در اراک کجا برویم؟

در اراک کجا بریم؟

در اراک کجا بریم؟ شهر اراک جز کلان شهر های ایران و جز بزرگترین شهر های مرکز کشور به حساب می‌آید. این شهر مرکز استان مرکزی است. جمعیت این شهر حدود ۵۲۰.۹۴۴ نفر بوده، که هجدهمین شهر پرجمعیت کشور محسوب می‌شود. وسعت این شهر حدود ۷۰ کیلومتر مربع است. در ادامه همراه ما باشید تا برای سفر خود بیشتر با این شهر آشنا شوید.

در اراک کجا بریم؟

مکان های دیدنی اراک

این شهر به دلیل دیدنی های تاریخی و طبیعی می‌تواند یک گزینه خوب برای سفر باشد. ما به معرفی ۵ مکان دیدنی این شهر می‌پردازیم.

مکان های دیدنی اراک

تالاب میقان

در اراک کجا بریم؟ این تالاب در نزدیکی اراک و در دشت فراهان قرار دارد. این تالاب بسیار زیبا و جذاب بوده، که چشم هر بیننده ای را به خود جذب می‌کند. نام این تالاب در گذشته به نمکزار فراهان معروف بوده است. این تالاب به سه بخش کریستالین یک، کریستالین دو و قسمت کویری تقسیم می‌شود. این تالاب به علت آب و هوای معتدل در زمستان، به زیستگاه پرندگان تبدیل شده است.

روستای باستانی انجدان

این روستا در ۳۷ کیلومتری شهر اراک قرار دارد. این مکان یکی از دیدنی ترین مکان های اراک است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند. این روستا به علت قرار گرفتن در منطقه کوهستانی مناظر زیبایی از کوه چشمه و غار های متعدد را در خود جای داده است. یک گیاه بسیار نادر در این منطقه به نام انگدان رشد می‌کند، که از آن آنغوزه به دست می‌آید.

حمام تاریخی چهار فصل

این حمام بزرگترین حمام در ایران محسوب می‌شود. قدمت و تاریخ این مجموعه به دوران حکومت قاجار بر می‌گردد. علت شهرت این حمام به نام حمام چهار فصل وجود نقاشی هایی از چهار فصل سال در چهار گوشه حمام است. این بنا وسعتی حدود۱۶۰۰ متر مربع دارد. این اثر باستانی در حال حاضر به موزه تبدیل شده است. اگر به اراک سفر کردید حتما از این موزه دیدن کنید.

مدرسه سپهداری

در اراک کجا بریم؟ قدمت این بنا به دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار باز می‌گردد. این بنا در قسمت قدیمی شهر اراک و در کنار بازار این شهر قرار دارد. این مدرسه به دست یوسف خان سپهدار بنا شد، که اولین مرکز علوم دینی در این شهر است. معماری این مدرسه بر گرفته شده از مدارس زمان صفویه است.

کلیسای مسروپ مقدس

یکی از جاذبه های مهم اراک کلیسای مسروپ مقدس است. این کلیسا در سال ۱۹۱۴ میلادی ساخته شد. این بنا از قسمت های متفاوتی از جمله مدرسه مخصوص ارامنه، سکونتگاه کشیش، تالار اجتماعات و اقامتگاه سرایدار تشکیل شده است.

صنایع دستی اراک

یکی دیگر از دلایل جذب گردشگر در اراک صنایع دستی این شهر است، که از هنر های زیبا تشکیل شده است. همراه ما باشید.

صنایع دستی اراک

صنایع دستی اراک شامل هنرهایی از جمله قالی بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی، رودوزی های سنتی، خراطی، منبت کاری، معرق کاری، پیکرتراشی، مشبک، سفالگری، کتابت و نگارگری، خوشنویسی، تذهیب، نقاشی ایرانی، مسگری، مشبک فلز، ملیله طلا، قلم زنی، چلنگری، سفید گری، گیوه دوزی و گیوه بافی، آیینه کاری و تراش سنگ های قیمتی می‌شود.

هنر قالی از قدیم تا به امروز در این شهر رواج داشته و قالی فراهان، ساروق و سربند در دنیا معروف است. این صنعت توسط یوسف خان گرجی در اراک بنیان گذاری شد. قالی یکی از صنایع مهم در اراک محسوب می‌شود. قالی ساروق اراک به دلیل استحکام و نقش های خاص و نوع پشم به کار رفته در آن در دنیا معروف است. این شهر یکی از مکان های مهم صادر کننده فرش به اروپا است.

آشنایی با موزه مفاخر اراک

غذاهای محلی اراک

غذا های محلی این شهر هر ضائقه ای را به خود جذب می‌کند، و دارای طیف وسیعی از غذاها است. ما به معرفی مهم ترین غذاها در اراک می‌پردازیم.

غذاهای محلی اراک

آش ویشیل: این غذا از معروف ترین غذا ها در اراک است. مواد به کار رفته درآن شامل رشته، سبزی، تخم مرغ، پیاز، نخود، آبغوره و زرد چوبه می‌شود. این غذا به دلیل مصر نان و غلات و سبزی ها دارای خاصیت بسیاری است.

آش خیار: یکی از خوراکی های بومی این شهر آش خیار است. عطر و طعم لذیذ آن هر ضائقه را به خود جلب می‌کند. این آش از ترکیب موادی چون گوشت، خیار چمبر، سیر، پیاز، نعنا، گندم، عدس، نان خشک، کشک و نمک و فلفل تهیه می‌شود.

کباب ته تالی: این غذا از پرطرفدار ترین غذا ها در اراک است. البته این غذا در بسیاری از مناطق ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قدیم مردم اراک به ماهیتابه، تالی می‌گفتند، به دلیل اینکه این غذا در ماهیتابه پخته می‌شود، به آن ته تالی می‌گویند. این غذا همراه با نان نوش جان می‌شود. مواد تشکیل دهنده این غذا گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، غوره، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، لواشک، زردچوبه و فلفل است. اگر به اراک سفر کردید حتما این غذای لذیذ را نوش جان کنید.

آش شیر: یکی دیگر از غذا های اصیل در اراک آش شیر است، که با موادی مانند گندم پوست شده، شیر، کشمش، نخود، گردو، بادام، نمک و فلفل تهیه می‌شود. این غذا برای کودکان غذایی بسیار مفید است.

ویدئوی اسکلت ۷۵۰۰ ساله در اراک

سوغات اراک

سوغات معمولا به عنوان هدیه برای آشنایان و دوستان برده می‌شود. شهر اراک دارای سوغاتی بسیار خوش طعم و لذیذ است. در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

سوغات اراک

انار: یکی از مهم ترین سوغات و محصولات اراک انار است. این میوه خوشمزه در فصل پاییز جمع آوری می‌شود، و بهترین زمان برای خرید آن است.

گردو: گردو اراک در سراسر ایران معروف است، همچنین یکی از مهم ترین محصولاتی که در اراک کاشت و برداشت می‌شود گردو است. اگر به اراک سفر کرید حتما گردو آن را امتحان کنید.

شیرینی گوش فیل: این شیرینی بسیار ترد بوده، و مخصوص شهر اراک است. گوش فیل معمولا در کنار چای عصرانه نوش جان می‌شود. علت نام گذاری این شیرینی، شباهت خاص آن به گوش، فیل است.

فطیر: فطیر نوعی نان سنتی است، که در اراک پخته می‌شود. در این نان به هیچ وجه از خمیر مایه استفاده نمی‌شود. این نان جز نان های شیر مال است، که روی آن زردچوبه مالیده می‌شود و آن را می‌پزند.

انگور: در سر تا سر شهر اراک تاکستان های بسیاری وجود دارد. در اراک حدود ۲۰ درصد از نیاز کل کشور به انگور برآورده می‌شود. یکی از مهم ترین مکان های کشت انگور روستای هزاوه است. از محصولاتی که با استفاده از انگور در اراک تهیه می‌شود می‌توان به سرکه انگور، سرکه شیره، شیره انگور و کشمشو مویز اشاره کرد.

معرفی هتل های اراک

هتل امیرکبیر: این هتل ۵ ستاره بوده و در دامنه ارتفاعات شهر اراک قرار دارد. این هتل دارای فضایی بسیار زیبا در مساحتی حدود ۷۳ هکتار است.

معرفی هتل های اراک

هتل بین المللی پیام: این هتل به دلیل قرارگیری در مرکز شهر یکی از بهترین انتخاب ها است. این هتل جز هتل های ۴ ستاره بوده و وسعتی حدود ۳۰۰۰ متر مربع دارد.

هتل زاگرس: دومین هتل بزرگ در اراک هتل زاگرس است. این هتل در بلوار شهید قدوسی با مساحت ۱۸۰۰ مترمربع بنا شده است. این هتل نیز دارای موقعیت مکانی بسیار مناسب است.

هتل آفتاب اراک: این هتل جز هتل های ۳ ستاره بوده و در ۴ طبقه و ۱۷ اتاق ساخته شده است. این هتل در بلوار سردشت، جنب پارک لاله قرار دارد.

مراکز خرید اراک

مراکز خرید اراک

بازار باستانی اراک

این بنا در مرکز شهر و یکی از محله های مهم اراک قرار دارد، که آخرین اثر هنری در این شهر است. نام دیگر این بازار به بازار سرپوشیده معروف است. این بازار دارای بخش های مختلف از جمله مسجد، حمام، مدرسه، گذرها، آب انبار ها و کاروانسرا ها است. در این بازار انواع وسیله از جمله زیورآلات، پوشاک، لوازم برقی، کیف، کفش، صنایع دستی و خوراکی یافت می‌شود. اگر به اراک سفر کردید دیدن این مجموعه تاریخی را از دست ندهید.

مجتمع تجاری آسمان

یکی از مدرن ترین مراکز در اراک، مرکز خرید آسمان است. در این مرکز انواع لوازم ارایشی، پوشاک، عطر، لوازم خانگی و کیف و کفش به چشم می‌خورد.

مرکز خرید پاسارگاد

این پاساژ مرکز بورس انواع پوشاک و لوازم زنانه است. این پاساژ در سه راه ارامنه قرار دارد.

پاساژ گلستان

یکی از معروف ترین مراکز خرید در اراک مرکز خرید گلستان است. این مجموعه دارای ۶ طبقه که به ۱۴۸ واحد تجاری تقسیم می‌شود، است. زیر بنای این مرکز حدود ۱۴۰۰ متر مربع است. مرکز گلستان در بلوار کشاورز واقع شده است.

پاساژ اسلامی اراک

یکی از قدیمی ترین و مهم ترین مراکز در اراک پاساژ اسلامی است. این ساختمان از دو طبقه تشکیل شده است. طبقه اول محل خرید پوشاک، طبقه دوم علاوه بر پوشاک محل خرید انواع لوازم ورزشی است. این پاساژ در خیابان بهشتی اراک قرار دارد.

پاساژ امیرکبیر

در این مجموعه می‌توان خرید بسیار لذت بخشی از انواع وسیله های مورد نیاز داشت. این پاساژ در خیابان مخابرات بنا شده است.

آب و هوای شهر زیبای اراک به دلیل وجود کوه های مرتفع، و همچنین قرار گیری در محل تلاقی رشته کوه البرز و زاگرس دارنده آب و هوایی بسیار متنوع است. شهر اراک به دلیل داشتن آب و هوای کوهستانی دارای مناطق طبیعی جذابی است که دیدن آن ها به شما توصیه می‌شود.

مسیر دسترسی به اراک

مسیر دسترسی به اراک

مکان های دیدنی و زیبای شهر اراک

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها