دیدنی ترین باغ در شهر شیراز

دیدنی ترین باغ در شهر شیراز

همانطور که می‌دانید شیراز یکی از بزرگ ترین و زیباترین شهر های ایران است که سرشار از باغ ها و اماکن تاریخی می‌باشد. از ویژگی های باغ های ایرانی می‌توان به رابطه بین بستر فرهنگی و طبیعی اشاره کرد که انسان و طبیعت را با یکدیگر همسو می‌کند. بهترین فصلی که شما می‌توانید از باغ های زیبا شیراز دیدن کنید فصل بهار است که جذابیت این باغ ها در بهار چندین برابر می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا با باغ های زیبا شیراز آشنا شوید.

دیدنی ترین باغ در شهر شیراز

باغ ارم

سر تا سر این باغ را درختان رز و سروناز و بهارنارنج پوشانده است، که این درختان در شیراز به دختر های شیراز معروف اند. قرار گرفتن این درختان در کنار معماری اصیل ایرانی زیبایی چشم نوازی را به این باغ بشخیده است. این باغ در خیابان ارم، از بهترین و زیبا ترین خیابان های شیراز بنا شده است. قدمت باغ ارم به دوره حکومت سلجوقیان بر می‌گردد. وجود گیاهان متعدد و مختلف در باغ ارم باعث شده این باغ به باغ گیاه شناسی تبدیل شود؛ همچنین این باغ در حال حاضر در دست دانشگاه شیراز قرار دارد.

باغ جهان نما

این باغ در شمال شرقی شهر و در ضلع شرقی خیابان حافظ یا همان دروازه قرآن قرار دارد. باغ زیبا و بی نظیر جهان نما جز قدیمی ترین باغ های شیراز می‌باشد که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند. در دوره حکومت صفویه این باغ بسیار مورد توجه قرار گرفت؛ اما متاسفانه پس از برکناری حکومت صفویه و نا امن شدن ایران، بیشتر این باغ تخریب شد. اما پس از حکومت نادر شاه تا حکومت کریم خان زند باغ جهان نما مورد مرمت قرار گرفت؛ همچنین جالب است بدانید عمارتی که در وسط باغ قرار دارد به دستور کریم خان زند بنا شده است.

باغ جهان نما

باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی از زیبا ترین باغ های تاریخی شهر شیراز است که گفته می‌شود مربوط به سه دوره ساسانیان، صفویان و قاجاریان است. این باغ به دلیل درختان نارنج فراوان و آب نماهای زیبایش شهرت خاصی پیدا کرده است. باغ مذکور در دوران صفویه نیز از باغ های مهم و تفریحی بوده و در عکس های گردشگران اروپایی هم دیده شده است. علاوه بر این، در زمان تیمور گورکانی در بهترین وضعیت خود و در اوج آبادانی بوده، به گونه ای که تیمور با دیدن آن، دستور ساخت باغی را با همین نام در سمرقند داد.

باغ دلگشا

بیشترین درختی که در آن یافت می‌شود، نارنج است که در هنگام اردیبهشت شکوفه های زیبا و عطر و بوی دل انگیز آن ها فضا باغ را بسیار دلنشین می‌کند. عمارت موجود در وسط باغ که ساخت آن مربوط به دوره زندیه است، به شیوه معماری کاخ های ساسانی بیشاپور ساخته شده است. این عمارت سه طبقه ای، دو درب ورودی در دو طرف ساختمان دارد و شامل یک تالار بزرگ به همراه چهار شاه نشین است. این باغ در سال ۱۳۸۱ و به شماره ۹۱۲ به ثبت ملی رسیده، اکنون در اختیار شهرداری شیراز است.

در شیراز کجا برویم؟

باغ نظر و موزه پارس

موزه پارس (عمارت کلاه فرنگی) در میان باغ نظر بنا شده است. این موزه به عنوان قدیمی ترین موزه استان فارس شناخته می‌شود و آثار با ارزش بسیاری از ادوار مختلف تاریخی در خود جای داده است. عمارت کلاه فرنگی با نظارت مستقیم کریم خان زند در دو طبقه با سقف شیروانی به ارتفاع ۱۴.۸۰ متر ساخته شد. این بنا به روی سکویی با ارتفاع ۱.۳۰ سانتی متر از کف باغ قرار دارد. عمارت کلاه فرنگی محل پذیرایی از مهمانان و سفرای خارجی و انجام مراسم رسمی در اعیاد متخلف بوده است. ساختمان اصلی یک عمارت هشت ضلعی نامنظم است که چهار ارسی و چهار ورودی دارد.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها