیشتر روز های سال باد های سرد و سنگین میوزد. اگر شما یک کوهنورد هستید که میخواهید فتح این قله را در کارنامه خود ثبت کنید، پیشنهاد میکنم ابتدا نگاهی به تقویم بیندازید. اگر در روز های فصل زمستان یا بهار بودیم، بهتر است حتما درباره وضعیت آب و هوایی توچال اطلاعات بدست بیاورید.

چطور و چه زمانی به توچال برویم؟

چطور و چه زمانی به توچال برویم؟ قله توچال به دلیل نزدیکی به پایتخت همیشه خدا شلوغ است. تهران هم شهر بزرگی است و بازدید کنندگان زیادی دارد از این رو مردم زیادی به توچال میروند. صعود به توچال چندان سخت نیست. این قله برفی راه های مختلفی را برای رسیدن به خود به ما نشان داده است که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم:

برای گردش در تهران کجا بریم؟

۱.      دربند، شیرپلا، سیاه‌ سنگ: رایج ترین مسیر به این قله دربند، شیرپلا، سیاه‌ سنگ است. برای رفتن از این مسیر باید ابتدا به تجریش سری بزنید. پیشنهاد میکنم کمی در تجریش تفریح کنید و حداقل یک بعد از ظهر را در تجریش بمانید. بعد از تجریش باید به میدان سربند بروید. از آنجا به سمت شمیران حرکت کنید. زمانی که به شمیران رسیدید، یک مجسمه کوهنورد زیبا میبینید و این یعنی باید ماشین را ترک کنید. از اینجاست که کوهنوردی شما آغاز میشود. مسیر اولیه به طور میانگین ۳۰ دقیقه طول میکشد. در این سی دقیقه شما یک مسیر با شیب تند خواهید داشت که با رد پا هایی که همیشه هست، مشخص شده است. زمانی که این مدت زمان را تمام کردید، باید یک روستا زیبا و خوش آب و هوا ببینید. این روستا پس قلعه نام دارد. از اینجاست که شیب منطقه کمتر میشود و شما میتوانید با عبور از کنار رودخانه به مسیر ادامه دهید. ممکن است تا به اینجا خسته شده باشید، میتوانید در یک قهوه خانه کوچک که در همان حوالی قرار دارد، کمی استراحت کنید. کمی که این مسیر را طی کنید، به یک راه سنگی میرسید؛ این راه سنگی به پناهگاه شیرپلا معروف است. از اینجا به بعد حدود دو ساعت دیگر زمان نیاز است تا به مقصد برسید. شما میتوانید با عبور از روستای پس قلعه و شیرپلا که توسط سیم بکسل و پله های فلزی حمایت میشود، به مجموعه تفریحی ورزشی شیرپلا برسید. بعد از این مجموعه تفریحی که توصیه میکنیم حتما قدری هم در آنجا بمانید، به جانپناه امیری (سیاه سنگ) میرسید. تازه بعد از صرف یک ساعت دیگر به قله دلفریب توچال میرسید.

۲.       پارک جمشیدیه، پناهگاه کلک چال، دره پیازچال، قله پیازچال، قله توچال

۳.      ولنجک، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال

۴.      درکه، پناهگاه پلنگ چال، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله‌کابین، قله توچال

۵.       دارآباد، قله دارآباد، قله پیازچال، قله توچال

۶.      دربند، دوراهی اوسون، دره اوسون، جان پناه اسپیدکمر، ایستگاه هفتم تله کابین، قلهٔ توچال (قدیمی ترین مسیر)

توچال را به عنوان یک قله دارای مراکز تفریحی میشناسند. این قله تفریحات بسیاری دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت با ما همراه بمانید.

پیست اسکی و تله کابین توچال

پیست اسکی و تله کابین توچال بسیار بزرگ است به این معنی که دارای سه خط اصلی و سه خط تله سیژ ویژه میباشد. به تمام این ها یک خط تله اسکی را هم اضافه کنید. واقعا زیباست. این تله کابین نزدیک به ۷۵۵۰۰ متر طول دارد. جالب توجه است که بدانید در دنیا یکی از طولانی ترین مسیر های تله کابین است که تا به حال ساخته شده است. کار ساخت این تله کابین بسیار سخت بود زیرا هم مسیر برای رسیدن ادوات و نیروی انسانی چندان هموار نبود و هم پروژه بسیار عظیم بود. این کار در سال ۱۳۵۳ به دست بهمن باتمانقلیچ و با همکاری شرکت فرانسوی «پوما» و شرکت اتریشی «دوپل مایر» آغاز گردید. این پروژه بزرگ چهار سال طول کشید و در سال ۱۳۵۷ همزمان با انقلاب بزرگ اسلامی به ورطه کار کشیده شد.

چطور و چه زمانی به توچال برویم؟

هتل توچال

این هتل در سال ۱۳۸۳ ساخته شد. هتلی که باعث شد تله کابین و پیست اسکی توچال رونق بیشتری پیدا کند. این هتل با استفاده از نمای چوب طبیعی خود توانسته لحظات خوبی را برای بسیاری از هموطنان رقم بزند. همچنین هتل توچال در ایستگاه هفتم تله کابین قرار دارد. این هتل نما چوبی به دامنهٔ شمالی توچال و دامنهٔ جنوبی البرز مرکزی و قلل کلون بسته و خلنو مشرف است.

چطور و چه زمانی به توچال برویم؟

اسپید کمر

این جان پناه کوهنوردی بسیار شگفت انگیز، به عنوان قدیمی ترین جان پناه شناخته میشود.

زیپ لاین توچال

زمانی که وارد این مجموعه میشوید تفریحات متفاوتی در انتظار شماست. زیپ لاین یک تفریح پر از آدرنالین است که برخی افراد نمیتوانند از آن استفاده کنند. کودکان زیر ۱۲ سال و افرادی که بسیار چاق هستند یعنی وزن آنها از ۲۰۰ کیلو گرم بیشتر است، اجازه استفاده از زیپ لاین را ندارند.

چطور و چه زمانی به توچال برویم؟

توچال مورد سرمایه گذاری های بسیاری قرار گرفته است که بسیار هم سود مند بوده اند. سرمایه گذاری هایی که میتواند در سایر نقاط ایران نیز انجام شود و مثل توچال سودمند باشد. در این قله بلند انواع کافی شاپ ها و قهوه خانه ها وجود دارد. حتی یک شهروند خلاق به فکر ایجاد مغازه گل و گیاه در آن منطقه افتاده است.

قله توچال قله معروفی میان تهرانی ها است. همانند اصفهانی ها که برای تفریح به کوه صفه میروند، تهرانی ها نیز همین کار را با توچال میکنند. این قله همچنین در فیلم برداری بسیاری از فیلم های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شرکت داشته است. امروز و به همراه شما با این قله بلند آشنا شدیم. حالا بگویید نظر شما راجب این قله چیست؟ آیا از رفتن به آن لذت برده اید؟

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها