همه چیز در مورد دشت کویر

یک چهارم از کل مساحت کشور ایران را کویرها تشکیل داده اند، که دارای آب و هوای بسیار گرم و خشک هستند.امروز ما به توضیح بزرگترین کویر ایران (دشت کویر )، که کویر های زیادی را در خود جای داده میپردازیم. در ادامه همراه ما باشید تا با همه چیز در مورد دشت کویر آشنا شوید.

همه چیز در مورد دشت کویر

دشت کویر با وسعت ۶۰۰/۷۷ کیلو مترمربع  و و طول ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۶۰۰ کیلومتر، پهناورترین کویر ایران است.که کویرهای بسیاری را در خود گنجانده است.مانند؛کویر مرنجاب، کویر بند ریگ، پارک ملی کویر، کویر پلوند فردوس،پارک ملی خارتوران، و…

همه چیز در مورد دشت کویر

پوشش گیاهی دشت کویر

این منطقه ی کویری دارای پوشش گیاهی نسبتا سخت است، که خاص همین مناطق هستند و شور پسند میباشند.مانند؛( هالوفیت)

بعضی از مناطق این کویر وسیع درکل، فاقد پوشش گیاهی هستند حتی گیاهان سخت و شور پسند هم توان رشد در این نقاط را ندارند.پوشش گیاهی و جانوری در بعضی مناطق ضعیف است و جانوران توان زندگی در این ناحیه ی فاقد گیاه را ندارند جانورانی هم که هراز گاهی در حاشیه این نقاط دیده میشوند به صورت گذرا و موقتی است.

آشنایی با بهترین مناطق کویری ایران برای رصد آسمان

در مورد دشت کویر

*باتلاق های نمکی بسیاری  سرتا سر این کویر را احاطه کرده اند.

*دشت کویر را میتوان یک قطب حرارتی بر روی این کره ی خاکی دانست

*دشت کویر از نظر  جغرافیا و اقلیم دارای یکپارچگی نیست

*این دشت که بخش بزرگی از ایران را تشکیل میدهد در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا واقع شده.

کوه ها وگنبد های نمکی، در قسمتهای از این کویر مشاهده میشوند که در مواقع بارندگی رود های فصلی و موقتی شور را پدید می آورند.

همه چیز در مورد دشت کویر

ویژگی‌های دشت کویر

وسیع‌ترین کویر ایران که از دامنه‌های جنوبی البرز تا مرکز ایران گسترش دارد. طول آن ۸۰۰ کیلومتر و عرض آن در حدود ۶۰۰ کیلومتر می‌باشد. مساحت دشت کویر در حدود ۷۷، ۶۰۰ کیلومتر مربع است. در غرب این کویر دریاچه نمک قرار دارد.

این بیابان یکی از قطب‌های حرارتی زمین محسوب می‌شود. دمای آن در تابستان به ۵۰ درجه می‌رسد و گاهی اختلاف دمای بین روز و شب به ۷۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. قسمت عمده آن را باتلاقهای وسیع فرا گرفته‌اند و در حاشیه پوشیده از تپه‌های ماسه‌ای و ارتفاعات پراکنده‌است؛ و پوشش گیاهی آن عمدتاً از نوع گیاهان شور پسند (هالوفیت) است.

بزرگترین تپه شنی ایران یک کانون فرسایش به نام ریگ‌بلند است که از آران و بیدگل آغاز شده و تا اردستان ادامه دارد که آشیانه عقاب و تل شیطان زواره از معروف ترین آنهاست. طول این کانون فرسایش ۹۰ کیلومتر است. استان اصفهان در دشت کویر ۱۶ کانون فرسایش بادی دارد که ۳۰۰ هزار هکتار از آن جنگل‌کاری شده و تثبیت شده‌است و با این کار، بسیاری از کانون‌های درجه یک به کانون‌های درجه دو و درجه سه تبدیل شده‌است. در کانون‌های شرق اصفهان ۹ هزار هکتار جنگل‌کاری انجام شده‌است.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها