دریاچه ی نمک خور اصفهان

دریاچه ی نمک خور اصفهان

دریاچه ی نمک ،خور بیابانک در استان اصفهان بزرگترین دریاچه ی نمک فصلی در ایران است. این دریاچه یکی از کهن ترین منابع نمک در ایران محسوب میشود،که در ارتفاع ۷۰۷ متری از سطح دریا قرار گرفته است. ۲۰۰۰کیلومتر مربع وسعت این دریاچه ی عظیم است، و به دلیل همین مساحت زیاد بزرگترین دریاچه ی فصلی نمکی در ایران محسوب میشود.

سطح  این دریاچه ی نمکی پوشیده از اشکالی چند ضلعی  نمکی و منظم است،که معروف به پلی گون هستند.هر پلی گون مساحتی در حدود ۱/۵-۱ متر مربع را به خود اختصاص داده اند،که بسیار حساس و شکننده هستند.پلی گون ها به تنهای خود یکی از جاذبه های این دریاچه ی نمکی محسوب میشوند.یکی دیگر از جاذبه های این دریاچه یا هر مکان خاص دیگر ثبت لحظات است. عکس،لحظات را ماندگار و خاطرات را یاد آوری میکند.

دریاچه ی نمک خور اصفهان

زمین دریاچه ی نمک،خور بیابانک

وجود تله های طبیعی (زمین های باتلاقی) در فصل بارش ها،ورود به بخش های مختلف این دریاچه را مخاطره آمیز کرده است. پیشنهاد میشود در این فصول ، تنها و بدون لیدر و راهنما وارد منطقه نشوید تاسفری زیبا را برای خود و همراهان خود رقم زده باشید.

به دلیل شرایط جوی و محیطی حاکم بر منطقه، و شوری و نمک فراوان موجود در خاک امکان رشد هیچگونه پوشش گیاهی،و حیات جانوری  فراهم نمیباشد.

سکوت و آرامش اولین چیزی است که بعد از دقایقی در این منطقه حکم فرما میشود.

دریاچه ی نمک خور اصفهان

۱۰ مکان دیدنی اصفهان

فصل بازدید

سفر به این دریاچه در هر فصلی زیبایی های خاص خود را دارا میباشد.

باتوجه به آب و هوای قالب در مناطق کویری که گرم و خشک و طاقت فرسا است فصل پاییز و زمستان فصول مناسبی برای بازدید و گردش در این مناطق است که البته از استقبال خوبی هم برخوردا میشود.در فصل بهار و تابستان ،که هوا گرم است سفیدی و درخشش دانه های نمک در دریاچه نمایان است این سفیدی در فصول پاییز و زمستان به دلیل ادغام گل و خاک رسی با نمک به رنگ سیاه تغییر می یابد.

دریاچه ی نمک خور اصفهان

اهمیت اقتصادی دریاچه نمک خور در اصفهان

ارزش اقتصادی دریاچه نمک خور در اصفهان بسیار بالاست و از آن به عنوان یکی از گنجینه های ایران یاد می کنند. مطابق با مطالعاتی که صورت گرفته بر روی ارزش اقتصادی و میزان پتاسی که از آن استخراج می شود به عنوان بزرگترین معدن پتاس در جهان شناخته شده است. پتاس یا پتاسیم هیدروکسید یا پتاس یک ترکیب معدنی است که از قوی‌ ترین بازها به شمار می رود. این ترکیب کاربردهای زیادی در صنایع دارد که مهم ترین آنها توانایی خنثی سازی اسیدها است. تولید صابون مایع یکی از موارد شاخص کاربرد این ترکیب محسوب می شود.

در قلب کویر کانال هایی حفر شده اند که آب شور را به حوضچه های تبخیر منتقل می کنند تا در کارخانه پتاس در ۴۰ کیلومتری خور ترکیبات مهم آن استخراج می شود. به غیر از پتاس، ۱۶ نوع ماده دیگر نیز از این نمک ها به دست می آید که از میان آنها می توان به نمک صنعتی، نمک طعام، نمک طبی، نمک شستشو و منیزیم اشاره کرد.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها