باغ موزه ی نگارستان

باغ موزه ی نگارستان

یکی از آثار و بناهای تاریخی و قدیمی در بهارستان تهران که در قدیم خارج از شهر بود و رفته رفته با توسعه و پیشرفت بیشتر شهر،این باغ در داخل شهر قرار گرفت باغ موزه نگارستان است. این باغ یک گزینه ی مناسب برای تفریح و گردش که برای سپری کردن یک روز تفریحی مناسب است. فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۲۲ بانی خلق این اثر تاریخی شد.این موزه دارای دو عمارت به نام تالار قلمدان و دلگشا است.این باغ دارای ۶۴ اتاق ۴ تالار کتابخانه با چهار سالن است.هنر معماران و طراحان ایرانی و نقش آفرینی انها بر دیوار و ایینه کاری ها ،که با ظرافت تمام انجام شده معلوم است و به رخ جهانیان کشیده میشود.

باغ موزه ی نگارستان

چرا باغ موزه نگارستان

علت نام گذاری این باغ موزه ی تاریخی و ارزشمند به باغ نگارستان هنرمندی و به نمایش گذاشتن اثار هنری نقاشان بزرگی همچون کمال الملک و میرزا جانی نقاش،عبدا…خان نقاش باشی ،ازچهره ی فتحعلی شاه قاجار و همراهان آن است آثار این هنرمندان در یکی از اتاق های این موزه بزرگ نگهداری و محفوظ شده است.و امکان بازدید از این مجموعه ی تاریخی برای عموم آزاد است.

بنا های موجود در باغ موزه نگارستان

مجموعه ی از آثار و بناهای تاریخی که در این باغ واقع شده شامل:تالار ملک الشعرای بهار،تالار اسفرجانی،موزه مکتب کمال الملک،حافظیه،تالار منیر فرمانفرمائیان،تالار جهانگیر ارجمند می شود.

بنا های موجود در باغ موزه نگارستان

آشنایی با دیدنی ترین اماکن تهران

تالار منیر فرمانفرمائیان

اولین موزه ی است که به نام یک بانوی هنرمند ایرانی است.

*نقاشی صف سلام فتحعلی شاه در محل همین موزه نگهداری میشود.

دیرینگی این باغ موزه مربوط به دوران قاجار است.فتحعلی شاه قاجار شخصی است که بانی خلق این اثر ارزشمند و تاریخی که از معماری خاصی برخوردار است شده.علاقه ی زیاد شاه ایران(در زمان قاجار) به این باغ باعث عنایت و رسیدگی هر چه بیشتر به این مجموعه شد که از جمله تاسیس و ساخت گلخانه ی عظیمی که معروف به نارنجستان است. مجموعه  باغ نگارستان هر تابستان شاهد میزبانی شاه قاجار بوده است.

حافظیه

در درون این باغ یک بنا (اثر) موجود است که شما و هر بیننده و بازدید کننده ی را یاد شیراز و مقبره ی حافظ می اندازد،نام این بنا حافظیه است که نام و معماری این اثر برگرفته از مقبره ی حافظ در شیراز است.

حافظیه

گفته های در مورد باغ نگارستان

*-باغ موزه ی نگارستان در سال ۱۳۰۴ به وزارت عدلیه واگذار شد واختصاص یافت البته فقط به مدت یکسال

*-طراحی باغ نگارستان توسط سید علی اکبر باغبان انجام شده.

*-کتاب خانه ی باغ در سال ۱۳۱۵ ساخته شد که معاونت آن را شاعر بزرگ ایرانی (پروین اعتصامی) عهده دار بود.

نگارستان از زمان قاجار تا اکنون

باغ نگارستان از زمان قاجار شاهد حضور شاه های مختلف در دوره های مختلف بوده از جمله:محمد شاه قاجار،ناصرالدین شاه،مظفر الدین شاه،رضا شاه پهلوی،محمد رضا شاه پهلوی،و جمهوری اسلامی  که در دوره ی آخر یعنی انقلاب اسلامی به عنوان موزه از ان استفاده شده که البته تا قبل انقلاب یک مکان خوش اب و هوا و مناسب برای اقامت وتفریح و خوش گذرانی شاه های ایرانی در تابستان بود.

حوادث گوار و ناگواری که این باغ در طول تاریخ شاهد آن ها بوده

  • تاسیس نخستین مدرسه فلاحت در این باغ
  • به قتل رسیدن ابوالقاسم قائم مقام(وزیر شاه)در این باغ
  • استقرار پژوهشکده ی فرهنگ و هنر در این نگارستان در سال۱۳۷۷
  • واگذاری باغ در سال ۱۳۳۷ به موسسه تحقیقات اجتماعی
  • تبدیل نگارستان به دارالمعلمین در سال ۱۳۰۷

این باغ با شکوه و عظیم در دوره های تاریخی مختلف دارای کاربرد های متفاوت بوده از جمله اقامتگاه شاهان ایرانی در تابستان ،مدرسه،دانشکده،و موزه. هنگامی که اطلاعاتی از رفت و آمد افراد مشهوری همچون شاهان قاجار،شاعر بزرگ پروین اعتصامی،نقاش بزرگ کمال الملک و خیلی افراد مهم و بزرگ دیگر از این موزه مطلع می شویم بازدید از گوشه به گوشه ی این موزه و حتی محوطه ی آن حس دلچسب تر و دلنشین تر و غرور به هر شخصی میدهد،اگر به تهران سفر کردید موزه ی نگارستان مکان مناسبی برای گردش و بازدید از اثار تاریخی بشمار میرود حتما به آن سری بزنید.

آدرس باغ نگارستان تهران

آدرس:این باغ واقع شده در میدان بهارستان_انتهای خیابان دانشسرا_خیابان شریعتمداری است.

آدرس با مترو:اگر قصد رفتن با مترو را داشتید می توانید از خط ۲ استفاده کرده و در ایستگاه بهارستان پیاده شوید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها